skip to Main Content
Bicicleta: Un Mitjà De Transport Econòmic I Ecològic Però Poc Utilitzat A Manacor

Bicicleta: un mitjà de transport econòmic i ecològic però poc utilitzat a Manacor

Just després de la Setmana Europea de la Mobilitat sostenible i amb una emergència climàtica cada cop més flagrant, analitzam la situació de la bicicleta a Manacor. Poca cultura de bicicleta, manca d’aparcaments, carrils bici i senyalització són els factors prioritaris entre les persones que utilitzen la bicicleta diàriament.

Que la majoria de punts de les foranes es troben a manco de 15 minuts a peu del centre o que Manacor és una ciutat ideal per moure’s en bicicleta, donades les seves característiques orogràfiques, eren algunes de les dades que l’Ajuntament de Manacor compartí a les seves xarxes tot just fa una setmana per fer consciència en motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat. Els beneficis d’anar en bicicleta, són ben sabuts: es un vehicle ràpid i econòmic, que no contamina i amb el qual fa bon aparcar. A més, mentre utilitzam la bicicleta, ens movem i feim salut.
Segons les dades de la regidoria de Medi Ambient, Manacor compta amb més de 300 places d’aparcament per a bicicletes i uns 10 quilòmetres de carril bici en tot el municipi. “Dins Manacor poble, actualment els carrils bici circumval·len el poble, paral·lelament a les rondes i hi mancarien alguns eixos clars que travessassin el poble i unissin escoles i espais esportius” explica el regidor de Medi Ambient, Sebastià Llodrà mentre afegeix que no “s’ha d’oblidar però que la bicicleta és un mitjà de transport que no s’ha d’engabiar dins carrils únicament si es vol apostar per ell”. En aquest sentit, explica que considera important reforçar l’ús de la bicicleta per carrers on hi passen cotxes així com establir quina ha de ser la convivència entre bicicletes i vianants. “Aquest reforç es pot fer sense grans inversions ni grans obres de construcció de carrils, només senyalitzant les zones i donant prioritat a la bicicleta” explica Llodrà. D’altra banda, ampliar les zones de vianants i fer aparcaments dissuasoris són també dues peces clau per al regidor. Així mateix, Llodrà considera que els carrils bici són “molt útils per unir nuclis sobretot si hi ha vies de comunicació molt transitades” i explica que una bona iniciativa en aquest aspecte seria fer-ne un que unís el centre de Manacor amb el polígon així com allargar fins a Cala Morlanda l’actual carril que ja parteix des de Porto Cristo.
Pel que fa a la manca d’aparcaments per a bicicletes, Llodrà considera que cal afavorir l’estacionament no només ocasional sinó també de llarga estada: “Estam estudiant la proposta d’eliminar dues o tres places d’aparcament a pàrquings públics subterranis i, just davant la caseta de vigilància, on hi ha càmeres, preparar zones d’aparcament de bicicletes per a particulars” avança el regidor de Medi Ambient. En aquest sentit, l’inspector en cap de la Policia Local, Manel Prieto explica que en les seves dades consten 3 denúncies per robatoris de bicicletes d’enguany, 10 l’any 2018 i 19 l’any 2017. Així mateix, Prieto considera a més que “la gent que va en bicicleta sol prendre més mesures de seguretat i senyalitza millor, tenint en compte la seva pròpia seguretat”.

Què en pensen alguns dels usuaris?

Guillem Melis: “Els qui anam en bicicleta tenim el mateix dret de circular”

“Trob molt adequada la bicicleta, per anar per dins el poble i la ciutat: és ideal” explica el professor ja jubilat Guillem Melis. A més, afegeix que, llevat de quan va molt carregat, ell sempre sol utilitzar la bicicleta, sobretot per fer distàncies curtes. Melis destaca el fet de “no gastar combustible” Melis argumenta que, tot i que per ell és un mitjà de transport idoni, Manacor no està gaire preparat per circular en bicicleta. A més creu que “s’ha d’anar alerta amb els cotxes” perquè sovint els carrers són estrets i n’hi ha que no tenen molta paciència”. També considera que “no està ben senyalitzat” i que “tot i que n’hi ha molts que et respecten, hi ha cotxes que no entenen que els qui anam en bicicleta tenim el mateix dret de circular que els altres”. D’altra banda, Melis comenta que li han robat la bicicleta dues vegades però un dels cops, la va poder recuperar. Finalment, diu que qualque vegada ha utilitzat la bicicleta per anar a Palma, pujant-la al tren però que no ho té per costum.

Nina Furgol: “És molt més ràpid desplaçar-se a peu o en bici dins del poble”

Nina Furgol és terapeuta i explica que ella sol utilitzar la bicicleta gairebé cada dia “per ecologia i per salut”. No té cotxe perquè viu i fa feina a Manacor i considera que “és molt més ràpid desplaçar-se a peu o en bici dins del poble” i comparteix cotxe amb una altra persona per fer els desplaçaments fora de Manacor. “Dins del poble, les distàncies curtes les faig a peu i les distàncies més llargues amb la bici: fins i tot la utilitz per anar a comprar perquè tenc un caixó darrere” explica Furgol. Així i tot, creu que no està “pràcticament gens preparat per anar en bici” i a part de la via verda o el carril bici de la via del Ferrocarril, no hi ha cap tipus de senyalització. “Dóna la sensació que es vol la bicicleta a un simple element d’oci i no com un utilitari del dia a dia” afirma Furgol, mentre afegeix que no hi ha cultura de bici. D’altra banda, explica que mai ha patit cap desperfecte ni robatori perquè “no sol deixar-la molta estona i perquè la seva bicicleta és de segona mà i no crida gaire l’atenció”.

 

Dani Domínguez: “Ens podríem inspirar en ciutats que ho tenen molt per mà”

“Per jo la bicicleta ho té tot: és ràpida, econòmica, pràctica, ecològica, fas esport i et mous, fa bon aparcar i a més a Manacor, les distàncies són curtes i és bastant pla” explica l’actor d’animació i mestre de judo, Dani Domínguez que afegeix que ell, si és per Manacor, sempre la utilitza “moltes vegades fins i tot quan plou”. Domínguez explica que ell només agafa el cotxe per fer les compres més pesades però sempre aprofitant qualque camí, en cas que vagi a treballar fora de Manacor. Domínguez considera que es pot millorar quant a bicicletes encara que sap que no hi ha molta consciència i poca gent va amb bicicleta: “Per exemple, el carril bici del ferrocarril s’atura a la rotonda de Porto Cristo i no es torna a enganxar fins a la rotonda de Felanitx” afirma mentre afegeix que en aquest tram, sovint puja a la voravia, sobretot quan va amb els seus fills, perquè si no és perillós. També pensa que fan falta més aparcaments, ja que sovint s’han de fermar a un fanal o a un arbre. “Ens podriem inspirar en ciutats que ho tenen molt per mà” creu el mestre de judo.

Back To Top
×Close search
Search