Skip to content

“Les FP haurien d’estar en centres integrats, separats del que són els IES, i es necessiten recursos i espais”

S’inaugura el CIFP Politècnic Llevant en un acte de presentació guiat pels mateixos alumnes que comptà amb la presència d’autoritats locals i insulars

L’educació pública és una de les eines de democratització més bàsiques que tenim en la nostra societat: assegura el desenvolupament personal i social dels joves i garanteix la igualtat d’oportunitats. En aquest sentit, fa anys que qüestions com la lluita contra l’abandonament escolar, la necessitat de diversificar l’oferta educativa o de l’aprenentatge orientat a l’acció estan a l’ordre del dia. Qüestions, totes, estretament relacionades amb l’aposta per la formació professional. I és que per aspirar a un sistema educatiu d’èxit, és fonamental apostar perquè aquest gaudeixi d’una oferta d’FP àmplia i variada, amb més cicles formatius, certificats de professionalitat i cursos d’especialització suficients per satisfer les necessitats i inquietuds formatives dels nostres joves, però també les exigències del sector empresarial per gaudir de treballadors qualificats.
En aquest sentit, i per mirar de fer passes amb aquest objectiu, dimarts 27 de febrer s’inaugurà el Centre Integrat de Formació Professional Politècnic Llevant. Aquest CIFP, que ha evolucionat a partir de la llavor sembrada, fa ja 58 anys per l’Escola d’Aprenentatge Industrial, que més endavant es rebatejà com a Na Camel·la, avui ofereix, ja des del curs actual, una oferta modular variada, amb diferents famílies professionals: Administració i Gestió, Automoció, Comerç i Màrqueting, Electricitat i Electrònica i Informàtica i Comunicacions, a les quals s’afegirà, a partir del curs que ve, el de Fusteria, una gran notícia per a un dels motors industrials del municipi, el sector del moble. A més, també s’hi poden estudiar diversos cursos d’especialització i certificats de professionalitat.
La jornada començà poc després de les 19, amb una mica de retard a l’espera de l’arribada d’alguna de les autoritats que venien de fora poble. Així, durant la vetlada, conduïda i presentada per alumnes del mateix centre, es pogué gaudir de la presència de batle de Manacor, Miquel Oliver, la delegada d’Educació, Carme Gomila, així com també d’altres autoritats, com ara el conseller d’Educació i Universitats, Antoni Vera. També hi participaren altres personalitats polítiques i membres de l’àmbit empresarial i sindical, com ara Pedro Payeras, president de la Federació Balear de la Fusta que, en representació de la CAEB, aportà una de les notes més emotives de la vetlada en pronunciar un discurs que posava en valor els perfils tècnics que ofereix l’FP i que recalcà l’esforç de l’Ajuntament per aconseguir una oferta modular relacionada amb el sector de la fusta per al municipi.
Més paraules de reivindicació
Per la seva banda, Oliver declarà que “aquest nou institut neix per donar resposta a les necessitats educatives del municipi i de la comarca amb el sempre noble objectiu de millorar l’educació que oferim als joves, els futurs professionals d’aquesta terra”. També feu referència a un dels estigmes contra els quals ha hagut de lluitar l’FP: “Durant molts d’anys els alumnes s’enviaven a la formació professional, com un lloc on anaven els que no volien estudiar; per sort, avui és un referent en qualitat formativa, sortides professionals i en poder prestar un servei de qualitat” i afegí que “hem incorporat un model que a Europa ja funciona des de fa dècades: prendre’ns seriosament la formació professional”. En relació amb la creació d’un centre integrat, afirmà que “un nou equip directiu i un espai específic ben segur que seran la força necessària per poder créixer i atendre les necessitats de l’alumnat”.
També hi hagué paraules de defensa del model educatiu: “la inversió en educació és la clau per al desenvolupament d’una societat. Una societat que inverteix en educació és una societat que promou el progrés social i la igualtat d’oportunitats. És per això que ens sorprenem i fins i tot ens indignam quan pensam que una societat complexa i amb molts de reptes com l’abandonament escolar o la inclusió destini partides milionàries a problemes inexistents, com ara la segregació lingüística. La fragilitat del sistema educatiu públic mereix mà de metge i no respondre a dèries d’alguns”. Continuà assegurant que “la formació professional també és col·laboració, pensament crític i innovació”, per acabar assenyalant la missió principal del Politècnic de Llevant: “proporcionar una educació de qualitat que prepari els estudiants per afrontar els reptes del món actual”; i llançar una crida al civisme, afirmant que “l’objectiu comú no només ha de ser el de formar professionals competents, sinó també ciutadans compromesos i conscients del seu paper en el món”.
El centre integrat, una necessitat
Els assistents foren rebuts per l’equip directiu, encapçalat pel seu director, Miquel Amengual, que, en el seu discurs, assegurà que el centre no només rep alumnes de la comarca de Llevant, i valorà els desitjos dels joves a l’hora d’escollir l’oferta formativa. També aprofità per defensar la proposta de convertir-se en un centre integrat d’FP, tot i compartir edifici amb l’IES Manacor, i assenyalà que: “és igual qui mani més; el que hem de fer és apostar per l’educació”. Hem arribat en aquesta situació per diferents motius, digué, entre els quals destaca “un augment desmesurat de grups i alumnes del centre”, que ha passat, de 847 alumnes i 40 grups, entre ESO, batxillerat i FP, a més de 1430 alumnes i uns 70 grups. L’altre motiu pel qual valora apostar pel centre integrat és el de “disposar de més recursos humans”. Afegí que l’equip directiu es duplica i que també es disposa de més hores de coordinació i de servei d’orientació acadèmica: “ara tenim dues orientadores per a nosaltres; hem guanyat amb atenció als alumnes”. També assegurà que així es dona impuls a l’FP, ja que, a més de comptar amb un consell social amb diferents actors, ara es té més visibilitat, una major relació amb l’entorn empresarial o amb el SOIB, i la possibilitat d’ampliar nous estudis.
Amengual acabà la seva intervenció reivindicant la necessitat d’anar per davant de les empreses, però també la manca d’espai que pateix un centre que, tot i que el 2011 es venia com el més gran de les Illes, avui ha quedat petit: “Tot i que es posen FP noves als IES, les FP haurien d’estar en centres integrats, separats del que són els IES, i es necessiten recursos i espais.”
Anuncis per part del conseller
Els parlaments acabaren amb la intervenció del conseller Antoni Vera, que s’adreçà al públic per destacar els èxits d’inserció laboral dels graduats en formació professional i afegí que “per tot això, des de la Conselleria d’Educació pensam que aquesta ha de ser la legislatura de la formació professional, perquè la volem convertir en una eina estratègica”. En resposta a la intervenció del senyor Amengual, el conseller assegurà que “pretenem construir nous centres integrats de formació professional” i que “donarem solució als problemes educatius que té Manacor amb incorporacions de noves infraestructures i evidentment tendrem en compte la possible ampliació d’infraestructures referides a formació professional”.
Un cop acabats els parlaments, es donà pas a un dels punts culminants de la jornada: el tall de la cinta inaugural per part tant del batle com del conseller. La vetlada continuà amb un recorregut, guiat pels mateixos alumnes, per diverses aules i tallers del centre, com ara les aules de comerç i màrqueting o de tecnologia aplicada, o els tallers d’electromecànica, informàtica, electricitat o de carrosseria.
La presentació del nou centre, clogué amb un aperitiu que oferiren els alumnes del grau de restauració de l’IES Puig de Sa Font, de Son Servera.
Back To Top
Search