Fa tot just unes setmanes es descobria en forma de fòssil a Banyalufar l’avantpassat dels mamífers més antic del món, anterior als primers dinosaures. És un teràpsid, concretament un gorgonops – un grup d’animals que va evolucionar fins als actuals mamífers – té 270 milions d’anys i unes grans dents de sabre, pròpies d’alguns carnívors prehistòrics. És el primer fòssil d’aquest grup d’animals que es descobreix a la regió mediterrània i darrere aquesta descoberta hi ha el paleontòleg Rafel Matamales (Manacor, 1993) . Ell és l’investigador principal d’aquest estudi i el conservador del Museu Balear de Ciències Naturals de Sóller, el MUCBO.
L’animal en qüestió era un superdepredador i la seva potencial presa era el tramuntanasaure, un rèptil de mig metre que el mateix equip d’investigadors va descobrir l’any passat també a Banyalbufar. “Aquesta zona és l’única on surten roques d’aquesta època, del Permià, i un d’aquests indrets ha resultat ser especialment productiu pel que fa a fòssils, en un espai de no més de 2 metres quadrats” explica Matamales mentre afegeix que es tracta d’un jaciment que la seva hipòtesi és que, en aquells temps en què el clima era molt diferent de l’actual, aquesta zona era una antiga bassa a la qual els animals hi anaven a beure. Aquestes basses, en les èpoques més seques, s’eixugaven i els animals es morien de set. “És un punt on els fòssils surten més complets i de manera excepcionalment abundant: allà ja hi hem trobat les restes de 4 esquelets de tramuntanasaures i aquest. Confiam que trobem també més restes de gorgonopsids”.
Quant a la imatge mental que ens hem de fer d’aquesta criatura, està a mig camí entre el rèptil i el mamífer, que eren capaços de fer moviments més eficients i podien respirar i moure’s ràpidament a la vegada. L’investigador afirma que es tracta d’un animal d’aproximadament un metre de longitud, amb una postura més allunyada a la dels rèptils i més pròxima a la d’un mamífer, ja que la panxa no li tocaria en terra. Amb la distribució de les potades trobades, l’equip investigador pot afirmar que anava amb les potes davall el cos i es movia de manera àgil arribant a una certa velocitat. Un animal sense pèl, però que tampoc tendria escates, amb la pell fina i quant a la boca, la part més característica, tendria aquestes grans dents de sabre. “Aquestes dents el converteixen en el depredador més important d’aquell ecosistema perquè, a més, aquestes dents llargues i primes li tornaven a sortir constantment” diu Matamales. A més, tot i que el registre fòssil és bastant escàs, els investigadors poden assegurar també que ponien ous i eren capaços de començar a regular la temperatura del seu cos.
“Hem trobat part de la base del crani, mitja mandíbula inferior, algunes vèrtebres, costelles, la cua de darrere, que era més aviat curta i articulada així com una cama sencera de la part posterior entre altres elements” afirma el científic. Així i tot, de moment no poden demostrar que sigui una nova espècie i per aquest motiu de moment no té nom científic: “Necessitam una major quantitat d’ossos, sobretot del crani per poder definir la troballa com una nova espècie”. Així i tot, el paleontòleg és positiu i explica que l’any que ve tenen previst continuar les excavacions allà i trobar aquestes restes: “Nosaltres sabem que és una nova espècie perquè és molt més antic que tot el que s’ha trobat fins ara al món i a més s’ha localitzat a un lloc on mai no se n’havien trobat, però no ho podem definir fins a trobar aquest tret que sigui únic”. A més, afirma l’investigador que duran el fòssil a escanejar al sincrotró de Grenoble i “aquesta metodologia segurament ens podrà donar molt més detall sobre què hi ha dins, això ens ajudarà a trobar aquest tret diferencial”.
En aquesta nova investigació hi han participat, a més de l’investigador manacorí representant del MUCBO, un equip internacional amb investigadors del Museu de Ciències Naturals de Carolina del Nord, la Universitat de Princeton i el Museu Field de Chicago dels Estats Units així com el Museu d’Història Natural de Stuttgart o l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont i el Museu d’Isona-Conca Dellà. Els fòssils del dents de sabre mallorquí es poden visitar en el MUCBO de Sóller des del passat 14 de novembre i fins a l’abril.