Antònia Llodrà (AIPC) presidirà la Junta de Districte de Porto Cristo amb l’objectiu de dotar de pressupost propi i de més competències l’òrgan de govern del nucli costaner. Pel que…

“Estam en la recta final de la instal·lació de les càmeres a la ZPR”
Mateu Marcé ha encetat el segon mandat com a regidor a l’Ajuntament de Manacor. Les seves competències, però, han canviat de verd en blau. Abans elera el delegat de Cultura i Educació. Ara ho és d’unes àrees, per diferents motius, ben controvertides: Mobilitat, Policia i Festes.
Com va ser el teu retorn a la llista en un lloc sortidor?
Els llocs dins una llista no són llocs en propietat, com tampoc no ho són per als qui són regidors. Quan l’assemblea va decidir com havia de ser la llista, el meu posicionament era el d’estar a disposició del batle o del candidat. Jo no deman per anar a un lloc o a un altre, però quan m’ho demanen dic que sí. Aquests quatre anys han estat quatre anys d’aprenentatge i de continuar sumant i aprenent noves aptituds i experiències. És una vivència que m’ha omplit i em continua omplint.
Quina valoració fas d’aquests quatre anys a Cultura i Educació?
Com tots els altres companys, sempre trobam que l’Ajuntament de Manacor torna molt gran i en canvi el personal és el mateix que hi havia ara fa deu anys. Necessitam més mans. Ho he pogut comprovar tant en una àrea com en una altra. Hem intentat fer que les accions d’aquestes dues àrees fossin molt transversals i que estiguessin en contacte continu amb els altres departaments. Al departament d’Educació, i aprofitant les línies de subvenció existents, hem impulsat la construcció de les escoletes 0-3 a s’Illot i a Porto Cristo.
En quina fase es troben?
Aviat començaran les obres a s’Illot, i a Porto Cristo ja tenim el solar disponible, i el projecte està en fase de redacció.
La manera de funcionar de Cultura deu ser molt diferent, amb tants d’organismes i entitats semiautònoms i que de vegades fins i tot sembla que es trepitgen en la programació…
Funciona d’una manera molt autònoma. Una de les línies d’actuació que vàrem decidir va ser la difusió, a través de la plataforma EnViuManacor.cat. Va ser una proposta acceptada, i baldament hi hagués actes que es trepitjassin, la majoria eren plens. A més, hem impulsat iniciatives com la Nit de l’Art o la Vila del Llibre…
També ets el delegat de Policia…
Sí, i de Mobilitat, que és una competència que regula el dia a dia de la gent i canvia dinàmiques per facilitar el dia a dia dels ciutadans. Sebastià Llodrà va apostar per pacificar zones a Manacor i a Porto Cristo. Ara toca consolidar aquestes passes i obrir-ne més. Durant aquests canvis s’ha vist més seguretat per al vianant al centre, amb més sensació de tranquil·litat per a les famílies i la gent que hi passeja.
Es va dir que aquest estiu ja hi hauria les càmeres de la ZPR instal·lades. Però l’estiu comença a pegar les darreres coces, i les càmeres encara no hi són.
Estam en la recta final pel que fa a la instal·lació de les càmeres. El projecte està adjudicat i si no estan posades és més per qüestions burocràtiques i de comunicació amb els veïnats que no per una altra cosa. Això consolidarà molt més encara la ZPR, perquè serà més vigilada, i hi haurà més consciència que el cotxe que no hi pot passar no hi passi. Això suposarà un benefici per als veïnats, que veuran que el trànsit es reduirà encara més.
Perquè aquesta reducció de trànsit sigui efectiva calen aparcaments dissuassoris.
Ja ens hem reunit amb el nou conseller Fernando Rubio. De fet, el Consell de Mallorca ja s’havia compromès a tirar-los endavant. N’hi hauria un devora el Multicines i l’altre devora l’Hospital de Manacor.
De vegades hi ha la sensació que no hi ha prou zel en l’aplicació de la normativa de la ZPR.
La intenció inicial ha estat més informativa, amb campanyes de seguiment. Hem fet una campanya de radars, una de patinets, i el mes d’agost n’hem feta una a la ZPR.
El regidor popular Juan Pedro Sureda ens alertava la setmana passada que potser no hi haurà doblers per fer les festes que queden d’enguany. És així?
El meu objectiu és que el 2024 no duguem factures del 2023, cosa que sí que ha passat enguany. És normal que hi pugui haver factures, però no el volum que hi ha hagut. Ara anam molt justs de pressupost, però hem fet una incorporació de romanents, que igualment no basta. Per això, d’aquí a final d’any, ens haurem de plantejar de fer una modificació de crèdit. Tot això ens ha obligat a estrènyer-nos el cinturó.
És per això que no s’han fet les triatlons, aquest estiu?
No s’han fet perquè els organitzadors no s’han pogut adherir a les subvencions que hi havia. I jo no puc fer cap reserva de crèdit si se superen els 3.000 euros. El fi no justifica els mitjans. L’any que ve ho compondrem perquè es puguin fer de la manera correcta.
Podem dir que totes les factures es pagaran?
Totes les factures s’estan tramitant, i de fet en durem al pròxim ple.
Parlem de policia. Els darrers quatre anys s’ha aprovat la Relació de Llocs de Treball en aquest departament. Basta, el personal que hi ha.
Tenim una vuitantena d’agents a Manacor i entorn de 25 a Porto Cristo. És una plantilla molt justa. L’esforç que s’ha fet dona forma a les funcions de cadascú i marca el camí per continuar implementant nous efectius. En poc temps serem 50.000 habitants, les competències aniran en augment i esperam que es flexibilitzi la llei Montoro i la possibilitat de contractar nou personal.
Com a delegat de Mobilitat també has de tenir qualque cosa a dir sobre el pas del tren per dins Manacor. Sembla que la presidenta Prohens no descarta la possibilitat de dur-lo fins a Artà…
No és un tema de competència municipal. Crec fermament que el fet que un tren-tram passi per un passeig que ja està dividit, pot ajudar que el nombre de vehicles que hi passin es redueixi, i més amb la ronda que ha de connectar la plaça de Madrid amb la ronda nord.
Com quedarà la plaça del Cos. Oberta al trànsit, o tancada?
És un tema que tenim damunt la taula. Si s’obri serà amb restriccions. Ara, el que tenim clar és que l’únic sentit possible és cap a la plaça de Ramon Llull.
Vols afegir qualque cosa més?
Sí. També volem fer una volta a les llicències de taxi, per ajudar a millorar el servei que poden oferir.