skip to Main Content

“L’entrada des de Palma perdrà la sensació de polígon”

Iván Sevillano (Vitòria, 1985) va néixer circumstancialment al País Basc, però es considera càntabre, i se sent fill adoptiu de Mallorca, on va arribar fa prop de deu anys. Ben aviat va veure que, tot i que Palma “no és comparable amb Madrid o Barcelona”, necessitava “respirar aire pur i viure amb contacte amb la natura”. Per això vengué a Manacor. Sevillano va estudiar enginyeria geològica, amb una idea primordial: integrar les infraestructures amb el paisatge. Des de 2019 és conseller de Mobilitat i Infraestructures al Consell de Mallorca.

Com arribes a la política?
Jo era un dels desencantats, un del “no ens representen”. Sempre he estat d’esquerres, i he variat el vot durant molts d’anys entre partits d’esquerres fins que vaig arribar al vot nul o en blanc. Podem em va tornar la il·lusió per la política. Aleshores, em vaig trobar en la necessitat de triar entre anar-me’n a l’estranger o quedar aquí i mirar de posar el meu granet d’arena perquè les coses millorassin.

Una vegada que ets a dins, et sents realitzat? Has pogut fer fins ara tot allò que t’havies proposat?
De vegades tens aquella frustració de no poder fer tot allò que voldries. Hem aconseguit detenir la inèrcia, i ara ens falta que comenci tot a rodar completament en l’altre sentit. Veníem d’un sistema bipartidista en què PP i PSOE passaven el corró. Podem no ha tengut mai aquesta oportunitat, i tampoc vull dir que ho volguéssim fer així. Però amb 3 consellers de 33 al Consell de Mallorca o amb 35 de 365 al Congrés, els canvis de profunditat socials no poden ser els mateixos que si tenguéssim el doble de representació. Hem aconseguit moltes més coses de les que s’hauria pensat molta de gent. A més, sempre dic que el PSOE mostra la seva millor cara quan ens té a prop.

Fa alguns mesos que es presentava el projecte de l’avinguda del Torrent amb un rentat de cara integral. Però les obres no han començat… per què?
Aquest projecte està pactat amb l’Ajuntament, perquè ells el fessin amb una idiosincràsia més de poble. Tenien molt avançat el projecte, però no encara acabat. Per part de l’Ajuntament, el projecte ens va arribar divendres de la setmana passada. Ara, a més, serà necessari l’informe favorable de recursos hídrics. Després ja podrem fer els canvis que calguin i sortirà a licitació. Es farà en aquesta legislatura, segurament començarà dins l’any que ve.

També preocupa l’entrada principal a Manacor. Cal una millora estètica, però també circulatòria. Com serà la nova via Palma? Hi haurà carril bici?
És un projecte les obres del qual tenim previst que comencin enguany, perquè ja el tenim aprovat definitivament. En breu iniciarem l’expedient de contractació. Farem un carril zero per als cotxes que arribin des de la variant de Sant Llorenç, amb l’objectiu que aquests vehicles no hagin d’aturar-se a la rotonda, sinó que accedeixin de forma directa a l’autovia de Palma.També preparam una connexió per a carril bici que circularà per l’altre costat del polígon, aprofitant els parterres que hi ha ara. Donarem prioritat a vianants i bicicletes, distribuirem d’una altra manera els aparcaments, arreglarem tota la jardineria i l’entrada des de Palma no farà aquesta sensació de polígon que té ara.

Segurament aquesta zona és la més complexa pel que fa a la circulació de cotxes. Serà compatible aquesta nova estètica amb una millora del trànsit?
Sí, perquè com t’he dit incorporam el carril zero per als vehicles que arribin des de Sant Llorenç. L’embós actual és perquè la rotonda està saturada, perquè també hi ha embós a la carretera que arriba de Sant Llorenç. Si has fet que els cotxes no entrin dins la rotonda, la tens més descongestionada.

Per tant, els vials de servei que hi ha al costat ara a via Palma es mantendran igual? No s’incorporaran a la carretera?
No. El carril bici estarà damunt un dels vials de servei, com a les ciutats europees. Els cotxes hauran de circular més lents. És interessant mantenir aquests vials de servei que donen servei a les diferents empreses i amb una altra tipologia de carrer que faci la sensació de bulevard.

Un altre espai a millorar és el de via Portugal. Ja tenim data d’inici?
L’acord que tenim amb l’Ajuntament és el mateix de l’avinguda del Torrent. Ara han acabat el del Torrent. El següent serà l’altre.

Consideres que tantes actuacions urbanístiques a Manacor són necessàries? Per què?
Totalment necessari. És decebedor, però sovint es fa necessari que hi hagi una persona del poble que ho visqui en primera persona per detectar-ne les necessitats. És inconcebible que els darrers deu quinze anys no s’hagués fet cap intervenció d’infraestructura en el municipi.

A banda dels projectes que hem enumerat, n’hi ha d’altres?
Sí. La carretera vella de Sant Llorenç és molt estreta i suporta molt de trànsit. La millorarem, n’ampliarem els carrils, tractarem amb un drenatge nou les zones d’inundació i incorporarem un camí de vianants que permeti accedir a la via verda, sense perjudici que un dia s’activi el tren de llevant. També repararem els talusos de la variant a l’alçada del pont de Son Talent, que estan en molt mal estat i són un perill per a la circulació. I construirem la rotonda al museu de la torre dels Enagistes, és un lloc amb molta circulacó i hi ha una intersecció un poc complicada. La llei Nadal ens hi obliga. Construïm la rotonda en un espai públic, perquè no consideràvem apropiat fer-la en un lloc privat, tot i que la rotonda donarà servei a ambdós llocs.

La pagau a mitges amb l’Ajuntament?
No. La llei va dir que la finançarien entre l’Ajuntament i l’Acadèmia Rafa Nadal. El que passa és que la llei diu que Carreteres ha de fer el projecte i que l’han de finançar Ajuntament i Acadèmia, però no diu que hagi de ser a parts iguals.

Hi ha qualque projecte del qual encara no haguem parlat?
Un que executarem de forma gairebé immediata: tot l’asfalt de la carretera Manacor-Felanitx. I aprofitam per fer una rotonda a la intersecció de Son Macià, que és un lloc un poc perillós. Un altre projecte que està més enrere és el tancament de la rotonda de davant l’Hipòdrom, que ara són dues mitges llunes.

Canviant de tema… Fa ben poc algunes empreses de Manacor s’han queixat de la lentitud de l’estació de la ITV i de les cues que es formen a l’exterior. Diuen que per passar-la es tarda una mitjana de 2 hores. Es convertirà en anècdota? Com es solucionarà el problema?
No dubt que hi hagi ocasions que les inspeccions s’allarguen, però dir que la mitjana habitual és de dues hores és mentir. Basta demanar-ho als usuaris, i n’hi haurà que et diran que han estat vint minuts. Mallorca és el territori de l’estat amb les taxes d’ITV més baixes. I nosaltre hem rebaixat les llistes d’espera de sis mesos a tres o quatre setmanes, i hi continuam fent feina. Hem incorporat el pagament telemàtic. Els qui el facin servir poden anar directament a la coa d’inspecció. De vegades ens demanen coses que ja estan fetes…

És per això que no es pot pagar en targeta ja?
El que no es pot fer és el pagament en metàl·lic. Poden pagar amb targeta allà mateix.

Hi havia cites per a inspeccions sense posar la matrícula dels vehicles?
Quan arribàrem ens trobàrem 17.000 cites a Mallorca que no tenien un cotxe darrere. Els tallers les empraven com una borsa i en disposaven al seu gust. Ho hem resolt, perquè la prioritat són els ciutadans. A més, hem augmentat un 30 per cent el personal. Basta mirar com estava el servei ara fa dos anys i com està ara.

Vols afegir res més?
Només que estic molt content de viure a Manacor, m’hi sent molt bé. M’heu ensenyat l’idioma i la cultura, i ja fris de tornar passar gust de la festa de Sant Antoni. És un plaer poder considerar-me un manacorí més.

Back To Top
Search