skip to Main Content
La Mare De Déu Dormida, La Tradició Mallorquina Del 15 D’agost

La Mare de Déu dormida, la tradició mallorquina del 15 d’agost

Les baules de les tradicions sovint enllacen manifestacions culturals que, d’entrada, poden semblar desvinculades de la contemporaneïtat. La dormició de la mare de Déu, l’Assumpta, apareix com una de les festes d’agost més benvolgudes a Mallorca i que poc a poc torna recuperar protagonisme. Bellveures i alfabegueres perfumen aquestes baules que encara són presents, i mostren l’evolució de la tradició religiosa que troba així un nou camí transformant-se en un mitjà d’expressió social i artístic.
Que aquesta festa evoluciona és un fet, i ho fa de diverses maneres. Els Quintos de Sant Jordi, fa uns anys, van decidir canviar la data i l’edat de la seva manifestació social i musical, ja que ara ho fan als 65 anys. D’entrada, tocarien sortir per Pasqua, envestint a cantar com recorden alguns dels poble, les cançons de Quintos i el Deixem lo dol que rondava entre Llucmajor, Sant Jordi i s’Aranjassa. El perquè canviaren la data de Pasqua al 15 d’agost pot ser un fet casual, però també es pot explicar per uns vincles molt antics que fan que el 15 d’agost estigui vinculat a Pasqua i Nadal mitjançant la figura de la Verge, al voltant de la qual sorgeix el cant dels set Goigs, arrelats dins la tradició poètica i musical catalana des del segle XIII.
Així, Los set Gotxs del Llibre Vermell de Montserrat (s. XIII-XIV) recull ja els textos relatius a les alegries de la Verge, que narren des del naixement a la resurrecció de Jesús. Una tradició que es mostra també a les Caramelles d’Eivissa i Formentera, cantades per Nadal i Pasqua i que sembla que inicialment eren, com s’ha documentat, músiques de ronda interpretades a diferents indrets i no solament dintre l’església, com es fa en l’actualitat.
Aquesta festivitat és comuna a altres indrets dels Països catalans, com és el cas de la ciutat d’Elx. A l’església de Santa Maria de la ciutat de les palmeres, té lloc durant els dies 14 i 15 d’agost la posada en escena d’un drama religiós sobre la mort i assumpció al cel de Maria que acaba amb una apoteosi on la Mare de Déu resulta coronada, el Misteri d’Elx. Aquest és un dels pocs vestigis, per no dir l’únic, que queda actualment en el món del teatre medieval religiós, representat als temples amb finalitats catequètiques. Fou al segle XIII quan Jaume I el Conqueridor va estendre pel Regne de València l’amor a l’Assumpta; i així el seu text ressona, extret dels Evangelis Apòcrifs que narren els últims dies de la vida de Maria. Cal afegir que tot la música que acompanya l’espectacle del Misteri d’Elx entremescla els himnes gregorians, de ressonàncies primitives, amb mostres de polifonia posterior. Fa uns anys que els responsables de Patrimoni del Consell han sumat esforços per tal de coordinar una campanya de restauració i visibilitat d’aquesta antiga tradició mallorquina. Així, han col·laborat per tal de difondre els indrets illencs on encara es manté aquesta mostra festiva molt antiga, car algunes dades històriques situen els orígens de la festa de la Dormició i Assumpció cap el segle VI a Orient.
La Comissió per a la conservació i restauració de l’orgue del Convent es va sumar, el 2019, a l es exposicions mares de Déu dormides, mostrant l’efígie que roman al convent de Sant Vicenç Ferrer. Enguany, el 2020, l’exposició romandrà oberta del 14 a 16 agost d’11 a 13 hores i de 18.30 a 20.30 hores. També roman oberta l’església dels Dolors, i sembla que Fartàritx també tenia la idea d’exposar la seva Verge.
La novetat és que el compositor manacorí Xavier Gelabert ha compost una peça de música electrònica per acompanyar la presentació de la Verge dormida, Et dormivit, que combina capes sonores on el bàtec del cor i els alens són ben presents. La tradició de la dormició de la mare de Déu, al convent de Sant Vicenç Ferrer, s’acompanya de les músiques més contemporànies, que donen pas així a noves interpretacions de l’herència patrimonial.

Bàrbara Duran

Back To Top
×Close search
Search