Skip to content

“El tren és molt més utilitzat que l’autobús”

La gent que estudia o fa feina a Palma té l’opció d’anar-hi amb transport públic.. Però, realment, és viable? Hi ha facilicitats per què sigui així? En parlam amb el director general de Mobilitat, Jaume Mateu

 

Al Cent per Cent hem volgut analitzar quines possibilitats de transport públic té la gent que estudia o fa feina Palma. Per fer-ho, ena hem posat en contacte amb el director general de Mobilitat, Jaume Mateu, que ens ha pogut donar les següents dades: “Les dues opcions que hi ha són l’autobús i el tren. Pel que fa a l’autobús, diferenciam entre horari d’hivern i d’estiu. A l’hivern hi ha deu viatges d’anada i deu de tornada entre Manacor i Palma. A l’estiu augmenta la freqüència, n’hi ha quinze. El trajecte amb el bus dura entre cinquanta i seixanta minuts depenent del moment del dia. Bàsicament hi ha dues línies que cobreixen el servei, que són la 402 i la 412. El primer d’anada és a primera hora del dematí, i la darrera arribada l’horabaixa.” Continua: “Pel que fa al tren hi ha un servei més ampli, amb devuit anades i desset tornades. Aquesta freqüència es manté durant tot l’any i el trajecte, fins ara, dura seixanta minuts.”

Usuaris
El servei més utilitzat és el del tren: “L’any 2017 hi va haver 245.000 usuaris de tren i 20.000 de bus. Pel que fa al perfil, podem dir que dels 245.000 de tren, n’hi va haver 137.000 d’abonaments, o bitllets reduits; la resta, de bitllet senzill. De la mateixa manera que dels usuaris del bus, 15.000 eren també de bitllet reduït o abonament. Això ens indica que la majoria, en els dos casos, són viatgers freqüents, és a dir, gent que estudia o fa feina allà.
Pel que fa als horaris, els viatges de primera hora del matí són els que tenen més demanda. De tornada, hi ha dues franges, la que va de les 14.00 del migdia a les 17.00, i la de darrera hora, les 19.00 o les 20.00.”

Viabilitat
Li hem demanat a Jaume Mateu que ens doni la seva opinió sobre si creu que realment el transport públic pot competir amb el cotxe o si els qui van amb bus o tren, són precisament els qui no en tenen. Diu: “Jo crec que depèn un poc de la situació de cada un. És vera que el tema del transbordament en el cas del tren pot ser desincentiva una miqueta. Segurament, per gent que té l’alternativa del cotxe, fins ara era poc utilitzat. Ara, bé, també és cert que comença a haver-hi un canvi de tendència. Pel tema dels embossaments o retencions a l’entrada de Palma, o de la dificultat d’aparcament, crec que de cada vegada hi ha més gent que opta pel tren. A més, ara quan arribi el tren elèctric, es reduirà el temps del trajecte, que serà de devers 50 minuts, i ja no s’haurà de fer transbordament, tot això afavorirà que més gent l’utilitzi.” Pel que fa a l’autobús, diu Mateu: “Dins el 2019 també hi haurà un canvi de concessió, i hi haurà connexions noves i augment de freqüència.” No hem pogut evitar demanar-li quan estaria el tren elèctric, que teòricament ja hauria d’haver arribat: “Ara han acabat les obres i s’han de fer les proves. Si tot va bé, pel desembre estarà.”

Back To Top
Search