El gegant de La roca del Castellet, la bruixa Joana i en Bernadet de La flor romanial són les tres figures que engalanen el municipi en la segona edició del…
“La part més difícil de controlar és la neteja viària”
El batle és de vacances i ens deriva al tècnic de medi ambient, Antoni Pascual. Parlam amb ell sobre el contracte amb Lumsa de recollida de fems i sobre el contracte amb Melchor Mascaró de jardineria.
Respecte el primer ens explica que és un contracte per quatre anys, que es compliran l’abril de 2018, i que el contracte considera la possibilitat de dos anys de pròrroga. El serveis que ha de dur a terme són: la recollida del rebuig, la recollida selectiva, la recollida de voluminosos, la neteja viària i el maneteniment del parc verd i de l’Ecoparc.
Pel que fa a la recollida de residus hi ha una sèrie de freqüències establertes, que canvien segons si és temporada alta o temporada baixa. Per posar algun exemple a Manacor en temporada alta hi ha sevei de recollida de rebuig diàriament; de paper, cartró i envasos quatre dies a la setmana i de vidres, dos dies a la setmana.
Pel que fa al servei porta per porta hi ha un servei de recollida de vidres als hotels, bars i restaurants i un altre de recollida de cartró als comerços; tant un com l’altre, dos dies a la setmana.
Respecte de la recollida de voluminosos ens explica que hi ha dues vies. L’ordinària que funciona amb una telefonada prèvia. El ciutadà telefona per avisar i deixa l’obejcte davant el seu portal a primera hora del matí, un dels dos dies establerts, que a Manacor són el dimecres i el dissabte. Als altres nuclis més petits és només un dia.
L’altra via és pels voluminosos abandonats sense avís. En aquest cas la inspectora de serveis avisa d’allò que detecta, o de vegades també ho fan altres ciutadans.
L’ecoparc i el parc verd són els punts on els ciutadans poden dur materials perillosos, com olis, piles, etc. I també voluminosos, electrodomèstics i d’altres. L’horari d’atenció al públic és de les 9:00 a les 13:00 i de les 15:00 a les 18:00.
Pel que fa a la neteja viària Pascual ens explica que hi ha diferents freqüències segons el tipus de carrer o la zona. Hi ha tres categories: carrers amb neteja diària, carrers amb neteja alterna (dia sí, dia no) i carrers amb neteja setmanal.
Ens informa que el mes de juny hi va haver una modificació del contracte. S’havien detectat punts a millorar i es varen augmentar freqüències, també hi va haver un reforç de neteja amb aigua a pressió.
A banda d’això, l’Ajuntament també va contractar una empresa perquè fes el seguiment del servei, que de manera quinzenal els entrega informes que valoren si es compleix el contracte. Tot i que necessiten un parell de mesos per fer valoracions contrastades diu que ja en tenen un parell i que comencen a veure tendències. Confirma que han detectat coses que s’han de millorar i ja ho han comunicat a l’empresa. Reconeix també que allò més mal de controlar és la neteja viària, perquè tot d’una després d’haver fet net un carrer ja hi pot tornar a haver brutor. Diu que és el servei que més queixes genera per part de la ciutadania, i que és el més millorable. Però insisteix en la dificultat de tot plegat: “Quan els carrers estan bruts és per què l’empresa no cumpleix el contracte o és perquè les freqüències fixades no basten?”
Per altra banda, la jardineria municipal la du Melchor Mascaró, també és un contracte de serveis, que inclou: el manteniment, el reg, la poda d’arbres de carrer, zones verdes inventariades, jardineres, parcs i places.
Diu que tot i que sempre hi pot haver millores, o una major dotació de personal, aquest servei més o menys funciona bé. Un punt a millorar és la poda que fan els particulars. Diu que han detectat zones on la gent poda i deixa les restes al carrer, això no està permès segons la llei. Per altra banda diu que també hi ha feina de remodelar zones obsoletes, degradades i en un futur incloure noves zones i espais dins el llistat actual.