skip to Main Content
“Hem Tengut Contacte Amb Els Serveis Socials Que Han Anat Coordinant Quines Passes S’havien De Seguir”

“Hem tengut contacte amb els Serveis Socials que han anat coordinant quines passes s’havien de seguir”

Dolores Puertas (Palma, 1971) és llicenciada en Dret (UIB) i treballa com advocada i tècnica del punt d’informació jurídica per a dones de la part forana, un servei que el Consell de Mallorca ofereix de manera gratuïta. Parlam amb ella sobre la seva tasca durant els darrers mesos de confinament.

En què consisteix el servei del Punt d’Informació Jurídica i quines són les consultes més freqüents?
Nosaltres assessoram dones en relació amb qualsevol tema jurídic que els pugui sorgir. No està limitat a dones víctimes de violència de gènere, és un servei obert a qualsevol dona. Fem consultes en matèria familiar, dret civil o penal, laboral, administratiu o estrangeria. Les consultes més comunes són sobre separacions i divorcis, sobre custòdies i qüestions de família i també casos sobre denúncies per violència de gènere.

Les consultes han variat durant el confinament?
Ha variat una mica. Ens han telefonat per qüestions més laborals o econòmiques: dones en situació d’ERTO, qüestions relacionades amb ajuts econòmics o per tramitacions. També hem tengut alguna consulta amb relació als lloguers i per desnonaments.

Feu atenció cada dia de la setmana?
No, el servei a Manacor es dóna un cop a la setmana, els dimarts de les 16 a les 19.30 h. Habitualment, el procediment que s’ha de seguir és telefonar prèviament per demanar cita prèvia a través del telèfon 673787601.

La càrrega de feina habitual ha variat durant el confinament?
Habitualment a Manacor el servei sol estar ple, tenim bastanta demanda. Ara, amb el confinament hem funcionat a través a través de videotelefonada en lloc de fer assessorament presencial.

Els jutjats també han estat tancats durant el confinament, no? Això deu haver afectat també la vostra feina.
Els jutjats s’han aturat per tot manco per qüestions relacionades amb la violència de gènere, que era de les poques qüestions que s’han mantengut en marxa. De fet, ja s’ha anunciat que una part del mes d’agost es declara hàbil enguany i hi haurà judicis i actuacions judicials i ja s’han establert una sèrie d’actuacions prioritàries en temes familiars, com per exemple la recuperació de visites o altres problemàtiques derivades de la COVID. Ara bé, per molt que els jutjats vulguin fer més judicis i avançar feina, si no hi ha més personal, més jutges i els advocats som els mateixos, no en sortirem.

Segons les darreres informacions policials, el nombre de denúncies per violència masclista s’ha reduït durant el confinament. Creus que tendreu més feina a posteriori?
En tendrem més, segur, quan s’acabi el confinament perquè sortiran tots aquells casos que no han sortit durant el confinament. De fet, amb la desescalada estam veient com les telefonades, a poc a poc, van augmentant i notam que les dones reprenen la confiança per tornar-nos a telefonar. Jo crec que el confinament ha returat a moltes dones: moltes d’elles conviuen amb el seu agressor i notificar situacions de violència s’ha fet molt més complicat a no ser que fossin molt greus. La por de no saber on anar o de passar pena per no tenir recursos econòmics, per exemple, ha estat molt major durant el confinament, les situacions són molt més extremes. A mesura que s’ha anat relaxant el confinament, s’ha augmentat també els moments de llibertat d’aquestes dones.

Creus que s’hauran d’augmentar els recursos per dones víctimes de violència?
Sí i de fet ja s’ha augmentat. Per exemple, s’han reforçat els serveis d’habitatge, per dues raons: primera, perquè la capacitat dels centres s’ha vist reduïda per tal de mantenir les distàncies de seguretat per mor del coronavirus i segona, perquè havia d’existir la possibilitat de donar cobertura a totes les dones que posessin una denúncia i que tenguessin un lloc on poder anar.

De fet, durant el confinament heu treballat colze amb els serveis socials, no?
Sí, hem tengut molt de contacte amb els Serveis Socials que han anat coordinant quines passes s’havien de seguir. A més, per qüestions de proximitat, són les entitats que tenen més coneixement dels diferents casos amb què ens podíem trobar i els diferents perfils de les persones que tractàvem. Per exemple, en qüestions de víctimes de violència masclista, en lloc de xerrar directament amb les víctimes de manera personal i directa, hem xerrat amb els ajuntaments. Els Serveis Socials han fet de pont entre nosaltres i les persones que han necessitat ajuda.

Back To Top
×Close search
Search