Skip to content

NOTÍCIA

Tres noves identificacions a Son Coletes

Les famílies d’Emilio García-Peñuela, Antonio González i Andreu Blanch són membres fundadores de l’Associació Memòria de Mallorca

S’han identificat tres noves víctimes de la Guerra Civil i repressió franquista a la fossa de Son Coletes. Es tracta d’Emilio García-Peñuela Orgaz, delineant que havia nascut a Madrid l’any 1899 i que treballava al Banc d’Espanya;  Antonio González Rodríguez, fotògraf natural de Càceres nascut el 1908 i que havia estat a l’exèrcit espanyol durant deu anys, a més fou membre del sindicat CNT-FAI i delegat de transport marítim a Palma; i Andreu Blanch Bauçà, sabater porrerenc nascut el 1936.

Els dos primers varen ser víctimes de la treta de Bellver del 1937 i, igual que Blanch, fins ara es creia que havien estat assassinats i enterrats a Porreres. Els varen trobar, però, durant la segona intervenció al cementeri de Manacor realitzada per la Sociedad de Ciencias Aranzadi, en col·laboració amb ATICS, dins del Tercer Pla de Fosses (2021-2022) del Govern de les Illes Balears. Concretament, els varen localitzar al grup 2 de la fossa 3, l’anterior a la que contenia les restes d’Aurora Picornell, Belarmina González i les Roges del Molinar.

I pel que fa al cos de Blanch, el varen recuperar a la fossa número 4 de Son Coletes.
El laboratori BIOMICs de la Universitat del País Basc ha duit a terme les identificacions gràcies a les mostres d’ADN que varen aportar els fills i les filles de les víctimes.

Associació Memòria de Mallorca

D’aquest cas, destaca que les famílies de les tres noves identificacions són membres fundadores de l’Associació Memòria de Mallorca i tenen el certificat de víctimes del franquisme que els va atorgar el Govern amb motiu del primer acte institucional a les víctimes de la Guerra Civil i repressió franquista.

Una troballa que, explica la presidenta de l’Associació Memòria de Mallorca, Maria Antònia Oliver, genera “molta satisfacció, com quan trobam a qualsevol altra víctima”. Ara bé, en aquest cas coneixen “directament als seus familiars i són persones que lluiten de manera organitzada i que fan recerca, són gent que des del principi serà amb nosaltres i l’empatia és molt directe”.

Amb tot, Oliver assegura estar “contenta que s’hagi obert la fossa de Son Coletes perquè és curiós que ens trobem persones que venien de Palma, el que és una novetat i una nova línia.d’investigació”.

Tercera intervenció

Des de l’any 2020 a ara, s’han duit a terme dues intervencions a Son Coletes durant les quals s’han localitzat set fosses i un mínim de 86 persones.

Ara, Direcció General de Memòria preveu dur a terme una tercera i definitiva intervenció en el cementeri de Son Coletes, en el marc del Quart Pla de Fosses (2022-2023).

PUBLICITAT

Back To Top
Search