El passat 12 d’agost en el marc de les festes de Sant Llorenç se celebrava Sa Granotada, una festa ja tradicional a càrrec de l’entitat Granots & Sopes. Entre altres activitats, la Vetlada acabava amb concerts, entre els quals hi havia programada l’actuació del manacorí Plan-ET.
Una festa que tot i la bona voluntat dels organitzadors, va acabar tacada per atacs LGTBIfòbics així també d’altres en contra de l’artista. Val a dir que Antonio Florencio va ser l’encarregat de l’estilisme de Plan-ET per aquell concert i explica que “quan va començar el concert, vaig notar unes vibres un poc estranyes”. En un moment donat, un grup proper a l’artista em va venir a avisar, per si podia anar més enmig del concert, perquè hi havia un grup de gent que l’estava insultant a en Plan-ET, a punt de tirar-li coses i fins al punt de trabucar barreres… Vaig anar fins allà i es va calmar una mica la situació. Uns minuts després, va sortir a l’escenari Cosijoan, col·laborador en una de les cançons de Plan-ET, i en to de broma, va dir “què guapo vas!” i en Plan-ET va contestar que anava vestit d’Antonio Florencio”. Va ser segons després, tal com relata el dissenyador de moda, que el va colpejar un gel al cap, que venia de darrere. Llavors el varen insultar i li varen amollar un altre gel. “Me’n vaig anar entre bastidors corrent, em vaig sentir molt impotent…” afirma Florencio.
En aquell moment, quan l’organització se’n va témer de tot, es va aturar la música durant una bona estona, es varen condemnar els fets i va convidar les persones atacants a partir. Després d’una estona, la festa va continuar, però el concert d’en Plan-ET ja no es va reprendre. “Hi ha gent que segurament sap qui eren les persones que varen insultar a en Plan-ET, explica Florencio. El que no sabem és qui són els qui em varen atacar a jo, perquè ho varen fer de darrere: va ser tirar la pedra i amagar la mà”. Florencio explicita que “a qui més fotien era a en Plan-ET, perquè la situació no tenia cap sentit: et pot agradar o no l’artista o la música, però crec que sigui qui sigui, li has de tenir respecte. Si no t’agrada, agafes i te’n vas a un altre lloc… No miris, però no provoquis”.
El comunicat d’Antonio Florencio
Des del perfil de la marca Antonio Florencio, uns dies després dels fets es va compartir el següent comunicat que reproduïm complet:
“Des de la marca de roba Antonio Florencio volem condemnar amb tota la fermesa els atacs contra persones del col·lectiu LGTBIQ+ que formen part del nostre equip, així com contra artistes que actuaven a la Granotada de Sant Llorenç des Cardassar. Aquests fets no són nous.
Fa temps que membres del nostre equip reben insults, crítiques destructives, llançaments d’objectes i, sobretot, comentaris plens d’odi a les xarxes socials, tant cap a persones internes com cap a models externs de la marca. Som al segle XXI. Ja n’hi ha prou de viure amb por. Prou d’aguantar la inseguretat de tornar sols a casa, esperar a una parada d’autobús o caminar pel carrer amb el risc de ser insultats o agredits. Tothom té dret a ser i viure tal com és, amb respecte i sense por. A Antonio rebem crítiques cada dia, i massa sovint ens hem hagut de mossegar la llengua. Però fins aquí hem arribat. Els fets de la Granotada han estat la gota que ha fet vessar el got: es varen atacar persones de la nostra marca i artistes que lluien les nostres peces. L’art és feina, és expressió i és ilibertat — i exigeix el mateix respecte que qualsevol altra professió. No consentirem més comentaris homofobs, xenofobs, racistes ni classistes. No callarem davant l’odi. No normalitzarem l’assetjament.
Des d’Antonio Florencio volem donar tot el nostre suport a les persones i artistes afectats per les agressions durant les festes de Sant Llorenç. També Volem agraïr a totes les entitats i a l’Ajuntament que estan fent feina i cercant solucions per erradicar aquest tipus de violència”.
Així mateix, tant l’entitat organitzadora, Granots i Sopes, així com altres associacions de Sant Llorenç com Orgull de Poble o Figues de Cosines i també l’Ajuntament de Sant Llorenç varen emetre, dies després una sèrie de comunicats denunciant els fets i posicionant-se en contra de qualsevol atac LGTBIfòbic.
Florencio explica que “jo em sent bé i m’ho he pres bé, som una persona forta, però hi ha gent que pateix molt per aquest tipus d’atacs i que se’ls pot generar traumes molt forts. Vàrem decidir fer aquest comunicat no va ser només pels fets de Sa Granotada: hem patit atacs durant totes les festes i abans també, a través de les xarxes. El fet de ser diferent fot molt a la gent… Després et veuen amb gent del panorama artístic de Mallorca i em fan cas, quan feia dos mesos m’insultaven. La hipocresia vola”.
“El que em preocupa és que les persones que estan fent aquest tipus d’actes són de cada pic més joves. Crec que s’ha de fer qualque cosa, no basta només penjar una bandera en una diada concreta… Si de cada vegada la gent jove va a pitjor, qualque cosa no hem fet bé. A més, jo no he estat l’única persona que ha rebut aquest tipus d’atacs, se sap que hi ha més gent que ha rebut odi en aquest poble… No són només agressions homòfobes, també són les xenòfobes, les masclistes… Qui tengui poder per fer canvis, per crear consciència, que comenci a actuar ja.”.
Moda amb classe, moda amb consciència social
Antonio Florencio és de Sant Llorenç i té 18 anys. Va començar a interessar-se per la costura i la moda amb 12 anys, moment en què va començar a fer classes particulars per formar-se. L’any passat va llançar la seva pròpia marca i en els darrers mesos el projecte ha agafat volada. Fa feina des de ca seva, on té un taller muntat i també aprofita l’espai on ha après a cosir a màquina. Apassionat de la renovació, creu que el panorama artístic necessita un canvi, un aire nou que la gent jove pot aportar. El seu concepte es basa en estilismes a base de peces reciclades i el passat juny va presentar la col·lecció UK (UrbanKlore), fruit del seu projecte TRB, el Treball de Recerca de Batxillerat. Fusionant l’essència del món tradicional amb les tendències més innovadores amb l’objectiu de donar forma a una nova estètica urbana. “Vaig començar a cosir i a jugar amb roba, m’encanta l’art-recycling i gairebé totes les peces que faig es basen en aquest model. També pens que és important vincular la moda amb altres arts, crear connexions i fer xarxa”. Florencio també té per objectiu reformular les desfilades perquè no siguin quatre cadires i gent passant veient sempre els mateixos cossos i on sempre hi ha les mateixes persones: “crec que tothom pot gaudir de la moda”.
Una línia que també segueix és la de les col·laboracions amb empreses locals, com per exemple la manacorina Patxanga. “Seria molt fàcil fer-ho amb grans plataformes que tothom coneix, però si ho fas amb gent d’aquí, ens ajudam a créixer mútuament” explica. Així mateix, Florencio té consciència lingüística i diu que “m’agrada comunicar en català, perquè crec que és també una manera de donar una empenta a la llengua” així com fer xarxa amb els creadors locals: “Pens que s’ha de renovar el panorama del disseny a ca nostra i donar importància a gent que s’està fent un lloc i que són molt bons: Aina Losange, Alineo Studio, Aina Collado de Felanitx, per mencionar-ne algunes”. De moment, la marca compta de moment amb un petit equip que l’ajuda a tirar endavant el projecte, donant un cop de mà en el modelatge, la fotografia o el management. Com tot projecte novell, varen començar a veure els errors que feien, a corregir-los i a reformular i afinar el projecte. Des de llavors, explica, ha rebut suport de molta gent, he passat pels Premis Enderrock fent estilismes i vídeos, així com per l’Acampallengua i durant el darrer any ha augmentat molt tant seguidors com visualitzacions.
Amb la mirada posada al futur, té molts projectes en marxa. Nous drops – que són peces de tirada curta, un fet que les fa més exclusives, amb diferents dissenys i que solen ser unitalla, és a dir, aptes per a tots els cossos -, nova col·lecció així com una nova etapa com a DJ, reivindicant també artistes d’aquí “que s’ho mereixen”. Ara, a més, seguirà la seva formació fent Disseny de Moda a Estación Diseño a Granada.





