skip to Main Content

El banc de terres, una forma de dignificar una feina

 Tot això va néixer de la moguda de l5-M.

 

Qui parla és Nina Furgol, una de les membres de Xarxa M de Manacor. “La conclusió era que necesitàvem connectar persones per materialitzar idees i dur endavant iniciatives. Vèiem que la gent individualment estava indignada i que tenia ganes de fer coses, i és quan confluïm que les podem dur a terme. Quan unim esforços es multiplica la nostra capacitat”.

 

Xarxa M ha impulsat un banc de temps a Manacor. I també una botiga d’intercanvi, on els doblers no hi tenen cabuda ni utilitat. Els productes que s’hi intercanvien són valorats en punts i només poden ser adquirits mitjançant l’intercanvi amb un altre producte. La botiga està oberta al carrer de la Sínia de l’Hort dels Frares, ben damunt les cotxeries de l’Ajuntament, i està oberta els divendres de les 11.30 h fins a les 13.00 i de les 17.00 h a les 19.00. Fins i tot els voluntaris que tenen esment de la botiga, “cobren” també les seves hores amb aquests punts que ha establert XarxaM com a moneda pròpia.

 

Però, segons explica Nina Furgol, on de veres la seva entitat ha aconseguit calar fondo ha estat en el projecte d’horts comunitaris i de banc de terres. En un primer moment es plantejaren de cercar espais públics per poder cultivar, però, gairebé sense cercar-ho, es trobaren amb molts de propietaris privats que els oferien les terres per ser treballades. I ha estat tan així que fins i tot s’hi ha apuntat gent de fora de Manacor.

 

“Vàrem veure que hi havia una necessitat de crear xarxa d’associacions”, diu Furgol i va ser així que es posaren en contacte per col·laborar-hi amb APAEMA, Varietats Locals, PERMAMET, etc. El que volia Xarxa M d’aquesta manera era valorar “no sols el que és la terra, sinó també la gestió dels recursos, l’ús de les cases i habitatges, , la salut de les persones, l’ecologia social…”.

 

Xarxa M no condiciona la forma de col·laborar del “nou pagès” amb el propietari de les terres: “Això depèn de cada acord entre el propietari i la persona que s’hi apunta, l’acord és una feina d’ells dos, i tot això dependrà de molts de factors, com ara si la finca té aigua o no, o si hi ha elements que s’hagin d’arreglar, etc”.

 

Xarxa M no ha tengut problemes per trobar terres disponibles per ser cultivades, però sí que costa trobar persones que vulguin assumir les tasques del camp. Per això s’han fet el propòsit d’oferir formació per a les persones “amb agricultura ecològica per derivar-los cap al banc de terres”. En el terme de Manacor s’han arribat a crear vuit acords entre propietaris i pagesos, tot i que ara mateix només n’hi ha dos d’actius. Hi ha fins a onze finques disponibles per ser treballades ara mateix a Manacor.

 

El que volem, diu Nina Furgol, “és promoure la continuïtat d’una professió i dignificar la feina del camp. Que es cultivin les varietats d’aquí. Hi ha molta gent que està en situació d’atur i si en té ganes aquesta pot ser una sortida”. I en això no estaran tots sols, perquè tendran “l’ajut dels companys i l’assessorament, formació, suport de la família del banc de terres”.
Back To Top
Search