Skip to content

Una porta segura i directa cap al món laboral

Quatre alumnes de l’acabat d’estrenar Institut Politècnic de Llevant ens parlen dels avantatges i de l’evolució de la Formació Professional

“La formació professional ha millorat moltíssim, de cada vegada conec més gent que vol fer un grau”

Biel Llinàs (Porto Cristo, 2004) va començar primer amb estudis d’electromecànica en un cicle de grau mitjà i ara els ha continuats amb el cicle de grau superior d’Automoció, del qual ja és al segon curs. Abans, havia cursat l’ensenyament secundari fins a ESO a l’IES Porto Cristo.

“M’interessava molt conèixer la mecànica perquè jo ho tenc de hobbi. I quan qualcú té un hobbie és molt natural que vulgui conèixer més detalls d’aquesta afició”, diu aquest jove estudiant porteny, que es va decidir per la formació professional, “perquè vaig veure que hi havia coses que no m’anaven bé i per no haver de fer batxiller, vaig optar pel grau”. Així i tot, recorda també que “el que vertaderment m’interessava quan m’hi vaig apuntar era la formació, tot i que saps que fas més via anant a batxiller, que arribes a la universitat en dos anys, i per la via dels cicles n’estàs quatre”.

Biel diu que “de formació sempre n’hem de tenir, els mecànics, com a mínim em continuaré formant, i ara començ a pensar si he d’estudiar una carrera o si he de començar a fer feina a través d’una empresa”. En aquest sentit diu que “a llarg termini em podria plantejar obrir una empresa pròpia, però per això encara no estic preparat ara”.

Per Biel Llinàs, la formació professional “ha millorat moltíssim, de cada vegada conec més gent que vol fer un grau, i amb les coses clares. El prejudici que la formació professional és per a alumnes més fluixos es demostra que no és vera, de cada vegada els graus demanen més. Comences amb l’electrònica, i abans ho feies tot amb un desengramponador pla. Nosaltres ara aprenem com diagnosticar un cotxe i com arreglar-lo a partir de l’electrònica”.

Segons Biel, la creació del Politècnic separat de l’IES Manacor “pot ser una cosa avantatjosa per als graus, perquè es podran esforçar més a veure les coses del grau, i no estar tan pendent de la resta d’estudis”.

“M’interessava una qualitat acadèmica que m’acostàs al món laboral real”

Paula Llull Morey (Manacor, 2006) cursa el segon any dels estudis de grau mitjà d’activitats comercials i màrqueting al Politècnic de Llevant. És una alumna que ja coneix l’espai perquè també havia cursat ESO a l’IES Manacor. Paula explica que “a ESO no vaig tenir cap tipus de problema però vaig decidir que no m’omplia ni em feien ganes matèries com història, català, castellà que sabia que hauria de continuar fent si feia batxillerat”. En aquest sentit aclareix que “m’interessava més posar-me en el món laboral, però a través d’una qualitat acadèmica que em facilitàs l’entrada en el món laboral real”. Va optar per aquests estudis perquè veia que “no era el que tothom coneixia, i em donava l’opció de continuar formant-me sense la necessitat ni la frisor d’anar a la universitat”. Quan pensa en el futur diu que “no vull acabar d’estudiar fins qua qualcú no em digui ‘atura’t’”, per això es planteja la possibilitat d’estudiar un grau superior i fins i tot arribar a la universitat, amb ADE o altres estudis semblants. I també ens dona la possibilitat de conèixer molts més amics i companys”

“Quan vaig començar, si feies estudis de grau, et veien com si no servissis per anar a la Universitat”

Wenceslaa Mas Riutort (Manacor, 2002) cursa ara mateix el segon any del grau superior d’Assistència a la direcció. Són uns estudis relacionats amb el món administratiu. De fet, Wenceslaa ja havia estudiat un grau mitjà a l’IES Manacor, un grau superior l’IES Felanitx i ara ha tornat a Manacor. Els estudis d’ESO els va fer a l’IES Sineu. “No m’agradava la idea de fer batxillerat, perquè veia millor la possibilitat de fer dos anys d’estudis i després ja poder-me dedicar directament al que estudiava”. Wenceslaa explica que “si quan fas les pràctiques a l’empresa agrades, ja hi pots quedar”. Ja ha entrat en el món laboral i aquest estiu ja feia feina. Ara que ha acabat la temporada ha reprès els estudis.

Wenceslaa Mas recorda que “quan vaig començar a grau mitjà es veien diferents els estudis de grau, com si no servissis per estudiar si no te n’anaves a la universitat”. Ara, en canvi, veu que “les coses ja no es veuen igual, la gent que tenc al voltant de cada vegada més trien l’opció de fer una FP, cosa que no lleva la possibilitat d’anar la universitat”.

Wenceslaa veu que “des del Politècnic hi ha molt de contacte amb les empreses, saben què volen i el que necessiten. No vull llevar importància al batxilller ni prop fer-hi, però l’accés al món laboral és molt més directe des d’un cicle”.

Aquesta estudiant, ja veterana, creu que és un poc prest per valorar si la separació en dos centres de l’antic IES Manacor és positiva, però troba que “ara tenim un accés més directe a l’equip directiu. A més, el nostre professorat pot aconseguir més recursos per formar-se millor o per millorar les nostres instal·lacions”.

“El grau superior està més ben enfocat a la realitat que la carrera”

Guido Figueroa (Babahoyo, Equador, 1996) cursa el primer any del cicle de grau superior de Desenvolupament d’aplicacions web. Ha arribat al cicle després d’haver acabat la carrera universitària d’Economia. Abans, havia estudiat secundària a l’IES Capdepera.

Recorda que “em va interessar molt el tema de la intel·ligència artificial i les oportunitats laborals que té aquest camp. Per això quan vaig acabar la carrera, i per referències dels meus amics tant a Manacor com a Palma, vaig optar per aquest cicle”. Per Guido, “és millor que la carrera, perquè està més orientat a la feina, és més pràctic”. Així, no es planteja continuar en aquest camp amb uns altres estudis universitaris, sinó amb cursos específics d’especialització.

Guido veu que “el grau superior està més ben enfocat a la realitat que la carrera. Quan acabes saps que estàs preparat per al món laboral”. I recorda que a la universitat “tot és molt teòric, i la pràctica que s’hi fa està desactualitzada. Per exemple, tenguérem un professor que ens feia treballar manualment aspectes de comptabilitat. Quan vaig començar a fer feina, va resultar que hi havia un programa que ho feia, i jo no el sabia manejar. Al costat, un company que havia fet un grau superior, ho dominava ja d’entrada”.

Back To Top
Search