Què en resta dels terrenys de l’antiga fàbrica de Majorica? Quina és la seva situació urbanística? Que s’hi farà una vegada s’hagi aprovat el Pla General? Hem volgut resoldre aquestes preguntes amb la delegada d’Urbanisme, Nuria Hinojosa, qui fa pocs dies anunciava la renovació de la via Majorica amb un pressupost d’un 1,5 milions d’euros, una actuació estratègica pel govern municipal que preten renovar de dalt a baix l’entrada de Manacor per convertir-la en un bulevard.
Actualment la situació urbanística de la zona de via Majorica ve marcada per les normes subsidiàries de fa quaranta anys. Això no és una novetat, però l’important és que el 2006 hi va haver un intent de reformular la zona amb un projecte que es va veure afectat per la contaminació de l’àrea. El Govern de les Illes Balears va obligar els promotors a descontaminar la zona, fet que va aturar de cop el projete. Segons explica Hinojosa, la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus, no va resoldre fins fa dos anys la desclassificació d’aquestes parcel·les com a sòl contaminant. “El 2019 es va tancar l’expedient i s’entén que aquest sòl ja no està contaminat”, afirma.
Avui dia no hi ha hagut cap nova proposta, ja que la més que imminent aprovació del Pla General obliga els promotors a esperar unes directrius clares des d’on poder partir.
Què preveu el Pla General?
Ara mateix, si volem saber quina serà la possible actuació sobre aquesta zona els pròxims anys hem de saber què diu el nou Pla General de Manacor. Tot i ser una previsió -perquè encara hi poden haver modificacions- ja ens permet imaginar com quedarien els terrenys de l’antiga fabrica i els voltants. Per fer-nos una idea, hem pogut disposar del plànol de la zona Urbanitzable A6 (al centre d’aquesta pàgina) per veure a quins espais ens referim.
Al plànol hi trobem dues peces discontínues separades per via Majorica, en total són uns 62.945 m². Una correspon a la zona que conté l’antiga fàbrica (a dalt) i l’altra la rodejada per via Majorica, la Ronda de Felanitx, el Passeig de s’Estació i el carrer d’en Miquel Llabrés (abaix). En principi, l’ús previst per aquestes zones és de tipus residencial i terciari. Pel que fa a l’ús residencial, es podran construir fins a 157 habitatges, que s’han de repartir entre les dues zones. Si ens fixam, la zona de dalt està separada per la meitat: a l’esquerra s’hi ubicaria la zona privada dedicada a l’ús residencial, a la dreta, la zona pública on es construiria un parc verd de 7.400 m² i es reformaria l’antiga fàbrica per fer-hi un nou equipament municipal. En aquest sentit, Hinojosa només pot afirmar que “hi ha la proposta damunt la taula de crear un espai polivalent on fer esdeveniments en cobert, però això encara no està decidit”.
Sigui com sigui, no pot començar res fora l’aprovació definitiva del Pla General. A partir d’aquí hi ha dues possibles modalitats: la cooperativa, en què l’Ajuntament es posaria al capdavant de l’operació, o la compensació, en què els propietaris formarien una junta de compensació, fent el projecte marcat pel Pla General i la llei, i executant-lo amb un termini d’entre quatre a vuit anys. Segons la delegada d’Urbanisme, la modalitat més plausible és la segona, en què els propietaris cediran una part del seu terreny al domini públic i així tendran permís de construir els 157 habitatges que parlàvem abans. Segons Hinojosa, la tasca que es farà des de l’Ajuntament és reunir-se amb els propietaris per intentar conduir el projecte, “ens interessa que ho desenvolupin i a mi em pertoca l’obligació de xerrar amb ells, veure quins problemes poden tenir i veure què pot fer l’Ajuntament per ajudar-los”, assegura.
Nuria Hinojosa: “Creiem important dignificar i embellir l’entrada natural al centre”
Més d’1,5 milions d’euros es gastarà l’Ajuntament de Manacor en renovar completament la via Majorica. Com diu Hinojosa, “és una actuació estratègica en profunditat que ens costarà molts de doblers, però creiem que paga la pena.”. El seu valor rau en el fet que és un punt d’accés directe al centre de Manacor, “creiem important dignificar i embellir l’entrada natural al centre”, afirma.
Tal com explica, l’actuació contempla la construcció d’una rodona al principi de la via. Ara mateix, la intersecció està desviada
provisionalment per ser un punt negre d’accidents. Seguint la via cap al centre, l’Ajuntament té pensat de convertir-la en un bulevard, amb voreres amples, nou arbrat, jardineres i rajoles. Hi haurà espai per als cotxes, però es donarà preferència als vianants. Es preveu que hi hagi doble sentit, però arribarà a l’altura del Carrer Pedro Riche. A més, hi haurà una renovació integral dels serveis de la via, canviant el clavegueram, les pluvials, el gas i també l’enllumenat públic.
Es preveu que el projecte de la via Majorica es finançarà a través de romanents i que es començarà a fer la licitació al mes de juny. Si no hi ha cap novetat, l’adjudicació es durà a terme a finals d’any i les obres començaran a principis del 2022, unes actuacions que es faran per trams en un temps d’entre deu i dotze mesos.