L’Associació d’Usuaris del Tren es mostren “contents” per aquest anunci, però tenen dubtes de si els doblers arribaran en cas que canvi de partit al maig
“Els anuncii i garantesc que els pròxims pressuposts de la comunitat autònoma inclouran 30 milions d’euros per impulsar la construcció del tren del Llevant”. Així comunicava la presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, que aquesta instal·lació serà una realitat en un futur pròxim. Ho deia aquest dimarts a la primera sessió del debat de política general al Parlament.
Es tracta d’una dotació inicial de doblers que servirà per iniciar les obres del tram urbà de Manacor a partir de l’any que ve. Una quantitat que serà complementada amb noves partides els anys 2024 i 2025 fins a arribar als 120 milions d’euros que es necessiten. Un projecte que, segons va afirmar “no s’hauria d’haver paralitzat mai”.
I és que, per a ella, queda clar que “parlam d’una reclamació històrica, un exemple més del que els ciutadans i ciutadanes aconsegueixen quan uneixen la seva veu, la seva voluntat i el seu compromís, com han fet amb els seus batles i batlesses al capdavant els veïns i veïnes d’Artà, Manacor, Son Servera, Sant Llorenç i Capdepera”.
La represa del projecte arriba, va dir Armengol, després d’haver “sanejat els comptes” i haver “dotat d’instruments nous com el REIB i l’Impost de Turisme Sostenible” que permeten “garantir el finançament necessari per a una obra de tanta importància”. A més de posar en relleu que “cada euro en mobilitat col·lectiva i neta, multiplica el seu valor”, ja que el seu objectiu és “vertebrar totes les Illes fins a possibilitar fer-hi vida sense tanta dependència del vehicle privat”.
El usuaris, contents
Un anunci que des de l’Associació d’Usuaris del Tren reben “contents, però amb molts de dubtes perquè la pròxima legislatura es presenta, també, amb molts d’interrogants”, segons afirma la seva presidenta, Teresa Sastre. Esperen que axó sigui “una realitat i poguem anar a inaugurar el tren de Llevant”.
Després de les experiències passades, es mostren expectants i es demanen si aquests doblers arribaran en el cas que hi hagi un canvi de govern. Tot i això, Sastre assegura que estan “a favor de noves xarxes ferroviàries i una forta inversió”.
Ara bé, no entenen que “després de dues legislatures de pacte, hagin esperat a fer l’anunci sis mesos abans d’haver-hi unes eleccions”. I és que quan es demanen “on són les nostres reclamacions i tot el que ens havien promès” durant aquests vuit anys.
Aigua depurada
Manacor també va tenir un altre moment de protagonisme durant el debat. La presidenta va recordar que al primer trimestre del 2023 es licitarà el projecte de conducció en alta d’aigua fins al municipi, el qual entrarà en funcionament d’aquí a tres anys. El 2025. Això, va dir, que és per caminar cap a la sostenibilitat, perquè “els límits estan posats i mana la natura”.
De fet, seguint aquest raonament, va voler anunciar que es crearan nous parcs naturals i que es preservaran els existents. Ara bé, va quedar la incògnita d’on serien i a quins afectaria.
Més ajudes
Aquesta setmana, el Consell de Mallorca ha mobilitzat 20 milions d’euros per a inversions de competència municipal. Manacor rebrà 245.970,06 € que, juntament amb els 366.183,08 € que aportarà l’Ajuntament, es destinaran al condicionament de l’avinguda Joan Amer de Porto Cristo.




