Tomeu Matamalas Grimalt va néixer a Manacor l’any 1952. Ben aviat va demostrar aptituds musicals i començà a tocar en diversos conjunts de música moderna. Potser el més rellevant d’aquells…
“És una delícia, perquè arribes a casa havent fet zero emissions”
Pere Rullan: “El vaig agafar purament per l’estalvi”
Pere Rullan no només és propietari d’un cotxe des de fa quatre anys. També és enginyer. I el principal motiu que el va moure a adquirir un cotxe elèctric va ser l’avenç econòmic que suposa un cotxe amb aquestes característiques. “El vaig agafar purament per l’estalvi”, assegura. I segueix: “el cost equivalent és entre 1 o 1,50 € als 100 quilòmetres, quan la benzina està a 8 o 9 € els 100 quilòmetres”. Al final, “anar a Palma i tronar pot ser menys d’un euro des de Manacor”, explica.
A banda de l’estalvi en relació amb el combustible, també destaca l’estalvi en relació amb el manteniment. Pere Rullan explica que “els cotxes de dièsel o benzina s’espenyen més perquè el motor té més peces; dels cotxes elèctrics només t’has de preocupar de la bateria”.
Però, com els altres propietaris, un dels avantatges que més destaca és la conservació del medi que ens envolta. “Estic d’acord que a la llarga els quilòmetres es tradueixen en una reducció d’efecte hivernacle, però això només serà vera si arribam a la transició energètica”, reflexiona. Al que afegeix que si el vehicle es carrega amb energies fòssils, “no és un zero emissions”.
Així mateix, destaca que la conducció és molt fàcil. “És com un cotxe de xoc”, comenta.
Joana Maria Pasqual: “T’imagines poder anar a zero emissions?”
“Comprar un híbrid era la primera passa, ara hem comanat l’elèctric”, assegura Joana Maria Pasqual, propietària d’un vehicle híbrid des de fa sis anys. “Ara hi ha un mercat fantàstic que pots triar” i el seu tardarà ben poques setmanes a arribar, explica.
Amb l’experiència d’aquests anys, Pasqual s’atreveix a afirmar que “és una delícia” perquè “arribes a casa havent fet zero emissions”, sobretot si vas per dins el nucli urbà. “No contamines tant, no vas pel poble emetent gasos nocius”, assegura. Està “entusiasmada” del gust que passa de “conduir i no contaminar, o contaminar manco”.
En el seu cas, però, no és una energia completament neta, ja que també incorpora la benzina. “Per la carretera, quasi sempre vas amb mode motor, però si vas amb compte amb l’accelerador, pots aconseguir que no hi hagi tantes emissions”, entre altres, el pots posar en mode elèctric quan vas costes per avall. Explica.
D’entre tots els avantatges que presenta aquest tipus de vehicle, Joana Maria Pasqual només destacaria un petit inconvenient. I “inconvenient” posat en quarantena. Fan molt poc renou, “i a vegades pot ser un problema”. Ella no és massa de tocar la botzina i quan es troba amb “gent que està al mig del carrer i no se n’adona compte que tenen un cotxe al darrere”, treu “el cap per la finestra” i demana si la poden deixar passar. En aquests casos sempre s’ha trobat amb “molta amabilitat”. Especifica que ara se’ls hi ha incorporat un poc de renou perquè això no passi.
Amb tot, demana: “T’imagines poder anar a zero emissions? És una cosa que ens fa una il·lusió tremenda”. I és per això que, “alabada” amb l’híbrid, compra l’elèctric.
A banda, encoratja l’altra gent a comprar un vehicle elèctric. Els diners, en aquest cas, no haurien de ser un obstacle. “Hi ha moltes facilitats ara per comprar cotxes, per exemple es poden comprar per rènting i és molt pràctic”.
Miquel Àngel Fortesa: “La contaminació acústica i els gasos són el problema”
Fa sis anys que en Miquel Àngel Fortesa va adquirir el seu cotxe elèctric, moment en el qual encara circulaven pocs cotxes d’aquestes característiques per les carreteres de Mallorca i pels carrers de Manacor. Fortesa, entre rialles, reconeix que quan van anar a comprar-lo al concessionari sabien més ell i la seva dona que no pas el venedor. “Ens havíem informat molt, reconeix”.
Explica que en aquell moment el vehicle no va ser extremadament car. Recorda que és un preu que s’ajusta al què costen els cotxes convencionals. A més a més, cal tenir en compte que inclou l’endoll i la instal·lació perquè es pugui carregar a casa i no haver d’estar pendent de si tens un punt de recàrrega pròxim o no.
En el seu cas, poden carregar el cotxe a la portassa. Considera que “si no tens cotxeria, no és viable”. I ho diu, precisament, perquè ell va “estar una temporada sense carregador i va ser complicat, el carregador del carrer sempre estava espenyat”, explica. Ara bé, avui en dia les coses han canviat molt i funcionen millor.
Tot i això, Fortesa remarca que els propietaris i les propietàries de vehicles elèctrics disposen de la targeta MELIB (Mobilitat Elèctrica Illes Balears), la qual permet carregar de manera gratuïta el cotxe a qualsevol punt de càrrega públic.
L’únic inconvenient que hi posa és l’autonomia. El seu cotxe en concret en té poca, pot fer uns 100 quilòmetres. “Però avui en dia ja no és així”, la cosa ha canviat.
A més a més, apunta que els cotxes elèctrics no només contribueixen a reduir les emissions i a conservar el medi ambient. També redueixen de manera considerable el renou a la via pública. “La contaminació acústica i els gasos són el problema”, afirma.
Toni Duran: “És ideal per tenir a una illa com és Mallorca”
Menys de tres anys, cent per cent elèctric i automàtic. Així és el vehicle de Toni Duran, del qual en destaca dos avantatges principals: la seguretat i la cura que té del medi ambient. Per una banda, explica que permet una “conducció molt relaxant”, però també molt segura. No necessita marxes “i no té embragatge”, “tot és a partir de dues posicions”. Especifica que si circules amb la posició de ciutat “a una carretera com la del coll de Lluc, el cotxe, quan baixa està carregant la bateria i queda més frenat; no se’n va”. I, triar per triar, es queda amb aquesta modalitat, ja que “cada vegada que deixes d’accelerar pareix que s’atura un poc, però carrega la bateria”.
Per l’altra banda, Toni Duran destaca que un dels principals avantatges i, en el seu cas, un dels motius pels quals es va decantar per un cotxe elèctric, és la cura que té pel medi ambient. A més a més, fa poc han posat plaques solars a casa seva, per la qual cosa poden carregar la bateria amb energies completament renovables, el que complementa la primera intenció que tengueren en comprar el cotxe elèctric. Així, també, poden fer “una conducció ecològica”. Reflexiona que “si la teva corrent ve del carbó, no acabes d’arreglar la cosa”.
Amb tot, considera que si la majoria dels cotxes de les ciutats fossin elèctrics, “guanyaríem en qualitat de vida: no ens ho pensam, però al carrer respiram la contaminació dels cotxes i vés a saber si al cap d’uns anys de viure en una ciutat, els teus pulmons estaran perjudicats”.
A part de tots els avantatges que presenten els vehicles elèctrics per Toni Duran, els recomana per recórrer distàncies curtes i per circular a l’interior de ciutats o pobles. “És ideal per tenir a una illa com és Mallorca” i per poder realitzar els trajectes descrits anteriorment, afirma.
Justifica aquesta afirmació tot explicant que quan es mena un cotxe elèctric per l’autopista, “la bateria s’acaba molt aviat”. Al que afegeix que si has de recórrer distàncies llargues, les quals s’acostumen a fer en aquestes vies, es necessita més autonomia que no pas la que tenen amb el seu vehicle.
Al final, la seguretat i la sensibilitat amb la contaminació que presenta el cotxe és el conjunt de factors per arribar a aconseguir moure’s arreu utilitzant una energia completament renovable i verda. Com bé explica Toni Duran.