Skip to content

NOTÍCIA

“La convivència entre rosaris i carabasses és la mateixa que la dels Reis i el Pare Noel”

L’historiador Antoni Vives Riera (Manacor, 1977) va abordar les festes de Sant Antoni a Artà com a subjecte de la seva tesi doctoral. Coneixedor del fet carnavalesc, analitza també en aquesta entrevista el fenomen de Halloween.

Com a mer espectador, quina avaluació faries de la festa de Halloween a Mallorca? Quan creus que comença a arrelar-hi? Quina n’és la font principal? Les escoles? La televisió i les sèries americanes? Més modernament, les xarxes socials?
Per a mi el Halloween és com la celebració de Nadal. Per una part hi ha la celebració llatina europea lligada a l’esglesia católica i més arrelada a l’àmbit local, i per l’altra hi ha la celebració anglosaxona americana que s’hi superposa sene gaires problemes. La convivència entre rosaris i carabasses ve a ser la mateixa que entre reis i Pare Noel per Nadal. Tanmateix, Tots Sants-Halloween ha acabat esdevenint una festa purament infantil, no hi ha sopars o dinars de Tots Sants, no hi ha plats típics de les festes. Cada vegada hi ha més poca gent que va a fer netes les tombes i a cuidar els nínxols al cementeri. Això significa que és una festa poc viscuda més enllà de l’entreteniment infantil. Podríem dir que no és una festa molt sentida. Diria que a Mèxic per exemple és diferent. Jo pens que és un moment de l’any important en el cicle estacional que marca l’arribada del fred. M’agradaria que fos més celebrada i sentida. I si l’americanització és una manera d’aconsegur-ho, idò benvinguda. Tanmateix, no em fa la impressió que sigui així. No tenc fills i no estic gaire ficat en xarxes socials, així que no tenc gaire a dir sobre la seva influència. El cinema i la televisió segur que en el seu moment hi van tenir influència. Crec que també hi ha tingut un paper, les botigues de roba de carnaval, que amb aquesta nova forma de celebrar Tots Sants han trobat una manera de vendre productes a la primavera d’hivern, uns mesos no gaire festius. A mi em fa la impressió que el Halloween se celebra de fa uns 20 anys.

Veus algun tipus de vincle amb la celebració de Halloween i la festa de Tots Sants a Mallorca? En ambdós casos hi ha un culte als morts…
Més enllà del culte als morts no sé gaire bé que dir. Per a mi la gran diferencia és que el Halloween és de caràcter més carnavalesc. S’hi introdueix el sentit de l’humor. Humor negre. És com si ens riguéssim de la mort. El fet de passar casa per casa els celebrants i obligar tothom a participar de la festa em
recorda la tradició de rompre tests als darrers dies, que com a mínim fins fa poc es conservava a Son Macià. Ara no sé si encara ho fan. La festa de Tots Sants no té aquest toc carnavalesc, encara que no em sorprendria que el tingués en el passat, al segle XIX o a principis del XX. A partir de principis del XX la
majoria de festes foren domesticades i perderen el seu sentit carnavalesc, especialment durant el franquisme. Pot ser un equivalent local al Halloween anglosaxó podria ser la celebració de les verges. Què creus que suposa la implantació d’una nova festa o d’una nova manera de celebrar una festa?
Ja ho he comentat a la primera pregunta. Jo crec que els dos registres festius conviuen sense massa problemes. Halloween només molesta als puristes. A mi al principi em molestava. Però si amb Halloween s’aconseguís crear una celebració tan marcada i sentida com per exemple els darrers dies, idò em
semblaria benissim. Visca el carnaval de tardor!

Has estudiat el món del carnaval. Creus que aquesta nova celebració de Halloween té quelcom de carnavalesc? O només ho és la fressa en si? Hi veus transgressió? Hi veus desafiament a l’autoritat?
Jo he comentat que sí que es carnavalesc. No veig desafiament a l’autoritat de manera molt explícita. Però si que hi veig sacrilegi. El carnaval parodia i es riu d’allò que es més sagrat a una societat i evidentment la mort són paraules majors. El carnaval també suposa una suspensió de les normes que regulen la vida quotidiana. I això de tocar el timbre i molestar els veïnats, no esta gaire ben vist si no és en un moment de festa. El carnaval té un punt d’innocentada. El dia dels innocents és una festa molt carnavalesca. Aquesta és la transgressió en la meva opinió. Això sí, quan la transgressió és purament infantil, el caràcter carnavalesc és menor. És com una festa més descafeïnada.

És bo incorporar en el calendari un fet carnavalesc tan lluny de les dates tradicionals?
Sí, sens dubte. El carnaval és una manera de especialment popular i divertida de celebrar la festa, independentment de la data. No fa falta siguin els darrers dies de l’hivern de ple des del dia dels Innocents fins a la Quaresma. Celebracions de Setmana Santa especialment antigues com la de Son Carrió està marcada per un sentit carnavalesc. A la primavera d’hivern, antigament els jocs de matances anaven plens de broma carnavalesca. Actualment a l’estiu la Mucada de Sineu és pur carnaval Pot ser una moda passatgera, o només és l’inici de la incorporació d’altres celebracions d’aquest estil? Ningú no sap el futur. En la meva opinió no va començar amb Halloween, sinó amb el Pare Noel i l’arbre de Nadal. Tanmateix, altres festes de tall americà a Manacor han decaigut i han canviat. Us recordau de les majorets que sortien a la desfilada de les festes de Primavera? Aquesta desfilada sembla una imitació de les parades. Encara que no sé si va ser copiada del model americà. S’hauria de fer recerca al respecte.

PUBLICITAT

Back To Top
Search