skip to Main Content
Diantre D’AENA

Diantre d’AENA

L’aeroport de Son Santjoan, a Mallorca – per a AENA, Palma de Mallorca – va assolir la xifra de 29.721.123 passatgers l’any 2019. Això el col·loca en el tercer lloc de l’Estat darrere Adolfo Suarez. Madrid Barajas i Barcelona. El Prat J.T., aquestes darreres denominacions oficials d’AENA. Si hi afegim els 8.155.635 d’Eivissa – per a ells Ibiza, no en mancaria d’altra; a més dels 3.495.025 de Menorca – devia ser temptador posar-li Mahon però els de Ciutadella s’haguessin alçat , sense oblidar els 4.066 de Son Bonet, al terme de Marratxí, ens trobam amb unes xifres no gens menyspreables d’activitat aeroportuària. Curiosament el de Son Bonet supera els passatgers de Madrid – Cuatro Vientos, al cor d’Espanya, els d’Albacete i els de Huesca – Pirineos. Aferra-t’hi fort!
Naturalment AENA ens ofereix un tracte de privilegi, atesa la nostra contribució al tresor estatal. El privilegi varia segons el territori, així a l’aeroport del Prat, el català és la llengua preferent en la retolació, mentre que al de Son Santjoan, just ara comença a equiparar-se amb l’espanyol. Fa dos dies la retolació en català era de la mateixa mida que la retolació en anglès i alemany. També gaudim del privilegi de tenir un aeroport amb un nom tan cursi com Palma de Mallorca, mentre el nom tradicional de Son Santjoan és totalment arraconat, com una roda de carro penjada en una paret de can Torrat.
Tothom es va meravellar quan construïren, en temps del PSOE governant la monarquia espanyola, el nou aeroport. Deien que l’arquitecte era molt amic de l’aleshores president del govern espanyol, vés a saber. El disseny és un model de servei als ciutadans de Mallorca. Sempre hi ha hagut uns immensos aparcament mig buits, amb uns preus de pinyol vermell, just al fons d’on desembarquen els passatgers. Naturalment, els grans autocars, els minibusos i els taxis gaudeixen d’un aparcament ben al costat de la zona d’arribada, totalment de franc. A l’estiu els autocars ens fan la gràcia de tenir el motor en marxa per tal que els nostres simpàtics visitants puguin gaudir immediatament de l’aire condicionat del vehicle. No fos cosa s’acubassin en sortir del recinte i volguessin tornar de quatres cap a ca seva.
Els autobusos públics que surten de l’aeroport estan situats passada la zona dels privilegiats, mig dissimulats, amb unes maquinetes de bitllets pensades per a cervells poderosos, per si de cas qualcú vol anar a Ciutat o a s’Arenal amb transport públic, sense haver de retratar-se amb les dotzenes de taxistes que estan a l’aguait dels infeliços. Fa uns anys ens anunciaren unes línies de transport públic per unir Son Santjoan amb totes les zones turístiques de l’illa. Això sí, sense explicar que els horaris de servei a l’estiu són precaris i a l’hivern fan rialles o plorera, segons els gustos.
Els braus mallorquins optaren fa anys per anar a cercar els seus familiars o coneguts a l’aeroport. Avui en dia una prova forta d’amistat o d’amor és anar a cercar qualcú de Son Santjoan. Els vehicles se solien situar en un revolt que hi ha tot just arribar a l’aparcament. Es col·locaven dissimuladament l’un darrere l’altre i anaven avançant, castigats pels retards habituals, fins a col·locar-se en un lloc visible per als seus amants o parents. Naturalment AENA ben aviat posà regit a aquesta situació intolerable, i els municipals de Palma aconsellaven, no sempre amb la correcció desitjada, que partissin d’allà a mil. No sé quina nosa hi feien, però bé. Tampoc no sé si els municipals hostilitzaven els responsables dels retards, allà dins l’aeroport.
Com que ja no sabien quina s’havien d’empescar per fer-nos més cas, ara no han tengut altra idea d’ampliar les pistes talment aconsellaven els tècnics dels decrets d’ocupació del nostre país, anomenats de Nova Planta: «que se vea el efecto sin que se note el cuidado». Tenim un govern que ho consentirà? Tenim un govern?

Sebastià Vidal-Joan (sebastiadaurat@yandex.com)

Back To Top
×Close search
Search