skip to Main Content

“L’ús de les xarxes socials permet als comerços, d’una forma molt econòmica, arribar a un públic més ampli”

Bel Llodrà, Xisca Morey, Anne L. Debrix i Francina Mas fan feina al departament de Cibersocietat de la Fundació Bit. Amb elles parlam de comerç local i internet.

Quins són els avanços que fa el comerç local en el comerç a través d’internet?
El comerç local, a poc a poc, s’està posant les piles en la seva relació digital amb el client, les empreses veuen clarament que les xarxes socials les poden ajudar a relacionar-se més i millor amb els clients i clients potencials, però no saben molt bé com fer-ho. L’arribada d’eines senzilles i amb molta implantació, com el WhatsApp Business, per exemple, faciliten que el petit comerç sigui visible i estigui més disponible pel client, a la xarxa. Potser la venda no es tanqui a través d’aquestes eines, però sí que es fidelitza, es responen dubtes i, al final, la immediatesa, la facilitat, el tracte del comerç local, no la pot oferir, de moment, el comerç electrònic. També és important la presència en xarxes socials a l’hora de vendre, ja que no tots els petits comerços es poden permetre o no tenen el temps per gestionar una pàgina web com a aparador dels seus productes i carta de presentació, però tenir un perfil en xarxes com Instagram, Facebook, Google Business, és relativament senzill i els permet mostrar els seus productes, interactuar amb els clients i, fins i tot, vendre.

Hi ha dades sobre comerços que tenen pàgina web, comerços que es publiciten a través de xarxes socials, comerços que ja poden cobrar a través de la xarxa?
Amb les dades que ens ofereix l’Institut Nacional d’Estadística (Novembre 2021) respecte les empreses balears de menys de 10 treballadors, podem dir que a les Illes Balears només 2 de cada 10 empreses tenen pàgina web i 3 de cada 10 utilitzen els mitjans socials per donar-se a conèixer i relacionar-se amb els clients. Respecte de les vendes online de les empreses més petites, tot i que l’INE només ofereix dades per la mitjana estatal i no per CCAA, les vendes giren entorn al 10%. Però l’ús dels mitjans socials, per part de les empreses, no s’atura de créixer. La web ja no esdevé tan necessària en allò de “si no ets a Internet, no existeixes”, pots ser-hi i tenir-hi molta presència tot i no tenir una web. De fet, l’ús de xarxes socials permet, d’una forma molt econòmica, tenir presència a la Xarxa, arribar a un públic més ampli, conversar amb els clients, crear comunitat, vendre, fer publicitat, etc.

També quines passes cal fer per poder vendre (amb pagament inclòs) a través de la xarxa.
Per vendre a Internet ja no fa falta disposar d’un comerç electrònic, es pot vendre a través de les xarxes socials o per WhatsApp. Tot i que aquestes xarxes et permeten crear catàlegs i posar preus, el pagament a través de la plataforma de moment no està disponible, però existeixen molts de sistemes que poden utilitzar els negocis a l’hora de cobrar. Les noves formes de pagament passen per Bizum, enllaços com Social Commerce, Pay by Link, entre moltes altres. Els mateixos bancs ofereixen diferents opcions als comerços. Així, enviant un enllaç a través del WhatsApp o del mail poden rebre un pagament online d’una forma molt senzilla i còmoda. Vendria a ser com un TPV virtual on, per pagar, has de posar el número de targeta.

De quina manera la Fundació Bit ajuda el comerç local a implantar-se també a la xarxa?
Uns del objectius del Servei de Digitalització de la Fundació Bit és, precisament, ajudar el negoci local en la seva relació digital amb clients i clients potencials. Partint d’un nivell molt bàsic i molt concret, s’imparteixen formacions, s’ofereix tamé un servei d’atenció personalitzada i, de cara al 2022, la possibilitat de rebre un diagnòstic de maduresa digital, que assenyali les mancances a treballar per després posar en marxa un pla d’acció. De fet, les darreres formacions s’han duit a terme a Manacor, en format de petits grups; aquest contacte directe i periòdic amb les empreses ens ha permès conèixer les seves necessitats i poder proposar noves actuacions. A banda d’aquestes càpsules formatives, les empreses i autònoms poder seguir auto-formant-se a través del nostre repositori online de recursos formatius i contactar-nos en qualsevol moment per fer consultes relacionades amb la digitalització dels seus negocis.

El comerç a través d’internet és l’única manera que té el comerç local de poder competir en campanyes de nova implantació com el black friday?
El comerç local difícilment podrà competir en preus amb les grans empreses. Aquest tipus de campanyes, tot i que ara el Black Friday és com unes Rebaixes més, sí que té un component important de venda online. Però insistint en la immediatesa, ha sorgit a Mallorca, de moment a Palma, una iniciativa de venda online de forma conjunta (petit comerç) i amb lliurament el mateix dia, que es diu Pecolo (https://ca.pecolo.es) i que vendria a posar en valor la combinació dels avantatges del comerç local i del comerç electrònic, oferint aquesta compra compulsiva que es dóna a través de dispositius mòbils, la rapidesa en la recepció de la comanda i la proximitat del comerç d’aquí. Des de l’any 2010, als Estats Units, també va guanyant força el moviment Small Business Saturday, una campanya que té com a objectiu incentivar les compres de productes i serveis dels negocis locals, com tantes altres coses, i aquest model potser també s’acabi imposant aquí.

Back To Top
Search