La notícia que es destinaran 30 milions d’euros pel primer tram del tren de Llevant ha estat ben rebuda al si de l’Ajuntament de Manacor. El batle del municipi, Miquel Oliver (Manacor, 1974), explica quines són les seves peticions i què n’esperen del projecte.
Com rebeu l’anunci que es reprenen les obres del tren de Llevant?
La notícia és important. El tramvia de Llevant no només fa referència al fet que una persona d’Artà o Son Servera pugui anar a Palma amb transport públic, sinó que és una manera ràpida i segura d’arribar des de qualsevol dels pobles de Llevant a la seva ciutat de referència, a la capital de comarca on hi ha la millor oferta comercial, cultural i un hospital. Contents que el projecte continuï endavant, és una oportunitat.
El primer tram que es construirà serà el tram urbà de Manacor. Respecte d’aquest, què en sabem?
El 2011 es varen aturar totes les obres del tren cap al Llevant, precisament, perquè no s’havia resolt com travessar Manacor. L’equip de govern no posarà traves en aquest projecte, però hem de posar condicions. Ja ho vàrem plantejar a la presidenta i la condició és que se cerqui la millor solució tècnica per travessar Manacor. Això vol dir que siguin més amples de mires i mirar quines solucions hi ha altres bandes. No només hem de pensar amb un tramvia com el que passa per Barcelona, sinó que hi ha altres opcions que comparteixen plataforma amb cotxes o vianants. Les solucions tècniques han de tenir en compte que, de moment, el passeig Ferrocarril és una via molt circulada i amb molta gent caminant per les voravies. També s’ha de fer un projecte tenint en compte que el mateix Pla General ja dona una solució de mobilitat pel passeig Ferrocarril i que un poc més enllà de Na Camel·la, al lloc on el tren deixa d’anar pel passeig Ferrocarril i passaria a anar per la Via Verda, neix un nou vial que va a parar a la rodona de l’hospital. Això voldrà dir que el dia que el vial es posi en marxa, es reduiria de forma important el trànsit rodat al passeig Ferrocarril i no seria tan traumàtic posar-hi un tramvia. Però això requereix tenir aquesta casuística present i no descartar altres alternatives. Que s’hagin posat damunt la taula diferents opcions ajudarà a trobar la millor solució tècnica.
Anirà sí o sí pel Ferrocarril idò?
Xerram d’un tramvia que ha de passar pel passeig Ferrocarril, però hi ha diferents solucions. La lògica dels serveis ferroviaris és que passi per allà. Nosaltres platejam obrir un marc de reflexió per si s’han tengut en compte altres solucions que no siguin tan traumàtiques com xapar el passeig. Imaginem que el tramvia es planteja com una possible solució compartint plataforma asfaltada i que tengui prioritat o que circuli al mateix nivell que els cotxes. No hi ha un vial més, sinó que seria compartit.
Això s’abordarà a la comissió tècnica…
Els terminis són molt clars i marcats. Al novembre hem de tenir una solució claríssima. Per això, s’ha de fer una valoració conjunta de tots i tirar endavant amb la solució tècnica. També xerrar de com connectar el tramvia amb l’estació i les aturades que hi pugui haver. Al projecte aprovat inicialment n’hi havia una a l’estació del tren; l’altre a l’hospital que cauria a davant l’auditori, que seria molt interessant; i l’altre seria abans de deixar el nucli de Manacor per partir cap a Artà.
Mantenir la Via Verda també era un requisit?
Que el projecte incorpori la Via Verda era una de les peticions. Quan vàrem començar el projecte de la Via Verda, es va deixar de banda el projecte que el tram passava per allà damunt. Ara es tractaria de fer un vial annex i així la gent podria continuar practicant esport de manera segura i s’aconseguiria que passàs el tramvia.