skip to Main Content

Obres dels campanars de Manacor i altres peces viatgen a Estònia i el Vendrell de la mà de Xavier Gelabert

La setmana passada, el compositor manacorí Xavier Gelabert va participar en dues trobades internacionals a Estònia i El Vendrell. Les obres creades pels campanars de Manacor se sentiren a terres catalanes; ell ens conta el resultat d’aquestes visites.

De quin cicle de concerts forma part aquesta estada a Estònia?
Aquesta setmana passada he estat de gira dins dos cicles diferents: el primer fou al Cicle Amics de l’Orgue del Vendrell on s’han tocat diverses obres per a orgue i electrònica, entre les quals el meu Loin d’ici II. Dins del mateix cicle es van programar quatre de les obres per a campanes i electrònics que es van crear per les Festes de Sant Jaume de Manacor els dos anys passats. Aquestes obres creades a i per Manacor viatjaran els propers mesos a diversos indrets de la península i Europa. Després vaig partir a Tartu (Estònia) on s’ha dut a terme el 3r concert del III Flexus Project amb l’Ensemble L’Itinéraire de Paris (la gira va començar a Manacor el 29 de maig gràcies al suport de la regidoria de festes de l’Ajuntament de Manacor passant per Catalunya i Estònia, quedant encara concerts a Estocolm, París i Berlín). Allà s’ha interpretat la meva obra N’allume pas la lumière que je viens nue. L’acollida ha estat tan bona que aquesta passarà a ser repertori de cambra per als estudiants de la Heino Eller Tartu Music College.

Eren els mateixos compositors que van venir a Manacor el juny passat?
Els compositors han estat Joan Bagés, Xavier Gelabert, Anna Bofill, Elo Massing, Joackim Sandgren i Marta Talvet entre els tres concerts que t’he descrit abans.

Quina valoració fas d’aquest intercanvi artístic de nivell internacional?
Els intercanvis sempre són sempre interessants perquè et permeten no només aprendre del que passa a fora sinó també valorar el que passa a dins. Em va impressionar molt com en la petita Tartu Jaani Kirik (església de Sant Joan de Tartu) es fa un concert d’orgue diari hi hagi o no gent (de fet el concert d’aquell dia només hi era jo de públic). Els motius són dos, molt senzills i bons d’entendre: el primer és que tècnicament els permet un manteniment diari i escrupolós. En segon, segons l’organista, per una qüestió ètica; han rebut una subvenció pública per la restauració de l’instrument i no els cap dins el cap tenir-lo aturat. Els diners són públics i això ha de revertir en la vida pública de la ciutat. Per altra banda la mateixa organització de la Jaani Kirik va estar molt interessada en la programació que es fa al Convent Organis festival de Manacor.

Quines institucions hi participen?
A més de la comissió representada pel Convent Organis Festival, la TaHe Nüüdismuusika, Heino Eller Tartu Music College, Generalitat de Catalunya, Teatre La Unió de Flix, Escola de Música de Flix i l’Ajuntament de Flix.

Quins projectes tens amb aquest grup en concret i també a altres indrets?
Amb el 3r Flexus Project ens queden tres concerts (Estocolm, París i Berlín) mentre estem preparant en 4t Flexus Project que ens portarà a altres països d’Europa, alguns països del Magreb i a Shanghai. Mentre estic acabant una òpera per a Actriu i electrònica amb un stage a La Fornal de Manacor, algunes obres per als Ajuntaments de Petra, Palma i Llucmajor, per la Seu de Mallorca i la Memorial Harvard Church de Cambridge (EEUU)… Amb algunes bandes de música de Mallorca, alguns teatres i festivals d’orgue estem muntant el meu 30 aniversari com a compositor en actiu que serà el 2023.

Back To Top
Search