Amb l'arribada de les tempestes típiques del mes de setembre, l'Ajuntament posa a punt els sistemes d'aigües pluvials o els torrents perquè els intensos aiguats propis d’aquesta època hi passin…

“Volem evitar la circulació no productiva al centre”
Amb gran expectació mediàtica es va presentar dimarts passat la ZPR, o Zona de Prioritat per als Residents, que suposarà una revolució en la circulació al centre de Manacor, que quedarà restringida només a vianants, bicicletes, patinets, cotxes de residents i vehicles comercials.
“Volem que el de Manacor sigui un centre comercial a cel obert”, així encetava el delegat de Mobilitat Sebastià Llodrà la compareixença davant els mitjans per presentar la ZPR. Llodrà repassà amb imatges retrospectives com eren molts dels carrers i places del centre de Manacor fa trenta, vint, deu o fins i tot només tres anys. La plaça del Convent, el Palau, “amb una rotonda on els cucs d’Aumasa hi anaven a voltar”, sa Bassa… aquesta plaça avui inimaginable lluny de la imatge actual i que no podria tornar arrere perquè “Manacor és sa Bassa quan el poble l’omple”, asseverà el regidor.
Sebastià Llodrà apuntà també que la mesura està directament relacionada amb la lluita i el compromís local amb la situació d’emergència climàtica a nivell planetari.
Així, en tota aquesta zona es donarà prioritat als vianants i a les bicicletes i la circulació es veurà reduïda als 20 quilòmetres per hora. “A poc a poc”, afegí, “anirem aprenent-ne i veurem que no és complicat”. Per a Llodrà, amb la implantació de la ZPR al centre de Manacor, tendrem “un poble més tranquil, més saludable i més habitable”.
El regidor acabà recordant que “residents i comercials tendran accés lliure a aquesta zona amb els seus vehicles i s’hauran de treure una autorització que funcionarà a través d’un codi QR perquè els agents puguin detectar si la presència del vehicle a la zona és correcta”. Per obtenir aquestes autoritzacions caldrà acudir a la web mobilitatmanacor.cat, que ja està activa a títol informatiu i que de forma imminent restarà totalment operativa per obtenir aquestes autoritzacions.
Per part seva, el batle Miquel Oliver volgué insistir que “no es tracta d’una mesura recaptatòria ni sancionadora, sinó d’un pla per ordenar el trànsit i evitar la circulació no productiva”.
En total, la mesura afectarà 9 quilòmetres lineals, que, a partir d’ara, digué Oliver “estarn a disposició del vianant” com una mostra “del compromís que hem adquirit amb el centre de Manacor”. Actualment, de les persones empadronades dins la ZPR, 1.951 tenen vehicles a nom seu.
El batle, a més, afegí que no serà la darrera acció en aquest sentit. De fet, l’ordenança que regula l’existència de ZPR al municipi, i que va ser aprovada fa alguns mesos, ja preveu la possibilitat de creació d’altres ZPR a altres zones del terme.
La ZPR del centre de Manacor, senyalitzada amb el color magenta, començarà a funcionar a partir del dia 15 de gener. Oliver i Llodrà anunciaren pedagogia abans de posar eventuals sancions a qui no compleixi l’ordenança. Per això ja hi ha preparat un equip de quatre informadors que, situats estratègicament, informaran de forma puntual del ja efectiu tancament a la circulació de vehicles no autoritzats dins la ZPR.
Sebastià Llodrà explicà també que “a la plaça de les Verdures hi haurà un punt d’informació” i entre les mesures per controlar l’accés als vials hi haurà la instal·lació de càmeres de control, “que esperam que pugui estar completada en menys d’un any”, acabà explicant el batle Miquel Oliver.
Llodrà aclarí que “la mesura no és limitadora, i a més no es perd una sola plaça d’aparcament”. En aquest sentit afegí que, a banda, dels aparcaments comercials de la zona de la plaça de les Verdures, s’habilitaran més places d’aparcament a l’avinguda de Baix del Cós, “que passarà a ser d’un únic sentit”.
Finalment, tant Llodrà com Oliver recordaren que “no es tracta d’esperar l’urbanisme perquè podríem haver d’esperar anys si haguéssim d’implantar la mesura en tenir els carrers empedrats”.
El projecte de plataformes úniques a diferents carrers prioritzarà precisament les artèries més transitades per facilitar la persuasió dels conductors que són dins la ZPR. Aquestes obres es podrien dur a terme amb la incorporació de romanents.