L’artista serverí Tomàs Barceló (Cala Millor, 1975) ha col·laborat amb el grup nord-americà Killswitch Engage, considerats pioners en el metalcore, per a la portada del seu nou disc, “This Consequence”. “No ens coneixíem prèviament i tampoc és el tipus de música amb la qual a jo em costa connectar, però es varen posar en contacte amb jo per dir-me que els agradava molt el meu art i que volien fer qualque cosa amb jo. Inicialment, ells tenien una idea relacionada amb un robot, com una espècie de retaule i finalment se’m va ocórrer la idea” explica Barceló. Així va començar aquesta col·laboració i després de xerrar durant molt de temps per trobar el concepte, fa unes setmanes ha arribat el resultat final, que l’escultor descriu com a “una espècie de fossa comuna de robots preciosos, una història molt dramàtica, com una massacre”. Una amalgama de robots fets a trossos i peces diferents on veiem cranis, espines dorsals, mans, peces mecàniques o parts de cossos… Més de cinquanta peces de diferents mides que Barceló va enviar cap als Estats Units perquè es fessin les fotografies que finalment es veuen a l’àlbum.

Barceló ha estat fent-hi feina durant tres setmanes intenses, tot i que abans va fer diverses proves, amb detalls i repujats, de gran bellesa i va fer una sèrie de fotografies per foravila a les primeres proves. “El resultat inicial els va agradar molt i vàrem decidir, a partir d’aquí, fer diferents trossos i fer una composició amb diferents les diferents peces, que ells mateixos podrien compondre al seu gust i generar moltes més imatges per tot l’àlbum”. Un procés que l’artista descriu com a “divertidíssim”. Un resultat que ha tengut molt bona acollida entre els seguidors del grup, tot i que no ha estat exempt de polèmica perquè quan va sortir la primera imatge per avançar el nou disc de la banda, molta gent va pensar que eren imatges generades per intel·ligència artificial, però realment tot s’ha fet a mà amb resines, massilla epoxi i molts d’objectes trobats. L’artista explica que ha emprat moltes tècniques diferents i molt d’assemblatge i que moltes de les peces son peça única. “Ells no varen dir res, varen permetre que la gent digués el que volgués i recentment han compartit parts del procés creatiu, amb diverses imatges i el vídeo de quan varen rebre la capsa amb tot el material i això ha servit per callar boques” explica l’artista.
Més projectes en marxa
Tomàs Barceló mescla en la seva obra personal el món de la fantasia, l’escultura tradicional i la ciència-ficció. Actualment, es dedica exclusivament al seu art així com a oferir cursos presencialment i sobretot en línia. Ha format part també dels equips d’art i disseny de projectes audiovisuals de grans produccions com Dune de Denis Villeneuve, Malefica o la sèrie Krypton.
Fa poc manco d’un any va posar en marxa un espai físic, una botiga al carrer de la Primavera número 3 de Cala Millor en què mostra i ven el seu art. La pròxima mostra que farà serà conjunta amb l’artista manacorina Bàrbara Barceló, en la qual volen establir un diàleg entre el vell i el nou, posant en contacte escultures populars del segle XX amb l’actualitat, per fer-les encaixar amb el nostre dia a dia. “L’objectiu és recuperar l’art popular perquè tenir cases buides, com tenim actualment, és una excepció històrica” diu l’artista.
A més, també va oferint cursos en línia i xerrades presencials a la botiga i també ha posat en marxa una iniciativa amb Mandràgora Hidromel, amb la qual combinen l’escultura i el tast del licor. La pròxima serà dia 15 de març i encara hi ha places disponibles.