Parlam amb Laura Moyà, que està al capdavant del grup de Telegram “Adolescència Lliure de Mòbil Mallorca”, que pretén fer passes per la regularització de l’ús del mòbil per part…
“El tramvia és un transport molt útil a les ciutats; més ràpid, barat i ecològic que el cotxe”
[pullquote]
Antoni Simarro (Palma,1939) va estudiar enginyeria industrial, va viure a Madrid i va fer feina a RENFE. La seva afició ferroviària li ve de quan era nin. En l’actualitat resideix a Mallorca, és professor titular del Museu Ferroviari de Manacor i acaba de publicar un llibret sobre el tramvia a Palma. Ens en parla
[/pullquote]
Des de quin any i fins a quin any hi hagué tramvies a Palma? Què va provocar la seva desaparició?
Els tramvies varen funcionar des de l’any 1916 fins a l’any 1959. Varen desaparèixer degut a la moda creixent del transport sobre neumàtics.
Quantes màquines hi va arribar a haver? I quantes línies? Ens en podeu recordar algunes? I quants d’operaris mantenien ocupats?
Eren cinquanta tramvies, hi havia dotze línies (nou normals i tres circumval·lacions). Hi varen arribar a haver quatre-cents cinquanta operaris, que abastaven quatre grups: tramvies, oficines, tallers i manteniment, i neteja.
Teniu constància d’accidents importants que tenguessin com a protagonistes els tramvies?
L’accident més notable va ésser el vuit de febrer de 1953, quan el tren de Santanyí va assolir el tramvia número 30. Era a l’encreuament de la línia ferroviària amb la carretera del Pont d’Inca (carrer Aragó), i només hi va haver ferits.
Es va plantejar en algun moment que hi pogués haver tramvies a altres indrets que no fossin Palma?
No hi va haver tramvies fora de Palma.
Pareix que a Europa hi ha un cert retorn al tramvia. És així o només és una percepció nostra?
És així, n’hi ha molts a Europa, i aquí seria molt diferent si no haguessin llevat els nostres. Ara podríem tenir una xarxa moderna i còmoda.
Pensau que avui seria un mitjà de transport útil? Quins són els seus avantatges i els seus inconvenients respecte del cotxe? I respecte d’altres serveis de transport públic com l’autobús?
El tramvia és un transport útil a les ciutats, més còmode que els cotxes; són més ràpids, barats i ecològics. En comparació amb l’autobús és similar, encara que ara ja tenim més passatgers per vehicle. I a les ciutats grans està demostrat que el que resulta més efectiu és el metro.
Veis viable que Palma torni a tenir tramvia d’aquí a poc temps? Quines línies serien útils?
No crec que tenguem tramvies a Palma en breu i amb aquesta economia. I això que al Pla Director Bàsic que vaig informar quan estava en actiu, hi havia dues línies de tramvies o metro lleuger. Una de Pollença a Can Picafort, i l’altra de Santa Ponça a S’Arenal amb ramal a l’aeroport. Consider que les dues línies serien útils.