Skip to content

“No es tracta de dividir per dividir, sinó que es pugui donar millor oferta i atenció als alumnes”

Miquel Amengual Gayà és el director del recentment inaugurat CIFP Politècnic Llevant. L’entrevistam perquè ens expliqui com va sorgir el projecte i quin és el present i el futur del centre.

La inauguració de dia 27 de febrer ha marcat el naixement d’aquest projecte, la culminació de moltes passes. Quant de temps feia, que se gestava?
Això devia fer dos anys que en xerràvem seriosament. És una necessitat que, evidentment, ve d’enrere, d’ençà que va sortir la llei de 2003 que preveia la creació dels Centres Integrats de Formació Professional. A l’any 2011 ens traslladam de Na Camel·la al nou edifici, ESO, batxillerat i cicles formatius. Però al 2019 se produeix un canvi: el Pau Casesnoves, el Borja Moll i el Juníper Serra, que eren tres instituts amb molta d’FP, com nosaltres, varen demanar de fer dos centres dins el mateix edifici. Ells obriren un poc el camí perquè ho féssim nosaltres.

Com va ser el procés, a partir d’aquí?
A partir de 2021 les demandes varen començar a ser més clares: es manifestà l’aspiració de fer un CIFP dins el mateix IES Manacor al claustre pedagògic. Al 2022 ho plantejàrem a la Conselleria d’Educació, que ens digué que si hi havia un bon projecte, seria possible. I resulta que, per al Govern, era molt estratègic tenir dos CIFP (el de Manacor i el de Llucmajor) a la zona de Llevant, perquè tots eren a Palma, a Inca o a sa Pobla. I ens ho concediren.

Quins canvis d’organització interna hi haurà i què suposaran per al centre?
No se tracta de dividir per dividir, sinó que el centre tengui més entitat, que puguem ofertar més cicles formatius, tenir més contacte amb les empreses. En definitiva, tenir dos centres ens permetrà progressar. Ara tenim dues directives, una per a l’IES i una per al CIFP; abans teníem 2 caps d’estudis, ara en tenim 4; tenim 2 orientadores només per a FP, abans en teníem 2 per a tots els estudis. L’atenció als alumnes ha millorat moltíssim.

I tot això, a nivell d’infraestructura, què suposa? Hi ha projectat que hi hagi ampliacions, instal·lacions noves, tallers…?
De moment no hem fet instal·lacions noves. Sí que hem demanat a la Conselleria que ens concedeixi una ampliació o que ens facin un edifici nou, perquè actualment no hi cabem, ni l’IES Manacor ni nosaltres. L’any que ve ja ho tenim tot ple i no és que hàgim ampliat estudis. Però ESO sí, que amplia grups. Seria ideal que ens fessin espai per a poder créixer en cicles formatius.

Quantes places teniu i quants d’alumnes s’esperen, l’any que ve?
En aquests moments tenim 700 alumnes. No és que en tenguem més que l’any passat, però el nombre pot augmentar 100 alumnes, amb la capacitat que tenim ara, utilitzant al torn d’horabaixa les aules que els d’ESO empren el dematí. Si hem de menester tallers, no en tenim. No podem créixer molt més.

Fa uns anys hi havia un estigma respecte de la Formació Professional. Això continua, en l’actualitat, o ha canviat?
Actualment, ha canviat. L’FP té molt de valor. Tenim alumnes que fan el grau mitjà, després el superior i acaben a la Universitat estudiant el grau. I tenen un 30% de crèdits convalidats, gairebé un curs de la carrera.

Quins avantatges té, estudiar un cicle de Formació Professional?
Els alumnes d’enginyeria que abans han passat per FP, per exemple, tenen un gran avantatge: si l’enginyeria està relacionada amb el cicle formatiu que has fet, tens els coneixements pràctics d’aquella enginyeria. Te’n vas a enginyeria elèctrica sabent quins són els components d’un quadre elèctric. En canvi, si vens de batxillerat, sabràs més física i matemàtiques, però just hauràs vist el quadre elèctric de ca teva, probablement.

I a l’inversa, passa? Que alumnes que venen de la Universitat passen a FP?
Sí, tenim alumnes que ho han fet. Estudien la carrera, però no troben feina, venen a estudiar l’FP, fan les pràctiques a una empresa i hi queden. O d’altres que van a la Universitat, ho deixen perquè no els va bé, i en haver acabat un cicle formatiu, hi tornen amb més experiència i maduresa.

Quina taxa d’inserció hi ha?
És bastant alta, en general. Hi ha cicles que és altíssima i d’altres que costa una mica més. Per exemple, al grau mitjà d’Informàtica costa més, però si estudien el superior tenen feina gairebé segura. Els d’Electricitat, així com van a fer les pràctiques, els se queden. D’administratius, també ens en demanen molts. I de mecànics, no en parlem! De Màrqueting i Publicitat també hi ha molta inserció, troben feina sobretot a Palma.

Com és la relació amb les empreses? Hi teniu molt de contacte?
Sí. Per exemple, al nostre web hi ha una borsa de feina on les empreses van publicant les ofertes. I ara que ens hem constituït com a CIFP, encara podrem tenir més contacte i fer més iniciatives amb les empreses.

Plataforma per la Llengua ha expressat la seva preocupació per la falta de presència de la llengua catalana a l’FP. Quina és la política del centre?
Les classes se fan en català, majoritàriament. Però si hi ha casos de professors o alumnes nouvinguts, som una mica més flexibles

Cap on ha d’anar la Formació Professional?
Jo trob que s’ha d’apostar per la creació de CIFP independents, així els donaríem més valor i l’oferta seria major. Perquè de vegades els alumnes acaben estudiant el que es fa al seu poble, i això no pot ser: han d’estudiar el que els agrada.

Back To Top
Search