skip to Main Content

“La situació és complicada però vull que la gent sàpiga que els professors remam i tiram cap endavant”

Marisa Reyes és la cap d’estudis de l’Insitut d’Educació Secundària Manacor. Revisam amb ella la situació del centre i d’aquesta etapa educativa

Com estau duent la preparació de l’inici del curs?

Hi ha tota la part d’organització i preparació del centre però la situació és per anar-se’n. Al juliol van obligar a fer un pla de contingència a tots els centres que ha servit ben bé poc. El primer de setembre hem arribat i hem hagut de refer tot: horaris, grups, ràtios, tornar a informar les famílies… Hi ha una realitat que a tots ens supera i hi ha decisions que es prenen de cop, això fa que sigui tot més complicat.

El Sindicat de Metges (SIMEBAL) recomana ajornar el retorn escolar, creus que començar presencialment és la millor opció?

Jo començaria presencial amb les mesures que ens diuen. Si pots anar a un bar o fer vida social quin sentit té tancar les escoles? Entenc que si tanquen les escoles és perquè ho han tancat tot. Hi ha una situació sanitària delicada però jo començaria. Com experta en Educació apost per l’escola i perquè serà un entorn segur. Si hi ha un cas, el detectarem i actuarem en conseqüència i si empitjora ja hauríem de prendre més restrictives.

Com heu preparat l’educació a distància i la semipresencialitat?

Nosaltres hem de fer la modalitat semipresencial manco primer d’ESO. La part positiva és que les ràtios són reduïdes, hauria de ser sempre així. Pel que fa a la resta de cursos i segons el nostre pla de contingència, vendran setmanes alternes. Dividirem els cursos perquè una meitat vengui al centre i l’altra quedi a casa. També hi ha cursos reduïts de vint alumnes, aquests vendrien el grup sencer una setmana i l’altra quedaria a casa per no col·lapsar l’institut. Les complicacions vénen quan has de gestionar la part presencial i els alumnes que estan a casa. No sé com ho farem perquè és l’escenari que manco hem preparat.

El nou context escolar pot crear certa desmotivació en els alumnes. Com creus els afecta al seu rendiment escolar?

Els darrers anys el centre havia anat cap a un model educatiu nou, un model afectiu on l’eix central és l’estat emocional de l’alumne i l’aprenentatge penja d’aquí. Els projectes, les vivències, la part més experimental i crear vincle és el que toca dins una escola. Nosaltres intentarem que això no es perdi. Més que l’aprenentatge en si i la desmotivació, que sempre hi és, intentarem protegir la part emocional.

Disposau del necessari per afrontar el curs?

Les ràtios petites són la part positiva de la Covid però no ens han donat més professors. Ens han donat instruccions però no disposam del necessari. Davant això, els professors han respost i s’han oferit per ampliar les seves hores. Llavors hi ha el problema de l’espai, no sabem on posar els grups i de fet aquest any tenim els alumnes de Sa Torre. Al juliol vam demanar aules prefabricades però ens ho van denegar. Aquí no ens ha arribat res i crec que tothom està igual. Ens donen ordres, sé que estan esgotats i hem de ser flexibles però que ens diguin quina és la situació real.

Creus que aquest context posa a prova el nostre sistema educatiu?

Totalment. A mi m’agradava molt el model cap on anàvem. Els centres han passat de ser una cosa molt freda i controlada a un lloc on els alumnes se senten còmodes. Les mesures fan perdre l’ambient d’afecte i de calidesa que tothom vol. Hi haurà coses que no podrem fer però intentarem canviar el mínim, posant en marxa projectes que sempre havíem fet com la Fira o el microteatre. És important que els alumnes puguin viure la part experimental de preparar projectes. La situació és complicada però vull que la gent sàpiga que els professors remam i tiram cap endavant.

Back To Top
×Close search
Search