skip to Main Content
“Vivim En Un Món On La Imatge és Omnipresent I Omnipotent”

“Vivim en un món on la imatge és omnipresent i omnipotent”

Marina Fuster Martorell (Manacor, 1977) és llicenciada en història de l’art a la UIB i actualment és professora a l’IES Porto Cristo. Parlam amb ella sobre l’art de la fotografia i la seva evolució fins a l’actualitat.

Per què diries que la fotografia es considera un art?
La fotografia és un art perquè com a tal ens pot provocar emocions. És a dir, la fotografia té la capacitat de transmetre idees i conceptes i d’esdevenir un document històric com ho poden fer la pintura, l’escultura o les anomenades “arts majors”.

A grans trets, quines característiques destacaries de l’evolució de la història de la fotografia?
Els avenços tècnics, el pas del blanc i negre al color, la fotografia digital, la figura del fotògraf primer com a professional i després com a amateur… En un principi la fotografia competia amb la pintura com a mitjà expressiu per a representar la realitat i avui dia la fotografia ha assolit un llenguatge propi.

Com creus que afecta la digitalització i les noves tecnologies en aquesta evolució?
Vivim en un món on la imatge és omnipresent i omnipotent. Tothom fa fotos en qualsevol moment i en qualsevol situació. Crec que això pot crear confusió entre la vida real i la que no ho és. Assistim diariament a una escenificació constant de la vida quotidiana.

Creus que les noves càmeres poden suposar una pèrdua de l’essència?
Jo crec que no. El fet important és allò que l’artista vol dir, no tant el mitjà amb el qual s’expressa.

I com s’encaixen la manipulació i o els retocs fotogràfics amb aquesta essència?
Crec que formen part del llenguatge de la fotografia i de l’art en general. El procés creatiu està ple de retocs, manipulacions, còpies, reinterpretacions, pendimentos…

Diries que amb les noves tecnologies, qualsevol persona pot ser fotògrafa?
Sí. L’accés s’ha democratitzat i tothom pot fer fotos però això no vol dir que totes tenguin un valor artístic. Això sempre dependrà de la intenció de qui fa la fotografia, de captar l’instant decisiu com deia Cartier Bresson.

T’agradaria afegir res més?
M’agradaria recomanar algun fotògraf. Sempre està molt bé mirar l’obra dels grans mestres com Cartier Bresson, Robert Kappa, Man Ray, Philippe Halsman, Mapplethorpe, Chema Madoz, David Lachapelle, Cindy Sherman, Annie Lebovitz, Toni Catany…

Back To Top
×Close search
Search