Entre el segles XIX i XX, Mallorca comptà amb una de les xarxes de tren més desenvolupades d’Europa. Tot el seu llegat és el que vol mostrar el futur Museu del Ferrocarril de Mallorca, que ja ocupa els tallers de l’estació del tren de Son Carrió. A més, els seus impulsors, la fundació Ferrocaib, vol posar en marxa la circulació de trens històrics entre Manacor i Artà.
El Museu ocupa una enorme nau on es guarden 14 locomotores i vagons històrics, la majoria restaurats i en funcionament. “Volem que el futur museu sigui viu. El sentit d’un museu ferroviari és que els ferrocarrils que el componen es puguin moure. I aquest atractiu passa perquè tots aquestes vagons, cotxes i locomotores que tenim aquí puguin circular per la futura via de la línia Manacor-Artà. Volem que tothom pugui experimentar com era viatjar en un tren fa 70 o 100 anys”, explica el president de Ferrocaib, Guillem Febrer.
Els darrers anys, amb el suport de l’Ajuntament de Sant Llorenç, s’ha redactat el pla museològic i des de Ferrocaib tenen molt clar quins han de ser els objectius d’aquest futur museu. “Transmetre tots aquests valors patrimonials amb un projecte educatiu, volem que el museu pugui ser un recurs social que creï r llocs de feina per a persones amb discapacitat i que la circulació de trens històrics i el museu puguin ser un recurs de dinamització econòmica de tota la comarca de Llevant”, afegeix el president de la Fundació Ferrocaib.
Locomotora centenària
Diumenge passat, dia 14,el Museu del Ferrocarri va celebrar el centenari de la locomotora de vapor CP E215. La va construir la casa alemanya Henschel&Sohn l’any 1923, i va circular per Portugal abans de venir a Mallorca. És un dels emblemes del museu i està en procés de restauració perquè pugui tornar a circular. De fet, els assistents a aquesta festa ja varen poder sentir el xiulet de la locomotora, la primera peça completament restaurada.