skip to Main Content
“Més Que Un Tancament Al Trànsit és Una Obertura A Les Persones”

“Més que un tancament al trànsit és una obertura a les persones”

Lluís de Victoria (Palma, 1982) és enginyer industrial i va participar en l’elaboració del Pla de Mobilitat Sostenible que fa de punt de partida per al canvi circulatori que s’implementa aquestes setmanes al centre de Manacor.

Tot i que un pla de mobilitat com el que va aprovar l’Ajuntament de Manacor l’any 2009 no deixa de ser una declaració d’intencions, l’enginyer industrial Lluís de Victoria està molt content d’haver participat en la seva redacció i, sobretot, de veure que ara l’Ajuntament manacorí executa una de les parts que preveia aquell pla per al centre. La idea amb que s’afrontava aquell pla basculava sobre la voluntat que “el poble passi de tenir una cultura depenent del cotxe a donar prioritat a mitjans tous: vianants i bicicletes”.

De Victoria reconeix que a priori les persones que estan més conscienciades “tenen una sensibilitat especial per la seva ciutat i el seu entorn”. Però tanmateix, explica, “un cop executes l’actuació, pràcticament tota la ciutadania s’hi suma, perquè quan ho comparen amb el que tenien abans, no volen tornar arrere”. Per De Victoria, aquests són “processos que generen resistència, amb oposició forta per part dels comerciants, i també d’alguns veïns, perquè es veu alterada la rutina quotidiana d’una cosa que aparentment funciona”. A De Victoria “més que de tancament al trànsit a mi m’agrada dir que és un procés d’obertura a les persones, perquè es facilita que tothom pugui accedir als carrers i a les places”.

També cal tenir en compte que l’objectiu d’aquesta “pacificació” dels carrers no sempre és, com hom podria pensar sovint, “comercial”, sinó també residencial: “Facilitam que es puguin produir relacions entre les persones, sense estar atemorides per qui passi o deixar de passar. seure a la fresca, pacificar no és exclusivament haver de posar una tenda, una terrassa i un bar”.

Pel que fa a la possibilitat que aquests plans compensin “les incerteses i inquietuds” d’alguns ciutadans, De Victoria explica que “aquests plans preveuen la implantació d’aparcaments dissuassoris”, però també recorda que . “Manacor ja disposa d’aparcaments: Na Camel·la, la plaça de Sant Jaume, que l’Ajuntament pràcticament ha de regalar per la baixa ocupació que té”. Pel que fa als residents, “molts ja tenen aparcament particular”. A més, el nucli té “certa disponibilitat en calçada, i unes bones rondes des de les quals pots arribar en cinc o deu minuts al centre, que són distàncies que pera una persona en condicions físiques normals és perfectament assumible”.

De Victoria ens recorda també que “el cotxe ens ha molt mal avesat, perquè hem convertit en dret el que era un privilegi” i adverteix que “prop del cinquanta per cent de la població, “o no té carnet, o no té accés al cotxe”.

Una altra mesura compensatòria podria ser un mitjà de transport urbà, que De Victoria tampoc no veu necessari “per les dimensions que té Manacor. Ja n’hi hagué i no va funcionar. Aquesta funció la pot complir perfectament el transport interurbà que ja entra a Manacor i fa diferents aturades de punta a punta”.

Back To Top
×Close search
Search