skip to Main Content

III Cicle Orgue d’avui: compromís amb l’art contemporani

La Comissió per a la conservació i restauració de l’orgue del Convent de Sant Vicenç Ferrer, des de la seva creació, va decidir que una de les prioritats era mostrar com l’orgue és un instrument que pot estar plenament inserit dins la creació contemporània, tal com succeeix en els països nòrdics, i treballar per recuperar i donar a conèixer el patrimoni format per un conjunt d’instruments d’extraordinari valor que encara existeixen a les Illes.
El Cicle Orgue d’avui vol també obrir les portes del Convent a altres expressions artístiques, i aquest és el tercer any que acull una exposició d’art i una conferència relacionada amb el món musical.
Després d’haver ajornat dos concerts, la Comissió ha programat una exposició de l’artista plàstica Maria Huerga, que fa deu anys va tornar a Manacor. Llicenciada en Belles Arts, Huerga té ja una trajectòria personal sòlida. Ha participat en diferents exposicions: a Barcelona, Madrid, Galícia, Alemanya i Marroc. Des dels vint anys dóna classes d’arts plàstiques per a diferents edats i nivells al seu taller, cosa que l’apassiona perquè crea una dinàmica que li permet reflexionar sobre la seva pròpia creació. Maria Huerga és també una col·laboradora activa en diverses causes socials com el col·lectiu Dones de Llevant, amb el qual ha participat en “performances” en viu.
Ella explica que aquesta petita mostra és l’exposició d’una de les darreres etapes creatives, de molta energia expressiva, però ara ja treballa en una pintura gairebé etèria, de colors molts clars i dibuix molt pur. Huerga, de tota manera, explica que des de petita, quan va començar a pintar, esculpir i dibuixar, va dirigir tota la seva vida a la creació plàstica.
El llibre de Ramon Codina El ball de sala a Mallorca serà presentat amb una conferència. Codina fa, al llibre, un buidatge exhaustiu de bandes militars, grups musicals i conjunts que abracen prop de dos segles. Ara es pensa que els boleros i les jotes, les mateixes, eren les úniques coreografies que el poble mallorquí coneixia, però els primers balls públics documentats a Mallorca mostren rigodons, minués i masurques. De les músiques de carnaval al jazz illenc, la condició d’exmúsic militar li permet accedir a arxius especialitzats que sempre aporten dades interessants. Codina, però, és sobretot un humanista i filòsof, que va estar a punt de deixar la carrera militar per quedar com a professor a la Universitat de Múrcia, ja que durant uns anys va compatibilitzar l’ensenyament universitari amb la direcció de la banda. Des del seu retir oficial, s’ha dedicat plenament a la investigació i escriptura, després de dècades de treball com a director i compositor. De la figura de Codina cal destacar el seu contacte amb els cercles compositius d’avantguarda a Barcelona i Madrid, al llarg de la dècada dels seixanta i setanta del segle XX. El llibre aporta també l’assaig De ballar ben aferrats a ben amollats. Reivindicacions queer i feministes en el ball popular, de Bàrbara Duran. Els darrers anys, diversos sectors socials han lluitat per a la incorporació de la dona en danses de repertori exclusivament masculí, com els cossiers i els dimonis. Però també l’aparició de parelles home/home i dona/dona al ball de la bullanguera, han desfermat discussions enceses a les xarxes socials entre balladors, públic i entesos en ball mallorquí, aspectes que són analitzats en el breu assaig.
El III Cicle Orgue d’avui es clourà amb una interpretació dels alumnes del Batxillerat d’Arts Escèniques i Música, que cantaran, “The great learning. Part 7”, de Cornelius Cardew, dirigits per Xavier Gelabert. Cardew, també activista social, va compondre obres musicals on tothom, sense excepció, pogués participar. El cicle s’ha programat el 12 de desembre, a les 18 exposició, a les 19 conferència i a les 20 Concert. L’assistència és lliure, seguint tots els protocols actuals.

Back To Top
×Close search
Search