Skip to content

NOTÍCIA

“El parc va començar amb un sol bomber amb un camió”

PUBLICITAT

El Parc de Bombers de Manacor ha estrenat fa unes setmanes les seves noves instal·lacions. Era l’any 1987 quan els bombers es traslladaven a la ubicació actual, al Polígon, però els més granats recordareu que anteriorment les primeres dependències foren al Parc Municipal, on ara hi ha la Policia Local. “El parc va començar amb un sol bomber amb un camió” explica Pep Cerdà, sergent dels Bombers de Mallorca Cap Territorial de Migjorn. Per sort, però, la cosa, ha canviat bastant amb el temps: actualment tenim un total de vuit parcs situats a Calvià, Llucmajor, Inca, Manacor, Sóller, Artà, Felanitx i Alcúdia.

Les millores que han arribat “són en tots els sentits” perquè “havia quedat antiquat, era un parc que era poc eficient energèticament i la torre de pràctiques ja no complia les condicions necessàries per a la nostra pràctica diària” afirma el sergent. Durant la rehabilitació del parc, els bomers han passat dos anys i mig en una nau amb mòduls prefabricats i actualment compten amb una aula de formació, habitacions individuals, bany per a persones amb mobilitat reduïda, vestuaris separats per gèneres així com zona de descontaminació tant pels equips com dels vehicles així com magatzems per als EPI, amb espais amb ventilació forçada així com estableix la legislació.

El dia a dia dels bombers

Els avisos al parc de bombers entren a través de l’112, que ho comunica a la central de bombers. A partir d’aquí, s’organitza la sortida d’un parc o altre amb els equips necessaris segons cada actuació. “El temps de resposta, a Manacor, d’ençà que entra l’avís fins que sortim és d’uns 3 minuts” explica el sergent.

Les tasques dels Bombers passen òbviament per l’extinció d’incendis, motiu pel qual es constituí el Servei de Bombers així com la prevenció d’aquests mateixos, però també hi ha l’atenció dels accidents de trànsit, que avui dia s’ha convertit en una important causa de sortida, així com el rescat o la recerca a la muntanya o l’auxili en fenòmens meteorològics extrems, entre d’altres.

El parc de Manacor compta amb un total de 36 bombers, distribuïts en quatre torns de 9 efectius i durant el torn, un bomber comença sempre amb la revisió de camions i equipament i posteriorment es fa una pràctica d’una hora o hora i mitja, per simular possibles situacions a les quals s’enfrontaran com per exemple buidatges d’aigua, incendi a un pis o excarceració de vehicles.

Cerdà va entrar com a bomber l’any 2002 i fa 15 anys que està a Manacor. És sergent des del 2019, una feina que implica “fer de tot” segons cada actuació. “Per torn de guàrdia sempre som 5 bombers i 1 o 2 caporals. Després sempre hi ha de guàrdia un sergent, un que coordina l’àrea de Tramuntana i l’altre, l’àrea de Migjorn. Així l’illa queda dividida en dues parts, i quant a torns, feim guàrdies de 24 hores i en acabat tenim 3 dies lliures”.

El sergent explica que les actuacions que es duen a terme des de la zona de Migjorn són en incendis urbans, obertura de portes per indisposicions així com morts per suïcidi i accidents de trànsit. “El parc mòbil ha augmentat molt i les carreteres estan massificades. A més, tenim la sensació que la gent està manco conscienciada en la conducció responsable”.

La part física de la feina de bomber és essencial, però també és important la psicològica. “Quan hi ha infants implicats, la imatge et queda gravada de per vida. És la feina, tothom té els seus moments, però, al cap i a la fi, hem d’aprendre a relativitzar les coses i tenir clar que forma part de la nostra feina”. De fet, una de les reivindicacions és la necessitat d’adaptar la formació que reben en aquest sentit amb persones que coneguin la seva realitat i la seva feina.

D’altra banda, Cerdà destaca que amb els anys s’han reduït les actuacions relacionades amb els incendis perquè actualment hi ha també el suport de l’IBANAT, encarregats de la primera actuació en la part forestal, així com un augment de mitjans tècnics com hidroavions i helicòpters. “Si és un incendi fortuït, solen ser bons de controlar. “El problema són els incendis provocats per piròmans, que tenen en compte les condicions ambientals i estudien molt les actuacions”.

Donat que el nombre de rescats i recerques, sobretot a la Serra de Tramuntana, genera un gran nombre de sortides anuals, el Servei compta ja amb dos cossos especialitzats: el Grup de Rescat de Muntanya, “amb moltíssimes intervencions” així com la Unitat Canina. “Actualment, s’estan posant en marxa dos grups específics més un d’apuntalaments i enderrocs i un altre d’activitats subaquàtiques” explica Cerdà.

Cotxes elèctrics: un repte per a la intervenció dels bombers

Per continuar millorant, explica el sergent, considera que hi hauria d’haver cotxes elèctrics per fer pràctiques. “Hi ha estudis que expliquen que els vehicles elèctrics són els que manco risc d’incendi tenen, seguits dels de gasoil, els de benzina i finalment els híbrids” explica Cerdà. El que passa és que quan es produeix un incendi, els cotxes elèctrics són els més perillosos – seguits en aquest cas dels híbrids, després els de benzina i finalment els de gasoil. “Una bateria d’un vehicle elèctric és bona d’apagar, però el problema ve amb la reignició de l’aparell: pot passar que estigui aturat i que en 5 o 6 dies després es torni a encendre i explotar espontàniament perquè les bateries conserven càrrega elèctrica dedins”. Tot i que destaca la seguretat dels vehicles, el sergent argumenta que el funcionament és molt diferent i que l’actuació dels bombers, en conseqüència, també ho ha de ser. “El cotxe du un relé que va a una peça i desconnecta l’alta tensió i tots els cables queden fora energia, però la bateria encara en té. A més, amb les càrregues ràpides, molt habituals, les bateries poden quedar tocades i nosaltres ens trobam amb manca d’eines i recursos per intervenir i alhora evitar enrampades i risc elèctric”.

De fet, el sergent indica que aquesta qüestió també s’ha de tenir en compte amb mòbils i amb patinets elèctrics, que poden causar incendis també dins dels habitatges. Per aquest motiu, aconsella sempre desendollar el carregador una vegada que l’aparell està carregat del tot. Si s’encalenteix molt el carregador o el movem i sentim que fa renouet, cal descartar aquest carregador i comprar-ne un de nou”. També recomana no connectar moltes coses en un mateix lladre elèctric i si es pot, carregar els patinets en espais oberts o exteriors.

Back To Top
Search