skip to Main Content

La prohibició de la publicitat alimentària millorarà la salut dels infants?

El racó nutricional. Rosa Riera

El passat 28 d’octubre apareixien a molts dels mitjans de comunicació del nostre país titulars sobre l’anunci que va fer el Govern Espanyol que es prohibirà la publicitat d’aquells aliments insans dirigida a nins menors de setze anys.
Quins són aquests aliments? Doncs bé en generals aquells rics en sucres refinats o afegits i greixos saturats o trans. Casualment coincideix amb dolços, galetes, gelats o begudes calòriques (energètiques o sucs). Per a la resta de productes s’han establert uns límits de sucres afegits o sal, que si se superen no podran anunciar-se. Aquests productes, normalment porten amb ells a personatges de ficció que criden l’atenció dels més petits de la casa o bé a l’anunci de la televisió hi apareixen cançons d’aquestes que se’t queden al cap tot el dia.
A la indústria alimentària, els anuncis televisius són els medis publicitaris més comuns. D’aquesta manera són capaços d’augmentar el nombre de vendes, captar nous clients o donar a conèixer un producte.
Són diverses les lleis que existeixen al nostre país per tal de regular la publicitat dirigida a menors i protegir la salut d’aquests. Algunes lleis diuen explícitament que no poden incitar a la compra amb dibuixos animats o introduint regals que cridin l’atenció dels més petits. A la llei de seguretat alimentària i nutrició hi ha un article que fa referència a protegir la salut dels menors amb el propòsit d’evitar l’obesitat i el sobrepès infantil i promocionar els hàbits alimentaris.
Per tal de regular millor la publicitat infantil, l’any 2005, es va proposar el Codi PAOS a través del qual les empreses adherides es comprometien a respectar les normes establertes.
A finals del 2020 el Ministeri de Consum, anunciava que tenia la intenció de prohibir els anuncis d’aliments no saludables dirigits a menors de 15 anys. Seguidament, el passat mes de febrer d’aquest any 2021, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va demanar una regulació per ajudar a prevenir l’obesitat infantil, en concret la publicitat d’aliments de baix valor nutricional. Finalment, les autoritats i els organismes implicats en la salut dels menors, han conclòs que aquesta autoregulació és insuficient pel fet que les xifres de sobrepès i obesitat a la població infantil no han disminuït i és necessari actuar.
L’Agència Espanyola de Nutrició i Seguretat Alimentària (AESAN), a través de diversos estudis, ha pogut afirmar que un 40,6% dels infants entre 6 i 9 anys té excés de pes. Al mateix temps, destaca que els progenitors dels infants amb excés de pes no percebe el problema. Pel que fa a la qualitat de l’alimentació una gran majoria dels escolars ha de millorar-la.
Ara bé, com afecta la publicitat a les xifres de sobrepès i obesitat infantils? Actualment, a la televisió, existeixen canals específics on únicament fan programes infantils. A més, també tenen accés a xarxes socials internet o aplicacions durant el seu dia a dia on també apareixen anuncis publicitaris. Al darrer estudi ALADINO que té com a finalitat vigilar l’obesitat infantil a Espanya han vist un clar augment del percentatge de nins que tenen un oci sedentari arribant a dedicar més de 3 hores diàries de televisió o consoles.
Per tal de garantir una major protecció al menor, es regularà la publicitat als canals infantils a unes franges horàries establertes, així com als continguts digitals o d’aplicacions mòbils per a menors de setze anys.

Back To Top
Search