124 quilòmetres de vies de tren electrificades, més de 40 milions d’euros d’inversió. Tot i que el govern balear preveia acabar les obres el juliol de 2018, finalment el tren electrificat de Palma – Manacor és una realitat des del passat dimecres: amb aquesta fita s’assoleix pe l’electrificació de tot el sistema ferroviari de Mallorca. En concret, el tram Enllaç – Manacor, compta amb 32 quilòmetres de via on el govern ha invertit 30 milions d’euros, confinançats al 50% amb fons europeus FEDER. Amb aquesta millora, les persones usuàries del tren ja no hauran de fer transbord a l’Enllaç com havien de fer fins ara.
Sota el lemes “l’electrificació de la xarxa ferroviària ja és una realitat” i “100% carregat”, l’acte d’inauguració va comptar amb la presència de diverses autoritats autonòmiques, com la presidenta del govern, Francina Armengol o el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons així com la batlessa de Manacor, Catalina Riera, el batle d’Inca, Virgilio Moreno o el batle de Sineu, Miquel Gelabert.
El conseller Pons va qualificar aquesta obra com “la més complexa de la legislatura” i va explicar que el nou tren serà “més ràpid, més barat, més comfortable i més net”. En aquest sentit, s’assegura que el tren suposarà una reducció del 60% de les emissions de CO2 un 60% i un estalvi de 1.060.000 euros anuals per l’Administració pública. Així mateix Pons va explicar que l’eix vertebrador del futur ha de ser “obrir el tren cap a la mar”. En el mateix sentit es manifestà la batlessa de Manacor, Catalina Riera, qui va reivindicar el tren com “un element transformador de la comarca de Llevant enfront del vehicle privat” i va insistir en la necessitat de continuar fent feina per dur el tren fins Artà i més enfora.
Cal tenir en compte però que Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears, un instrument que vol planificar una estratègia integral de mobilitat a les Illes, encara està en la fase final i pendent d’aprovació i planteja projectes de futur a vuit anys vista: “Les primeres que es contemplen fer són al voltant de Palma: Son Espases, Parc Bit i tramvia de Palma i després es contemplen la resta de xarxes” afirmà el Director General de Mobilitat i Transports, Jaume Mateu.
Tot i la finalització de les obres, de moment ni les freqüències, ni el preu del bitllet, ni el temps de trajecte han patit una millora respecte l’anterior tren diesel. Aquesta poca diferència es deu a la repercussió que la maquinària pesada i altres intervencions han tengut sobre les vies entre Enllaç – Sa Pobla i Enllaç – Manacor: “Ara hi ha unes limitacions de velocitat perquè fa més d’un any que no hi podem fer manteniment però ja hi ha un nou contracte adjudicat i en dos o tres mesos el temps de trajecte es disminuirà a uns 55 minuts, fet que suposarà una reducció d’uns 8 minuts per trajecte”explicà Mateu.
D’altra banda, pel que fa a les freqüències, Jaume Mateu explica que de moment no es podran millorar per dos motius: “Per una banda, fa falta l’execució de punts d’avançament, perquè el tram de Manacor és de via única i es necessari fer dur a terme d’altres obres i d’altra banda, es necessita un increment de personal”. En aquest sentit afirma que ja s’està estudiant una licitació per ampliar els punts d’avançament i també s’ha obert una convocatòria de 25 llocs de maquinista. Tot i així, segons Mateu l’ús del transport públic ha augmentat un 10% respecte l’any passat i “des de que vàrem electrificar el tram de Sa Pobla ha augmentat un 20%: és ben possible que el nou servei incrementi també l’ús en el tram de Manacor”.
L’opinió d’algunes persones usuàries
Digna Peña
“No he notat cap millora pel que fa a la durada del trajecte, tarda el mateix” explica Digna. Així mateix, diu que en el primer dia de l’electrificació ha hagut d’esperar el mateix temps que sempre a l’Enllaç, tot i que no ha hagut de baixar i el tren és més confortable. Digna explica que sol utilitzar el tren un pic per mes.
Francisca Mas
Aquesta advocada manacorina creu que és urgent refer horaris per la gent de Manacor i propers, que puguem arribar a Palma amb menys temps: “Seria una idea que de Inca a Palma fos directe”. Com a elements positius destaca la reducció del renou i de les males olors però afegeix que la inauguració no és res extraordinari: “l’Administració estalviarà pocs doblers i les obres arriben amb retard”.
Pau Aragón
Aquest jove usuari explica que en el trajecte Palma – Manacor varen estar aturats durant aproximadament 10 minuts a l’Enllaç. “Això ha suposat que la durada del viatge hagi estat la mateixa de sempre” diu Aragón. D’altra banda, explica que no usa el tren sovint però per ventura l’utilitzaria més si les freqüències milloren.
Maria Teresa Curbelo
Aquesta usuària explica que ha d’utilitzar el tren sí o sí perquè no té vehicle privat. Així mateix,diu que té la sensació que el tren és més ràpid i còmode: “no s’ha de canviar de tren a l’Enllaç i això és molt positiu”.
Marta Servera
“El que és necessari és que els horaris es compleixin perquè hi ha retards sovint” explica la manacorina usuària del tren, qui afegeix que el dia anterior va haver d’esperar 20 minuts extres. D’altra banda però, diu que el tren elèctric fa molt manco renou i és més còmode, “Sobretot perquè no has de fer transbord”. D’altra banda, explica que el comboi també és més ample, perquè l’anterior tren sovint anava amb menys vagons.