Amb el cent per cent escrutat, ja se sap quina serà la composició de l'Ajuntament de Manacor els pròxims quatre anys. MÉS-Esquerra ha guanyat les eleccions per tercera vegada consecutiva…

Els comerciants, alabats amb les campanyes dels vals
“S’ha demostrat que hi ha molts més clients potencials dels que normalment tenim”.
“A mi m’ha anat molt bé. Han vengut els clients de sempre, però també ha vengut gent que abans per ventura comprava a altres bandes”. Damià Forteza, de Ca’n Damià, es mostra satisfet amb la campanya dels vals perquè “la gent ha comprat més aquí perquè tenia aquests doblers per gastar a Manacor”.
Forteza explica que “la primera setmana de campanya va coincidir amb les festes de Nadal, que ja hi sol haver més feina, i és ver que tampoc no teníem gaire per mà això de validar els vals, però no era complicat”. El propietari de Ca’n Damià aclareix que “a la botiga hi ha dos ordinadors i podíem fer validacions amb tots dos. Està més clar que és més fàcil només cobrar, però jo valor de forma totalment positiva aquesta iniciativa”. De fet, Damià Forteza diu que “per ventura qui no estava gaire ben informat era el client, més que validant, hem perdut temps explicant el funcionament als clients”. Finalment, Forteza diu que “tot el que sigui incentivar la compra a Manacor em pareix totalment d’agrair. Hi haurà comerciants que estaran més contents i d’altres que no tant”. I per això diu que “per a mi si es repeteix, perfecte, però per ventura no tothom pensa igual. Tot el que sigui promocionar que la gent quedi a Manacor és bo, s’ha demostrat que hi ha molts més clients potencials dels que normalment tenim”.
“Ha estat un èxit d’ambient, de vendes i de veure gent contenta”
Joan Sebastià Amer, de Ca’n Garanya està alabat. “La veritat és que per a nosaltres ha estat un èxit d’ambient, de vendes i de veure gent contenta”, diu, i afegeix que “la gent ha tengut ganes de comprar a Manacor i està alabada, aquí n’ha venguda molta i l’important és que aquesta iniciativa hagi anat bé a tothom”. En aquest sentit, aquest copropietari de Ca’n Garanya comenta que “hi ha hagut comerços que no varen ser a temps a la primera campanya i s’han apuntat a la segona, com Bicicletes Sancho o Ca’n Mio, per exemple, i també els ha anat bé”. Joan Sebastià Amer reconeix que la gestió de la documentació i de l’aplicació per tramitar els vals “al principi ens va dur un poc de feina, però de qualque manera s’havia de fer, i nosaltres hem fet aquesta feina de gust”. Pel que fa a la possibilitat d’allargar en el temps aquestes campanyes, Amer confia que “tot s’arregli aviat i que tots tenguem feina i tot pugui rodar com abans. Si això va bé, aquests doblers es podrien emprar per a gent que no necessiti més”, i acaba dient que “després de molts d’anys hem vist l’ajuntament amb iniciatives amb èxit i per a la gent”. “Coses com aquesta són necessàries per a tothom, fan falta idees noves i valentes. En el fons, tot funciona sempre si hi posam il·lusió i ganes!”, acaba dient Joan Sebastià Amer.
“Amb els vals tenc per fer-me les dents netes tot l’any”
Joan Miquel Monjo, propietari de Ca’n Beia, l’emblemàtic magatzem de pinsos de l’avinguda de Baix del Cós, confessa que no s’han pogut apuntar com a comerç a la campanya dels vals. Hi havia tres condicions: no tenir més de deu empleats, no tenir més de 400 metres de local comercial i no facturar més d’un milió d’euros anuals. “I nosaltres només en complíem una de les tres”, diu. Ara bé, com a ciutadà, valora molt positivament la iniciativa. “Ha anat bé. Nosaltres a ca nostra som cinc i ens han tocat dos-cents euros. I bons són. Jo tenc per fer-me les dents netes gairebé tot l’any, perquè no necessitava roba ni altres coses”. A tot això, a més, hi han pogut afegir “formatge, i botifarrons…”. En l’aspecte negatiu, Joan Miquel veu que “segons a on ha creat un col·lapse perquè els comerciants havien d’apuntar les dades, i duia més feina que una transacció habitual”. Per Joan Miquel, “la iniciativa ha dinamitzat el comerç i una mostra que funciona és que els darrers vals ja no els he pogut descarregar”. En aquest sentit apunta que “s’ha de dir que en alguns casos hi ha hagut gent que ha volgut fer picaresca, i aprofitar-se de la situació”.
“L’ús de l’aplicació és molt senzill”
“A mi m’ha agradat molt, perquè l’ús de l’aplicació és molt senzill i a més a la botiga ha vengut gent que no havia vengut mai”. Qui parla és Thomas Cammerer, propietari de la botiga Típic de Porto Cristo, que ara fa tres anys que està oberta. Per a Cammerer, “està clar que fer els números no sempre és fàcil, però per a mi aquest era l’únic sistema per fer-ho”. És cert que en qualque molment “s’han generat coes, però tampoc passa res, la gent espera de forma molt correcta, i no s’han queixat”. Tot i que el propietari de Típic veu que el ritme de les campanyes ha anat minvant quant a afluència de públic, “per a mi estaria bé que continuassin amb ajudes com aquesta perquè són molt bones per als negocis petits” i tal vegada, acaba apuntant, “seria bo fer-ne més publicitat perquè arribi a tothom”.