skip to Main Content

El producte local, en expansió

Fotografia de portada: La Nave Nodriza

Varen començar enfocats només en la producció del producte propi l’any 2010 i poc temps després obriren el primer establiment de distribució a Porreres. Ara, la nova botiga d’Agromart a Manacor és la dinovena de l’empresa, que no ha abandonat fora vila i fa una aposta pels productes propis i locals amb una línia de feina clara: fer valer el sector primari, treballar amb els pagesos de Balears i donar vida a l’economia local. L’objectiu final, a llarg termini, no és d’altre que el d’assolir la sobirania alimentària. De tot plegat en parlam amb un dels socis de l’empresa, l’enginyer agrònom, Rafel Figuera.

Eren dues empreses pageses que produïen pel mateix majorista, que compartien sector, informació i amistat, però també es feien la competència. Des del 2010, però, la competència es convertí en pacte i es van ajuntar sota el nom d’Agromart, amb l’objectiu de produir. Un any més tard van sumar un canal de distribució amb la primera botiga a Porreres i actualment, 10 anys més tard ja són 19 els establiments de la cadena.
Rafel Figuera, enginyer agrònom i un dels socis de l’empresa, explica que amb els anys el projecte ha esdevingut no només una empresa per comercialitzar els seus propis productes sinó també el d’altres productors de la comunitat. “La producció inicial era només pròpia, amb el fruit de les finques a Porreres i Felanitx, però amb el temps hem anat cercant altres productes locals i de qualitat. Agromart ara ja és més que el nostre propi producte si no que també incorporam productes balears de tercers, configurant una gran família”. De fet, actualment, tenen 200 persones en plantilla i calculen que de manera indirecta donen feina a tres centenars més de persones.

Detall d’una de les estanteries de fruita i empotats propis a la botiga de Manacor

El fet de poder comercialitzar diversos productes sota la seva marca i estar en contacte amb el client final els ha permès créixer i aconseguir una major rendibilitat. A més, diu Figuera, tot plegat té un valor afegit: “ajudes l’economia local: fem feina amb els pagesos de la comunitat i feim valdre el sector primari”. De fet, la botiga de Manacor, que segons l’enginyer, ha tengut una molt bona acollida durant aquests primers mesos de vida, té diverses seccions més enllà de la fruita i la verdura, on prima el producte de la terra: entre la carn, el peix, els formatges i fins i tot el vi o el pa que es pot trobar a les botigues hi primen els productes fets aquí. La filosofia és clara: tot allò que pugui ser de proximitat, ho serà. Ara bé, això no vol dir que no s’hi trobin productes importats que completin les estanteries i les geleres de les diferents botigues.

Caminar cap a la sobirania alimentària
“Parlar de sobirania alimentària és encara una utopia perquè el 70% dels productes d’alimentació que consumim vénen de fora però apostar per les produccions propies fa que ens puguem defensar quan les coses venen maldonades. Aquest és el camí” diu Figuera. De fet, tot recordant el temporal Glòria del passat gener, Figuera explica com Agromart va poder aguantar el cop, “precisament perquè molts productors són gent de Mallorca i no vàrem tenir falta de fruita i verdura”. Això sí, tot allò que arriba de Lleida o d’Almeria, quan es tanquen fronteres és mal de fer que arribin i “qualsevol se’n ressent”.
En aquest sentit, des d’Agromart continuen amb la ment enfocada a un futur més sobirà i han posat en marxa una plantació de 4000 arbres, tots ells de diverses varietats locals d’arbres fruiters. Hi haurà tres tipus d’albercoquers, tres tipus de melicotoners, dues varietats de figuera, quatre de pomeres i quatre de pruneres de diferents varietats que, si tot va bé, en 3 o 4 anys podran ser al mercat. “Haurem recuperat totes aquestes varietats i serà innovador perquè no és fàcil trobar avui en dia fruita d’ós mallorquina” explica l’enginyer agrònom de l’empresa.

Panera solidària i de producte local per Nadal

La setmana passada es presentaren les paneres solidàries, una iniciativa conjunta de Pimem, La Ser i Agromart. La campanya compta amb dues paneres, una de 30 euros i l’altra de 60, les quals es posen a la venda amb un preu rebaixat de fins al 50% que es poden trobar als establiments d’Agromart i els d’Ones Moda.  El 20% dels beneficis d’aquesta panera es destinarà a persones majors que viuen soles i en situació de pobresa durant aquestes festes.

 

Back To Top
Search