“A mi personalment les conseqüències d’aquesta mesura m’afectarien moltíssim. Un noranta per cent del peix que duc és mallorquí, i un setanta per cent ve de barques de bou”. Ramon Cabot és l’encarregat de Sa Botiga des Peix, la peixateria municipal de la plaça de les Verdures. Per a Cabot “la vaga és justa i necessària perquè s’ha tengut molt poc en compte l’opinió dels pescadors”. De fet, segons explica el peixater, “en vint anys s’ha perdut pràcticament el cinquanta per cent de les barques de bou que hi havia perquè els han llevat dies de pesca”. Per això, pensa el peixater, “aquestes mesures haurien d’haver anat per a aquestes barques que se’n duen tones i tones de gènere per després congelar-lo, que fan quinze dies de gamba, per exemple, i després la congelen i l’acaben tirant si no es ven”.
Bernat Cabot veu que l’aportació que es fa de peix a llonja des de les embarcacions d’arts menors és mínima. A més, si no sortissin barques de bou, l’oferta de rajada, lluç, gamba, gató, moixina, mussola, bruixes, morralla o gerret se’n veuria molt afectada, igual que la de calamar de bou. “Hauríem de tirar de calamar de potera, i no n’hi ha sempre”, diu Cabot, alhora que recorda que, “Mallorca Sense gerret no s’entén”.
El que no poden entendre ni pescadors ni peixaters és com “al nord d’Àfrica poden fer pesca i en canvi nosaltres no”.
Ahir no va sortir cap barca de bou, i avui tampoc, diu el peixater, que pot seguir a través de l’aplicació de mòbil, connectada amb les sondes de les embarcacions, quines barques de bou surten i quines no. Ramon Cabot lamenta que “fa molt de temps que se sabia que es votaria aquests dies per aquesta mesura i només se n’ha parlat ara”.
Si finalment s’implanta la mesura “veurem un model de peixateria que no s’ha vist mai aquí. I que si s’ha vist ha estat a supermercats. Només vendríem peix de piscifactoria, i el peix d’arts menors seria caríssim.
Ramon Cabot té obert de nou a dues i de dimarts a dissabte a la peixateria de la plaça de les Verdures. Fa dos anys que hi despatxa peix i té la concessió per a vuit més. A la porta, quan acabam de parlar amb ell, ja hi ha un grapadet de clientes que esperen. Avui no se’n duran peix del dia ni mallorquí.




