Skip to content

NOTÍCIA

La portenya Lourdes Melis durà a terme el projecte de museïtzació del Teatre Principal de Palma

PUBLICITAT

El Consell de Mallorca i la direcció del Teatre Principal de Palma han seleccionat Lourdes Melis Gomila i Aina Ferrero Horrach com a comissàries del projecte de museïtzació del Teatre Principal de Palma, després de resoldre la crida pública iniciada el passat 12 d’agost. La iniciativa té per objectiu donar forma a un discurs museològic coherent a les zones de públic del teatre, integrat amb les visites guiades, el quadern didàctic i els actes que s’hi celebren; per contextualitzar i conèixer la història de l’edifici, respectant els elements existents com també totes les activitats que ja es fan.

“Vàrem decidir presentar-nos com Observatori Balear de Cultura Museística (OBCUM), una iniciativa que hem impulsat recentment amb la intenció d’impulsar diversos projectes vinculats a la gestió i la cultura museística i amb la qual tenim intenció de fer xarxa tant en l’àmbit públic com privat” explica Melis.

El projecte, que es desplegarà en dues fases – una de disseny i una de posada en marxa – contempla la contextualització dels materials patrimonials ja presents a l’edifici, la selecció de noves peces i possibles canvis d’ubicació d’objectes i espais expositius, sempre respectant les directrius de decoració del teatre. Inclou, a més, la documentació de les peces i la possibilitat d’incorporar al recorregut altres elements actualment conservats als arxius del centre.

L’experta explica que tot i que encara no hi ha res definit, en la convocatòria ja varen presentar unes línies mestres de la feina que volen. “De moment hem fet una primera reunió i la feina es desenvoluparà de manera conjunta entre les comissàries, la direcció del Teatre Principal i el Departament de Cultura. Ara estam en una primera fase d’escolta i recollida d’informació, fixant-nos en les característiques del Teatre Principal com també posant la mirada en altres museus europeus ja museïtzats per poder després definir les propostes concretes del projecte” afirma la historiadora de l’art que incideix en el fet que totes dues fan feina seguint la línia de la museologia social, un corrent “amb la qual ens sentim molt identificades i de fet, ja hem desenvolupat diversos projectes seguint aquesta tendència”.

Segons Melis, “els museus comunitaris són més habituals del que pugui semblar i no s’identifiquen des d’una visió clàssica de museu amb quatre parets i vitrines sinó que mira els museus des d’una mirada social i que posa en valor allò que la societat considera important i tots aquells elements amb els quals es pugui sentir identificada”.

En aquest sentit, Melis parla de poder incloure aquesta línia de vinculació social en una entitat tan significativa per a la societat mallorquina com el Teatre Principal de Palma. “Hi ha actors, cantants, intèrprets, però també treballadors o tècnics, per exemple, que aporten relats nous i que sovint queden en un segon pla”.

Lourdes Melis Gomila, nascuda a Portocristo l’any 1985, és doctora en Turisme, llicenciada en Història de l’Art i màster en Gestió i Investigació del Patrimoni Cultural per la UIB. La seva recerca s’ha centrat en l’anàlisi del sistema museístic balear, la gestió dels museus i les relacions entre patrimoni, societat i turisme cultural. És professora associada de la UIB en matèries vinculades a la gestió del patrimoni cultural i la museologia i ha combinat la docència i la recerca amb la direcció i conceptualització de projectes museístics. Destaquen la direcció del Museu del Brodat i el Teixit de Sant Llorenç des Cardassar (MUBROT), desenvolupat des dels principis de la museologia social, i la del Museu del Ferrocarril de Mallorca, centrada en la interpretació del patrimoni industrial i la memòria ferroviària amb criteris de conservació, mediació, accessibilitat i retorn social.

Per la seva banda, Aina Ferrero Horrach és directora del Museu del Calçat i de la Indústria d’Inca des de 2017 i professora de la Universitat de les Illes Balears. Ha liderat la transformació integral del museu, des de la reconceptualització de l’exposició permanent fins al comissariat, la recerca, la redacció de continguts i el desenvolupament de projectes educatius i comunitaris. Sota la seva direcció, el museu ha rebut reconeixements com l’XI Premi Ibermuseos d’Educació, el Silletto Prize dels European Museum of the Year Awards 2022 i la selecció per a The Best in Heritage 2023. Doctora especialitzada en museologia i estudis de públic, ha investigat la transformació institucional, la participació comunitària, la inclusió i l’educació patrimonial. La seva formació musical i la participació en produccions operístiques del Teatre Principal de Palma aporten una experiència directa de les arts escèniques i de les dinàmiques del teatre.

PUBLICITAT

NOTÍCIES RECENTS

AMB EL SUPORT DE:

PUBLICITAT

Back To Top
Search