Skip to content

NOTÍCIA

“Me n’he d’anar a pobles veïnats a carregar el cotxe elèctric”

PUBLICITAT

Els propietaris de cotxes elèctrics a Manacor disposen de dos punts de càrrega al nucli inclosos dins la MELIB (Mobilitat Elèctrica a les Illes Balears). Un és a la plaça del Rector Rubí, ben davant l’església, i l’altre a la plaça de Ramon Llull. “Jo ara hi tenc el cotxe connectat, però si mires l’aplicació del mòbil veuràs que no carrega”. Això ens explica Aitor Ruiz que maneja un cotxe elèctric d’empresa i té dificultats habituals per trobar un punt de càrrega a Manacor que funcioni. Ruiz explica també que d’aquests i altres punts de càrrega que hi ha a Manacor molts de propietaris de vehicles elèctrics en fan un mal ús: “A l’estació hi ha punts de càrrega no vinculats a la MELIB i molts d’usuaris hi deixen el cotxe connectat tot el dia pensant que ja el llevaran en tornar de Palma amb el tren”. Ruiz es queixa que l’autoritat competent no actuï en aquests casos. De fet, hi ha altres punts a Manacor, com els de via Majorica, “que tampoc funcionen”, i es queixa que “una vegada hi vaig estacionar sense connectar i em varen multar. Per tant, el que volen és que tenguis el cotxe connectat, encara que el punt de càrrega no funciona”, es queixa aquest usuari, que recorda que aquestes places són punts de càrrega, no d’estacionament.

“Jo visc a un pis, i no tenc possibilitat de carregar el cotxe a ca nostra, per tant, de vegades me n’he d’anar a pobles veïnats, on, a més, moltes de vegades tampoc funcionen els punts de càrrega”. Ruiz creu que “tot hauria d’estar gestionat per la mateixa empresa, perquè en el cas d’aquest punt de càrrega de la plaça del Palau l’Ajuntament no pot fer res perquè funcioni”. Així i tot, Ruiz reconeix certs avantatges per part de l’Ajuntament manacorí envers els usuaris de cotxe elèctric, que “no pagam tiquet a la zona ORA, i això és magnífic, però també s’hauria de vetlar quan els cotxes que carreguen hi estan més temps del que toca”.

1.103 vehicles han emprat els punts de càrrega el darrer any

Des de l’Institut Balear de l’Energia expliquen que “la xarxa de punts de càrrega de MELIB està integrada per punts que són de propietat municipal”. En el cas de Manacor, segons afirmen des de l’IBE, “l’encarregat de gestionar tots els punts i fer-ne el manteniment és l’Ajuntament”. La Conselleria, per part seva, “proporciona l’aplicació MELIB, que és la que dona la capacitat de carregar el vehicle”. La Conselleria disposa d’un servei mancomunat de manteniment dels punts de càrrega i fonts pròximes a la institució manifesten que “l’Ajuntament està interessat a adherir-se a aquest servei”. Com que de moment el conveni no està signat, qui ha d’assumir aquest manteniment és l’Ajuntament, que també ha de vetlar pel seu ús correcte.

En el cas que hi hagi una avaria, cada punt de càrrega conté una etiqueta amb un “call center” d’incidències, que són comunicades a l’Ajuntament perquè procedesqui a la seva reparació.

Segons fonts de la Conselleria, ara mateix hi ha a Manacor sis punts de recàrrega municipals i cinc de situats a l’Hospital de Manacor, que són propietat de MELIB. El darrer any s’han duit a terme un total de 5.867 recàrregues, per un total de 111.263 kWh. Fins a 1.013 vehicles han fet ús d’aquests punts de càrrega.

Pendents del conveni per assegurar la tarifació i el manteniment

Segons Sebastià Llodrà, delegat de Medi Ambient i president de la SAM, “a Manacor tenim diversos punts. Alguns es troben donats d’alta dins la xarxa MELIB com són els de les places del Rector Rubí i de Ramon Llull, i d’altres que no hi estan. Llodrà també recorda que “els punts de via Majorica estan pendents de ser recepcionats i, per tant, encara no formen part de la xarxa de la MELIB”. Hi ha dos altres punts de càrrega, gestionats directament per la SAM, situats a la plaça de Sant Jaume i a l’estació del tren. L’Ajuntament ara mateix, continua el regidor, “fa feina per adherir tots els punts dins la xarxa MELIB i així poder disposar d’un servei de manteniment i suport tècnic les vint-i-quatre hores del dia i els set dies de la setmana”.

Llodrà reconeix que quan arribi aquesta adhesió “es podran establir unes tarifes i un temps màxim d’estacionament, ja que actualment no existeix regulació al respecte i la càrrega del vehicle no suposa cap cost per al particular però si per a l’Ajuntament”.

Al nucli de Manacor hi ha altres punts de càrrega que d’ens supramunicipals, com ara els de l’Hospital, els del Moll de Portocristo, o d’empreses privades com McDonald’s o la benzinera d’Endesa de devora l’Hospital.

A l’avinguda dels Pins de s’Illot, al passeig de la Sirena de Portocristo i al centre cívic de Cales de Mallorca també hi ha punts de càrrega municipals.

Back To Top
Search