El compositor manacorí Xavier Gelabert ha estrenat dues obres aquestes darreres setmanes. El 12,13,18 i 19 de novembre, les bandes d’Esporles, Algaida, Son Servera i Ses Salines interpretaren obres de tres compositors, Antoni Mairata March, Víctor Ferragut Massanet i Xavier Gelabert. Lo verger de l’Amat, aquesta darrera obra de Gelabert, estava emmarcada dins aquest espectacle Coetanis, on també el manacorí Antoni Gomila hi era present. Encarregada per les quatre bandes, exigia quelcom més d’elles que el repertori que habitualment toquen.
Xavier Gelabert és conscient de l’esforç d’aquests grups per adaptar-se als reptes instrumentals de la música contemporània. L’estrena d’aquestes obres ha vingut molt bé a les bandes, que s’han conscienciat de la necessitat d’aprofundir en la tímbrica exigida per la música actual. Així, d’aquesta interpretació n’ha sorgit la necessitat de programar tallers que permetin aprofundir dins la manera d’aconseguir sonoritats ultra modernes dels instruments de la banda, cosa que Xavier Gelabert haurà d’ensenyar els propers mesos.
Lo verger de l’Amat estava dissenyada per un actor, banda i electrònica. Diferent és la proposta que s’estrenà a l’Estudi General Lul·lià dia 21, una peça pensada per acompanyar l’obra de l’artista Joan Ramis Sineu en homenatge a Ramon Llull: una escultura de 7 columnes de 35 cubs, de forma helicoïdal, treballada en ferro-gres. Aquesta és una obra exclusivament per a electrònica, i pensada per sonar mentre es contempla l’obra de Ramis. El títol, “La inescrutable veu de Déu” fa referència a les visions lul·lianes de conversió, com la veu de Déu és intel·ligible per a Llull però no, pot ser, per als altres homes. La multiplicitat i simultaneïtat dels missatges a l’obra de Gelabert fan referència a la veu divina que solament Llull fou capaç d’entendre.