skip to Main Content

“Més que el paper, potser el que està en crisi és la manera de fer periodisme”

“A ca nostra sempre deim que si fóssim milionaris faríem un diari”. Amb aquesta sentència iniciava l’advocada Francisca Mas la seva defensa de la necessitat d’un nou diari, d’un nou mitjà de comunicació a la presentació del nou periòdic Jornada. Mas argüí cinc raons per defensar el naixement i la necessitat de la Jornada. La primera, que és un diari feminista, “en uns moments en què “el patriarcat torna a anar desfermat”, també perquè és una cooperativa i perquè “m’agrada que no xerri d’esports”. Mas també reclamà un enfocament clar de la qüestió palestina, perquè Israel “ha esdevingut un model repressor per als països europeus” i finalment perquè “hi ha moltes dones al projecte, i això m’agrada”.

El professor i periodista Antoni Riera, per part seva, recalcà la necessitat d’un diari d’àmbit pancatalà, tot recordant que fins ara no hi ha hagut cap mitjà en paper que hagi satisfet aquesta expectativa, alhora que reclamava un marc referencial català clar. Riera, a més, va voler distingir entre pluralitat i independència, tot remarcant que “tot mitjà té una ideologia i una tendència, que ha de defensar amb rigor i amb independència”. La pluralitat, afegí, “és la que aporten el conjunt de mitjans a l’arc comunicatiu”. Antoni Riera acabà el seu parlament recordant una cita de Joan Brossa: “La gent no s’adona del poder que té”, en referència al caràcter popular de la nova publicació, que no compta amb grans capitalistes a darrere.

Precisament Neus Tur remarcava que “havíem detectat la necessitat d’un mitjà que no fos en mans dels grans capitals, perquè la gent està cansada dels interessos que condicionen la informació, per això instauràrem la figura dels socis promotors, a partir de 500 euros fins a un màxim de 10.000, i la dels socis col·laboradors, a partir de 50 euros”. La subscripció diària serà de 25 al mes, tot i que hi haurà possibilitat de subscripció només al digital, o també de cap de setmana. Tur afegí que “és un tòpic això que la gent jove no vol llegir en paper, potser el que està en crisi és la manera de fer periodisme”.

La directora Laia Altarriba explicà que les previsions actuals són que el primer número de la Jornada surti “a final de tardor”. Per això, el mes de setembre s’encetarà la campanya de subscriptors. Altarriba recordà que el diari no sortirà al carrer els dilluns, per garantir el descans dels treballadors, que tendran sempre el diumenge lliure. És així, idò, que la informació esportiva hi tendrà un pes menor, o diferent, i la que hi surti formarà part de la secció d’Actualitat. El diari d’entre setmana, explicà la directora, tendrà 24 pàgines i voldrà ser una espipellada de notícies, un panorama general que “ens ajudi a saber què ha passat aquell dia”. En canvi, els caps de setmana, dissabtes i diumenges, s’entrarà en els reportatges en profunditat. Altarriba acabà dient que no s’han volgut encloure els dits amb la distribució, i per això “de moment no podem garantir que serem a tots els racons del país”.

Back To Top
×Close search
Search