Joana E. és l’espectacle guanyador dels premis Bòtil d’enguany i s’estrenarà a la FIET el pròxim 6 de novembre. Parlam amb Francesca Vadell i Toni Lluís Reyes, dos dels membres d’aquest muntatge que completa Catalina Florit.
Com ha estat el procés de feina? Heu compartit dramatúrgia, direcció i actuació?
Francesca Vadell: La base de la dramatúrgia l’ha feta en Toni Lluís però com que coneixíem bé el text, després l’hem anat enriquint entre tots. La direcció ha estat conjunta, fent feina mentre assajàvem i prenent decisions de manera conjunta.
Toni Lluís Reyes: Exacte. La segona volta dramatúrgica la vàrem fer entre els tres i la direcció ha estat a partir del joc de propostes dels tres. A més, en Joan Aguiló ha fet l’escenografia, la música és d’en Tolo Prat i Miquel Llull l’espai tècnic i sonor.
És una novel·la de Maria Antònia Oliver, que heu adaptat i que reivindicau com una peça cabdal de la literatura catalana.
TLR: És una de les grans fites de la literatura de Mallorca i un dels llibres d’Oliver que més repercussió ha tengut. Mostra molt bé l’evolució de Mallorca des del principi del segle XX fins a més o manco la mort d’en Franco i t’ho mostra des d’una visió feminista, explicant quin era el feminisme de l’època. Una part també xerra de l’homosexualitat i pens que és un punt interessant, perquè són dos moviments que sempre han anat de la mà. Crec que està molt bé que els joves d’ara coneguin el passat i siguin conscients d’allà on venim per veure les fites aconseguides i es puguin generar debats.
FV: És una novel·la completament vigent i també ens interessava el fet que l’autora fos mallorquina, nascuda a Manacor, per reivindicar la seva figura. Joana E. tracta temes diversos com la lluita, el feminisme, la dona o la voluntat de canvi, el fet de no conformar-se. Com que ens vàrem presentar als Bòtil ho havíem d’enfocar a un públic jove i pensàvem que tot plegat els podia interessar i sembla que així va ser. El que més ens ha enriquit ha estat el vincle que hem creat amb joves i infants.TLR: El fet d’apostar per textos no teatrals de les Illes fa que comencem a gratar en la nostra literatura, que moltes vegades la tenim abandonada. A més, enfocar-ho al públic jove em sembla també molt interessant perquè tampoc se sol pensar molt en ells.
Com heu construït aquesta història tan personal amb tres actors sobre l’escenari?
TLR: Ens hem centrat en els moments més importants i hem inclòs diverses veus a través de molts altres personatges com la dida, el pare, la mare o l’amitger i acompanyen la narració. A més, també hi ha un bot temporal, a partir de les noces tan impactants de na Joana.
Més enllà de la part econòmica, haver guanyat el Bòtil suposa la gira de l’obra, començant al FIET el pròxim cap de setmana.
FV: Sí, el fet que t’assegurin una sèrie de representacions et dóna empenta i està molt bé, sobretot en aquests temps tan incerts en què es cancel·len moltes feines. És un incentiu molt important perquè una actuació et pot obrir noves portes.
TLR: Exacte. La part econòmica et permet pagar l’escenografia i tot allò que has gastat en la part tècnica però el fet que hi hagi un circuit de l’obra fa moltes més ganes.