skip to Main Content
“Cada Dia Telefonam A Totes Les Persones Usuàries De Serveis Socials Per Demanar-los Com Estan I Què Necessiten”

“Cada dia telefonam a totes les persones usuàries de Serveis Socials per demanar-los com estan i què necessiten”

Un dels departaments que té més feina que mai és el de Serveis Socials, que s’ha reorganitzat per fer feina amb els col·lectius que consideren més vunerables: gent gran, víctimes de violència masclista i famílies amb menors. Analitzam la feina d’aquest departament amb la regidora de l’àrea, Carme Gomila.

Després de l’anunci de l’estat d’alarma arreu de l’estat espanyol, el departament de Serveis Socials s’ha hagut de reorganitzar: “Quan va esclatar tot plegat ens vam reunir d’urgència i vàrem plantejar que tothom deixàs de fer el que estava fent. Ens hem organitzat en diferents equips de feina tenint en compte els col·lectius de més vulnerables: gent gran, famílies amb menors i víctimes de violència” explica la regidora de la delegació de Serveis Socials a Manacor, Carme Gomila.
Els Serveis Socials compten amb una plantilla de dues auxiliars administratives, deu treballadores socials, cinc educadors socials i unes 8 treballadores familiars. A més, tenim dues persones del programa SOIB Visibles: “Actualment tenim tres treballadores socials de baixa i dues que formen part de col·lectius de risc i només poden fer atenció telefònica des de casa”.
Tot i que la situació és canviant i que el servei s’ha d’anar adaptant a les normatives estatals que van sortint així com a les indicacions de les institucions supramunicipals, una de les línies prioritàries de feina actual és l’atenció telefònica, ja que l’atenció presencial s’ha hagut de tancar: “Cada dia telefonam a totes les persones usuàries de Serveis Socials per demanar-los com estan i què necessiten per tal que totes aquestes persones sentin que estam amb ells i per tal de marcar una línia de feina basada en la prevenció” afirma Gomila, mentre afegeix que fins i tot arriben a fer contacte diverses vegades al dia.

Pel que fa a les famílies amb menors a càrrec seu, des dels Serveis Socials de Manacor s’han preparat uns fulletons amb una sèrie de recomanacions sobre què fer durant aquests dies de quarantena i també han repartit material escolar a totes aquelles famílies més necessitades perquè puguin anar avançant en matèria educativa: “Els recomanam que puguin seguir una rutina saludable amb els infants, que cuinin o facin esport amb ells” diu la regidora Carme Gomila.
D’altra banda, pel que fa a la gent gran, la regidora explica que també se’ls fa molt d’esment, sobretot pel que fa al repartiment de menjar. “Totes aquelles persones que rebien un menú el continuen rebent perquè els podem deixar al portal seguint totes les indicacions i complint les mesures de seguretat necessàries” explica la regidora. A més, en aquest sentit, Gomila afirma que s’ha reforçat aquest servei de repartiment de menús cap a dos col·lectius més: “D’una banda, hi ha gent que tenia una persona que se’n cuidava, sigui un familiar o sigui una persona contractada i que ara mateix no poden atendre aquestes necessitats i d’altra, tots aquells infants a qui l’Ajuntament pagava el menjador escolar” afirma Gomila, de manera que totes aquestes persones “assegurin, com a mínim, aquesta menjada calenta”.
Seguint amb el repartiment de menús, la regidora també destaca la mesura presa des del Govern de les Illes Balears amb la qual han atorgat una targeta amb uns seixanta euros mensuals a tots aquells infants que rebien beca pel menjador, amb la qual poden anar a comprar a qualsevol botiga. Així mateix, la regidora explica que a nivell municipal tenim un banc d’aliments i “per sort ens havia arribat un camió ple d’aliments: ens ha anat bé perquè tenim menjar en reserva i el repartim per tal d’evitar que els usuaris surtin al carrer”. A més, aquests aliments s’han complementat amb fruites i verdures i productes de neteja i higiene. “De moment ho gestionam i repartim des d’aquí i si veiem que en un futur hi ha més demanda, ens plantejam poder demanar a algun supermercat perquè ens prepari aquestes bosses de menjar”. Actualment, són un centenar de famílies les que reben aquest servei.
D’altra banda, el Servei d’Atenció a Domicili hi ha unes quaranta persones sota atenció però s’ha hagut de reduir, atenent només aquells casos més imprescindibles perquè “tot i que les treballadores van equipades amb guants i mascaretes, és molt complicat complir amb les mesures de seguretat recomanades fent aquest tipus d’atenció i d’aquesta manera protegim les treballadores familiars de possibles contagis”.

Pel que fa a víctimes de violència masclista, s’han habilitat un telèfon on es pot telefonar, fer una telefonada perduda o enviar missatges de Whatsapp i recomanen no guardar el número a la memòria del telèfon sota el nom d’Atenció a Víctimes si es viu amb la persona agressora. “En aquest aspecte tenim molta coordinació amb els cossos policials i per sort, al servei municipal, no hem tengut nous casos aquesta setmana” diu la regidora.
A més de la policia, els Serveis Socials s’han coordinat amb els Centres de Salut i entitats com Creu Roja, Caritas o Fundació Trobada per poder treballar de manera conjunta i atendre totes aquelles persones que actualment necessitin qualque tipus d’ajuda. La regidora també explica que qualsevol situació preocupant es pot notificar als Serveis Socials i que es prioritari que la gent no surti de casa: “De moment no necessitam l’ajuda de persones voluntàries” afirma Gomila.
Finalment, tot i que la situació actualment és complicada i s’intenta fer contenció, la regidora explica que “sembla que podrem gastar doblers del superàvit municipal però encara estam a l’expectativa”. Tot i això, Gomila es mostra preocupada pel que pugui passar en un futur perquè hi haurà molta més gent que quedarà sense recursos econòmics i considera que la situació “serà molt més dramàtica”.

Back To Top
×Close search
Search