Skip to content

Els banyistes de cala Varques disposaran de 32 aparcaments regulats per accedir a la platja

La Comissió Balear de Medi Ambient, que recomana l’expropiació del camí, ha donat el vistiplau perquè es faci l’aparcament. El batle Miquel Oliver reconeix que encara s’han d’estudiar la resolució de la Comissió, però creu que és possible que aquest estiu l’aparcament ja estigui habilitat.

“Depenent del moment de vegades és efectiu el model sancionador, com s’ha fet a Formentor, per exemple, però també és ver que si no hi ha una actuació conjunta de vegades només apedaces”, diu Antoni Alorda, president de la Comissió Balear de Medi Ambient. Alorda afirma que “la saturació crea uns problemes d’accessibilitat que tenen difícil solució. Quan som pocs és bo de fer anar pertot. Quan som molts, la solució és complexa perquè passa per assumir que hauràs de reservar, sortir més prest, o perdre tot un dematí per anar a segons quines bandes”. Totes aquestes paraules d’Alorda les diu en el context del vistiplau que la Comissió ja ha donat per a l’habilitació d’un aparcament al costat de l’actual camí de cala Varques, i que constaria de trenta-dues places.

La Comissió de Medi Ambient no ha volgut habilitar un camí d’accés motoritzat fins a la platja, “per protegir l’entorn”, però sí que recomana que s’aprofiti “la servitud de trànsit per vorera de mar des de l’Estany d’en Mas, perquè està bé establir un viarany oficial i marcat, perquè això dona garanties que la gent no s’escamparà i no anirà per camins que no ho són”.

Alorda és conscient que “trenta-dues plaes no donaran satisfacció a la gent que hi vol anar, que és normal que sigui molta, atès l’ús social popular que té la cala”.

La mesura presa ara per la Comissió de permetre aquest aparcament no és excepcional, i ja s’han pres mesures en aquest sentit a altres platges salvatges o no urbanitzades, que tenien una afluència massiva que no podien assumir. “Nosaltres hem establert aquest aparcament de trenta-dues places alhora que miràvem de respectar l’accés universal i democràtic a la platja, tot combinant-lo amb un aparcament situat a una certa llunyania”, acaba dient Alorda.
Per part seva, el batle Miquel Oliver es mostra sorprès que amb un PIAT a exposició pública on tothom hi ha pogut dir la seva ara la Comissió proposi unes condicions que “desquadren el plantejament que teníem nosaltres”. Per l’Ajuntament hi havia dues prioritats: recuperar el traçat de la Platja i que alhora l’aparcament regulàs la pressió humana màxima permesa.

El batle hauria volgut que, “tal com estableixen el PIAT i la Direcció Insular d’Emergències, haguéssim pogut baixar fins a la cala demanera segura, encara que fos amb un 4×4”. Però segons la resolució “no podem marcar el sender ni establir un pas per allà”. En aquest sentit, Oliver reconeix que “ens falta tenir una conversa amb Medi Ambient perqu“e ens diguin el perquè de tot això i de quina manera es pot ajustar. Estudiam encara el que significa de com desdibuixa o trastoca la nostra proposta inicial”.

La gestió de l’aparcament serà municipal i estarà tecnificada al màxim, amb una caseta, plaques solars i sensors de presència. A la carretera, hi haurà un cartell il·luminat que avisi els conductors i banyistes de l’índex d’ocupació. Oliver preveu que l’expropiació sigui ràpida i que aquest estiu, com a mínim l’aparcament ja pugui estar en funcionament.

Back To Top
Search