L’Ajuntament de Manacor ha presentat aquest dimecres a Portocristo un projecte de gestió turístico-cultural que vol marcar un punt d’inflexió en el model turístic. L’acte de presentació ha comptat amb les intervencions d’Antònia Llodrà, delegada de Porto Cristo, Júlia Acosta, delegada de Turisme; Ferran Montero, delegat de Cultura i Patrimoni; i les doctores Lourdes Melis i Bàrbara Terrassa, que han presentat el projecte i una de les primeres rutes interpretatives, respectivament.
“Es tracta d’una proposta que té la mar com a relat, aposta per un turisme més sostenible, respectuós amb el territori i profundament vinculat a la identitat local, amb la mar com a fil conductor” ha explicat Llodrà a l’inici de la roda de premsa. La delegada ha fet menció a un canvi de model de gestió, amb una proposta que va molt més enllà de “coves i platja” i que vol connectar el visitant amb l’essència del poble, des del respecte pel territori, el diàleg amb els veïnats i amb un model de turisme que sigui model de futur i que no crei malestar.
Llodrà ha remarcat la feina conjunta de diverses àrees municipals, així com la participació d’experts i creadors locals, com Maties Miralles, autor del vídeo de presentació, i Maggie Adrover de Màrmola Mans Studio, responsable del disseny de la imatge gràfica del projecte. Així mateix, ha explicat que de moment la proposta s’ha materialitzat a Portocristo, però s’expandirà a tots els nuclis del municipi de Manacor.En la mateixa línia s’ha expressat la delegada Júlia Acosta: “Quan pensam en la paraula turisme, sovint percebem connotacions negatives: gentrificació, massificació, precarietat… i sovint se centra en el visitant de fora i no en la gent que hi viu” mentre afegia que cal reequilibrar aquesta relació, i per això la idea és fer “una proposta turística amb el caire patrimonial i cultural que es mereix, allò que som, allò que hem estat i allò que volem ser”. “Cal actuar amb fets i no només amb paraules: a l’hora d’actuar hi ha poques propostes valentes. Trobam que és un camí que hem de fer plegats i ser resilients: volem una cultura viscuda i no una cultura venuda” deia Acosta.
Es tracta d’un projecte transversal i precisament a aquesta qüestió ha fet referència Ferran Montero: “És significatiu que un departament de turisme aposti per un nou model i no segueixi el de sol i platja. És responsabilitat i obligació de les administracions revertir el model de turisme actual que tenim, que és fràgil i estacionalitzat, amb la intenció de revertir les conseqüències que té sobre la societat”.
Un dels eixos fonamentals del projecte és la participació ciutadana. De fet, el departament de Turisme ja ha posat en marxa una sèrie d’enquestes a residents i visitants per recollir opinions, percepcions i propostes. L’objectiu és garantir que el projecte parteixi del coneixement i de les necessitats de la gent. El nombre mínim de persones enquestades serà de 100, amb una forquilla ideal entre 300 i 500 persones, per obtenir una mostra representativa. “Tenim dades quantitatives sobre el turisme, però no en tenim de qualitatives. Volem saber què consideren de la cultura, del territori o de tot allò que visiten per tal de conèixer i gestionar millor” explicava Melis. Així mateix, es posaran en marxa consultes ciutadanes: perquè la gent opini, proposi i s’impliqui. “No és una cosa fàcil, és un repte, però l’objectiu final és vincular la comunitat”.
En aquest sentit, Melis, ha explicat que el projecte s’articula entorn de cinc grans eixos transversals; conceptes que resumeixen la relació de Portocristo amb la mar: la mar pesquera, la mar arqueològica, la mar marítima, la mar bèl·lica i la mar turística. Aquests eixos serviran de base per a propostes concretes com ara rutes patrimonials, visites guiades i activitats interpretatives que connectin els visitants amb la memòria i la vida local. “És un projecte que es cuina a foc lent i que anirà donant els seus fruits” ha afirmat la gestora.




