skip to Main Content

Cala Varques i un mateix problema en continua evolució

Aglomeracions de cotxes, manca d’un accés públic, vehicles aparcats a una camada on aquesta activitat roman prohibida, agressions a la propietat o turismes que queden estacionats durant la nit i que pressuposen que la gent queda a cala Varques durant el vespre. Un problema en continuïtat i que per ara no s’ha solucionat. Al qual s’afegeix la ja típica i tradicional massificació d’aquest espai natural. La suma de tots els factors condueix a un malestar dels propietaris i a les preocupacions institucionals.

I un dels afectats, Joan Binimelis, accionista de la propietat Club de Llevant S.A., explica que “és un problema que la crea la inoperància i falta d’efectivitat per part de les institucions que han de fer possible que la gent vagi allà”. Per una banda es troben amb la falta de civisme i incompliment de les normes. A més a més, es fa malbé el material de la propietat, com poden ser les reixes o els panys. També s’han d’aguantar les males formes amb les quals es tracta a les dues dones que cuiden de la propietat.

Per l’altre costat, són testimonis de l’abundància de cotxes, el que dificulta el pas pel camí, que és privat. I, independentment de si és permès o no, és cert i segur que és un perill i un impediment. I un exemple clar és el que va succeir just la setmana passada. Vet aquí que una quarantena de vehicles estaven aparcats a la via i, malauradament, una ambulància va haver d’acudir a cala Varques acompanyada de vehicles policials. Segons ens explica Joan Binimelis, l’automòbil va haver de tornar marxa enrere perquè l’hi era impossible fer les maniobres adients per girar. “És un desgavell que ens té preocupats”, assegura.

Una solució?

Perquè el problema esdevingui menor, s’ha demanat a l’Ajuntament que indiqui de manera clara per on es pot anar i per on no, posant els indicadors necessaris. “Si a curt termini no es fa qualque cosa per controlar no pareix que tenguem un respecte per la legalitat”, comenta. De fet, des de dia 3 de març, els propietaris demanen que la situació es reguli. Però, segons explica Binimelis, encara manca resposta.

Tot i això no es pot obviar la intencionalitat d’algunes entitats de posar ordre. Per exemple, s’han posat cartells indicant que no es pot accedir des de la platja cap a l’interior de la propietat, però ningú ho regula. I el mateix passà amb la barrera que es va instal·lar fa tres anys.

Sempre partint de la premissa que tothom pot anar a les platges, però amb ordre i civisme. Binimelis recorda que el camí que duu fins a cala Falcó també passa per cala Varques, però aquest roman tancat. A més a més, “el camí que va fins a la porta de la finca de la cala i que dona a dues finques més està tancat” i no creuen que s’hagi d’obrir, “segons l’informe de l’Ajuntament i de camins”.

Una de les conseqüències és que “dins tot el camí que va des de Son Forteza fins al portell de la finca de la cala està ple de cotxes”. Per poder estacionar els vehicles, una altra opció segura seria anar-hi des de cala Romàntica. Tot i que el batle explica que el camí a cala Varques no existeix, sí que figura damunt el Catàleg. Ara bé, amb la parcel·lació hi ha trams d’aquesta via que han desaparegut, tal com comenta Sebastià Gaià, integrant de la Plataforma de Camins. Així, recorda que quan varen parcel·lar la propietat varen llevar el camí i varen posar un camí recte que resultar ser només una retxa damunt un mapa. Afegeix que a cala Falcó hi ha un camí que baixa i és públic, que està completament documentat. Ara bé, aniria per unr acó que fa un angle de 90 graus, el propietari ho va desviar i ara pretén que no sigui públic.

El camí per on s’accedeix ara a cala Varques quedarà tancat en els dies vinents

I és que “el camí de cala Varques no existeix”, recorda el batle de Manacor, Miquel Oliver. Però des de l’Ajuntament treballen per poder “donar una solució d’accés amb garanties de seguretat” per arribar-hi. Un objectiu fixat a mitjà termini, ja que esperen tenir-ho arreglat de cara a l’estiu que ve i que s’assolirà mitjançant el Pla d’Intervenció d’Àmbits Turístics (PIAT).

Oliver explica que “la dificultat d’accés a cala Varques hi és perquè no hi ha cap camí públic que hi vagi, no hi ha un camí definit al Catàleg”. Això sí, apunta que alguns experts i entesos recuperen l’existència d’un camí històric. Tot i això, en aquests moments s’aparca i s’accedeix a través d’un camí que s’ha de tancar. I la regulació del trànsit correspon a l’Ajuntament. Per controlar l’accés i evitar situacions com les descrites anteriorment, Miquel Oliver recorda que fa tres anys es va instal·lar una barrera per impedir el pas, però que no es va arribar a tancar mai. Ara, la situació canviarà. Assegura que “si no és aquesta setmana, serà la que ve que avisarem que la barrera es tancarà i que només tendran accés a la zona els que són propietaris i que estan autoritzats”. La iniciativa redirigirà la gent cap a altres les platges.

No es permetrà el pas als cotxes a no ser qui siguin de les persones autoritzades, però sí que es podrà passar a peu o en bicicleta. Ara bé, “en ser a baix del camí, com accedeixen a la platja?”, es demana. “Mirarem amb la propietat si ens donen marge de maniobra perquè no facin malbé”, explica.
De cara a l’estiu entrant, s’hauran d’establir controls informatius o de sanció, diu Oliver. També es reforçarà la senyalització que hi haurà en col·laboració per part dels propietaris de la zona i s’establirà el protocol per fer la zona més segura i tenir el mínim d’incidència. El problema, però, “és que tot està per fer”. Fins a l’arribada del PIAT i el Pla de Gestió de Xarxa Natura 2000, no s’ha començat a parlar de números i mitjans per regular aquesta massificació.

Aforaments màxims

Després de la desarticulació del xibiu que hi havia, cala Varques “continu sent una plata verge sense recursos, amb dificultat d’aparcament per la distància amb les zones urbanitzades”. I per tot això, hi ha una col·laboració interinstitucional per regular-ho. “Una de les coses important que hem de tenir en compte és que el Pla de Gestió de la zona de Xarxa Natura s’acaba de redactar” i en ell es contempla “les activitats que s’hi podran dur a terme i com”. A això s’hi afegeix que el PIAT “estableix que totes les cales han de tenir una facilitat d’accés per seguretat”; també les capacitats màximes que ha de tenir cada platja. El que s’haurà de controlar. La suma dels factors permetria posar punt final a la problemàtica perpetuada des de fa anys.

No hi haurà comissió

La comissió de cala Varques, que es desprèn de la Junta Local de Seguretat, no serà convocada enguany si no hi ha canvis. Les problemàtiques es discutiran al si de l’òrgan mare. Tot i això, continuarà la col·laboració “amb la Guàrdia Civil per donar resposta a l’ús de la carretera com a aparcament”.

Aturar la degradació d’un espai natural com aquest

La manca d’un camí públic es veu agreujada per una afluència excessiva continuada. “Els problemes de la massificació són presents a molts espais naturals, però sobretot als espais naturals litorals i relacionats amb torrents”, explica el director general d’Espais Naturals, Llorenç Mas. Qui puntualitza que “cala Varques és un dels punts tradicionals de molta afluència a l’estiu i té una sèrie d’espais que estan degradats”, d’aquí haver precintat un tros del terra per recuperar el sòl.

Cala Varques s’inclou dins el Pla de Gestió Xarxa Natura 2000, el qual permetrà “identificar els hàbitats més degradats i et dona la normativa per aixecar actes a possibles infraccions”. Però el més important “és tenir tot un espai de set o vuit cales verges amb bones condicions amb accessos i camins clars per evitar el camp a través”, problema que, com deim, és present a aquest espai natural. Ara bé, s’han de fer polítiques per conservar tot el litoral. “En l’àmbit de Mallorca és difícil veure un espai amb tantes cales verges com el que va des de cala Falcó fins a cala Antena”, puntualitza Mas. I tot parteix per garantir un accés públic i controlar l’estacionament.

Back To Top
Search