Dedicam el reportatge central d’aquesta setmana a l’aprofitament del solar que va ocupar durant un segle l’antiga fàbrica de Perlas Majorica. Després de la crisi de la companyia superada amb…

SOS Turisme? SOS Mallorca!
Aquesta setmana passada es va encetar la campanya SOS Turisme, destinada a fer visible el drama que viu el sector arran de la pandèmia. De les vacances low-cost que oferien la possibilitat a una infinitud de persones de classe mitjana viatjar a les destinacions més assolellades de la Mediterrània, entre les quals ofereixen un paper de líder Mallorca i les seves companyes d’arxipèlag, hem passat a haver de demanar permís gairebé per desplaçar-nos al poble del costat. Les restriccions pandèmiques comanden avui i al que molts preveien com la pitjor campanya de la història, la de l’any passat, potser hi haurem d’afegir ara la d’enguany, amb unes perspectives similars o pitjors, si ens atenem al nivell de restriccions actual.
Cal dir, no obstant això, que l’experiència de l’any passat ens hauria d’haver servit de banc de proves i enguany, més enllà dels nivells en la corba de la pandèmia, les autoritats haurien de ser capaces de prendre decisions que fessin compatible la vinguda de turistes a l’illa amb la gestió de la Covid-19.
L’illa, per bé o per mal, s’ha instal·lat des de fa dècades en un monocultiu turístic que ara mateix no ens trobam en condicions de qüestionar. Però alerta, defensar el turisme i el sector no pot ser de cap manera oblidar que els vertaders damnificats per aquesta situació són els milers de treballadors que o bé han estat acomiadats o bé esperen resignadament tot cobrant el subsidi per ERTO que tot pugui tornar un dia o l’altra a una certa normalitat. Els qui han pogut conservar el seu lloc de feina complint el seu compromís laboral han estat una minoria que avui gairebé podem considerar classe privilegiada. A més, més enllà dels afectats directament pels ERTO a hotels, hi ha totes les persones que col·lateralment també viuen del turisme, que són la immensa majoria de la població activa a les Balears. Souvenirs, guies turístics, agricultors i ramaders, proveïdors de begudes i aliments, constructors, electricistes, fusters, llanterners… No és el sector turístic qui reclama, sinó Mallorca sencera. Aquest clam gairebé unànime, però, no ens ha de fer perdre de vista que una altra forma de gestionar el turisme, i de democratitzar-lo, és possible. Potser no és ara el moment de repensar el model, però sí que, un dia o l’altre, haurem de fer un pensament.
D’altra banda, també ens caldrà seguir amb lupa qui lidera aquesta campanya i quines vinculacions partidistes o ideològiques amaga, si és que n’amaga cap.
La gallina dels ous d’or s’ha desposta i potser això ens ha de servir d’exemple per a futures actuacions. Hi ha moltes ments que pensen, hi ha economistes, hi ha estudiosos, hi ha gestors, hi ha polítics. Amb responsabilitat i seny haurem d’acabar veient que el “tot s’hi val” ha caducat. Caldran accions concretes i valentes que marquin un nou full de ruta en el sector turístic.