L’estiu és el moment que les aules són buides i que l’Ajuntament pot dedicar a fer aquelles tasques de manteniment als centres d’infantil i primària. Com se sap, la gestió de les escoles en termes educatius correspon a la Conselleria d’Educació, i també el manteniment estructural dels edificis. El manteniment del dia a dia, però, és responsabilitat de l’administració local, tot i que, matisa Carme Gomila, delegada d’Educació, “la línia entre el que és manteniment i el que és substitució per ús prolongat sovint és molt prima. En aquests casos, tot i no ser estrictament la nostra responsabilitat, l’Ajuntament intenta assumir allò que pot perquè les escoles estiguin en les millors condicions possibles”. Entre les intervencions que preveu la delegada als centres de primària i infantil hi ha la consolidació “del projecte dels refugis climàtics, perquè sabem que adaptar els centres a la realitat del canvi climàtic és imprescindible per al benestar de l’alumnat i de la comunitat educativa”.
Gomila explica que “l’Ajuntament té una persona de brigada que es dedica exclusivament al manteniment dels centres” diu mentre recorda que “les escoles requereixen de cada vegada més manteniment, els sistemes de climatització, per exemple, són de cada vegada més complexos”. La delegada d’Educació de l’Ajuntament es mostra satisfeta per la coordinació amb Joana Maria Llull i la brigada, que és “excel·lent. Demanda que arriba, demanda que miram de resoldre”.
Tot això és possible, també per la implicació de l’enginyera municipal, d’altres membres de la brigada i d’empreses externes, però sobretot per l’arribada des del març de 2025 d’una brigada específica per a escoles: dos pintors, dos lampistes i un electricista. “Van una setmana a cada escola de manera rotatòria, prioritzant les escoles que no tenien figura de conserge. Fan tasques de revisió general de llanterneria, d’electricitat, d’il·luminació de leds, piques de bany, revisió de tots els panys i les portes…”, diu Gomila , que remarca “la bona implicació d’aquests cinc treballadors, i més tenint en compte que fan feina en un centre educatiu”. Per la delegada d’Educació, “sense la seva feina diària, que moltes vegades és invisible, no seria possible mantenir les escoles en condicions. Només hi pensam quan hi ha algun problema, per això valoram moltíssim el seu compromís diari per cuidar les escoles”.
Es fan moltes feines de manteniment durant el curs. A l’estiu s’aprofita per pintar les aules i fer qualque obra més important. A la Graduada, per exemple, s’hi ha fet una inversió important en pintura, mentre que al CEIP Jaume Vidal s’ha impermeabilitzat la coberta, que fins ara tenia filtracions i generava goteres a les aules.
Durant aquest curs, de setembre de 2024 a juliol de 2025, s’han gastat un total de 53.327 euros en tasques de manteniment. La majoria d’aquestes despeses han anat destinades a adobs i manteniment de caldera, revisió d’extintors i adobs de llanterneria.
A més, queden encara tasques pendents d’un cert calat. A Son Boga la climatització “depèn d’un sistema compartit amb el Molí d’en Xema i l’enginyera fa feina per aconseguir un sistema propi exclusiu per a Son Boga i que no hagi de dependre de la central de l’escola. Mentre tot això avança, enguany, que ha fet molta calor, la brigada va fer una intervenció molt ràpida per col·locar una coberta al pati interior, i tant les famílies com la directiva diuen que s’ha notat molt”, diu Carme Gomila. A l’altra escoleta 0-3, Nins i Nines, queda pendent també col·locar uns ombracles a la zona exterior. Es tracta d’una intervenció pressupostada en 18.000 euros. “Sabem que feim tard, i per això hem repartit envelats entre les escoletes 0-3 i també a les escoles on hi ha escola d’estiu”, acaba dient la delegada d’Educació, que afegeix que “darrerament també hem fet actuacions puntuals a Nins i Nines amb el suport de l’AMIPA per fer millores al pati”.
Així mateix, Gomila anuncia una reparació a Son Boga de cara a l’inici de curs dels danys provocats pel trencament d’una canonada, que va provocar alguns danys materials al paviment i a alguns mobles. Finalment, també estan pendents les reparacions de dos trespols als col·legis Mitjà de Mar i Es Canyar, els contractes de les quals varen quedar deserts quan sortiren a licitació.
A més, hi ha intervencions als centres educatius que depenen de la Conselleria d’Educació, com per exemple “els banys de l’escola Es Canyar i del CEIP Simó Ballester, que no són accessibles i necessiten una reforma urgent. També és imprescindible substituir l’escala d’emergència de l’escola de Mitjà de Mar i continuar revisant els sistemes de climatització d’alguns centres, com el Jaume Vidal, Molí d’en Xema i Simó Ballester. Són actuacions bàsiques per garantir seguretat, accessibilitat i confort, i per això reclamam a la Conselleria que hi doni resposta. Mentrestant, des de l’Ajuntament continuam fent tot el que és a les nostres mans per mantenir els centres en les millors condicions possibles”, diu Carme Gomila.
Què ha fet l'Ajuntament durant aquest curs a les escoles?
Simó Ballester: pintar porxada del pati i menjador, netejar embornals de tota l’escola, canviar llums d’emergència i substitució per llums LED als passadissos. Rampa del pati interior, pintar pati interior i pintar baixos de les aules.
Molí d’en Xema: arreglar vidreres del gimnàs, netejar embornals, pintar tota la primera i segona planta, substitució per llums LED de hall i escales, pintar amb cauxo els patis interiors. Pintar passadissos i entrades ascensor.
Talaiot: pintar aula mestres i cuina, pintar porxades zona infantil.
Sa Graduada: pintar tota l’escola, netejar embornals, substitució de llums, pintar barrots de la barrera i finestres, retirar fusta obsoleta d’algunes aules, envernissar estanteries, cuineta i carro.
Es Canyar: pintar exterior, escales, jocs enterra, canviar llums a led, revisar panys, revisar finestres, pintar portes i aules.
Jaume Vidal: pintar aules, pintar exterior escola, canviar llums a led, canviar llums emergència, pintar les canals i la part superior amb cautxú (per evitar acumulació d’aigua), llevar parets de fusta de la sala de psicomotricitat
Mestre Pere Garau: pintar barreres de ferro, envernissar tots els jocs infantils i la porxada, canviar canyís, montar caseta infantil, col·lorcar persianes.
Sa Torre: col·locar veles d’ombra al pati, intervenir al pati per un tema d’acumulació d’aigua quan plou, revisar panys, finestres.









