skip to Main Content

Les escoles ordinàries, clau per a la inclusió social

El centre educatiu Joan Mesquida, d’Aproscom Fundació, ha iniciat un projecte pilot per acompanyar als centres ordinaris en l’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives. El projecte té com a objectiu poder donar resposta als drets reconeguts de les persones amb discapacitat.

Amb l’esclat de la pandèmia, el centre educatiu Joan Mesquida, d’Aproscom Fundació, va impulsar un projecte pilot d’escola inclusiva que els permet convertir-se en un centre de recursos per donar suport a la comunitat educativa ordinària. Fins llavors feien feina amb l’escolarització combinada, però la situació epidemiològica dificultava que els infants canviassin d’escola diàriament.

Ara, una vintena d’alumnes amb discapacitat intel·lectual poden mantenir la seva matrícula al col·legi ordinari que els pertoca i des del centre manacorí s’encarreguen de proporcionar tant les eines com l’ajuda professional perquè la inclusió sigui real. De fet, expliquen que aposten per aquesta educació perquè entenen que dur l’infant a un centre d’educació especial el desarrela del seu entorn.

La directora del centre educatiu Joan Mesquida, Marga Platel, recorda que “mentre existim com a centres apartats, no contribuïm que la societat faci un canvi de mirada”. A més, el programa ofereix l’oportunitat a la resta d’alumnes de “poder interactuar i conèixer altres maneres de funcionar, perquè tots tenim els nostres ritmes”. Puntualitza que “l’entorn més inclusiu és l’escola”, “són tresors”.

Garantir el benestar emocional

A grans trets, la finalitat és que l’infant amb discapacitat intel·lectual tengui les mateixes oportunitats que un infant que no té discapacitat. Per això, des de Joan Mesquida ajuden als docents dels centres ordinaris a “acompanyar en el coneixement de la persona i, pel que fa a adaptacions, per definir objectius funcionals per la seva vida”, explica Platel. Treballen de manera conjunta amb el centre ordinari, ensenyant-los tècniques i metodologies inclusives perquè les puguin dur a terme a llarg termini. Detalla que “tenim una experiència, una formació i una capacitació que duim per sumar”.

Així mateix, la directora posa de manifest que fan feina “des del model de suport conductual positiu, el qual aporta o intervé per a millorar el benestar emocional dels alumnes”.

La implicació d’Educació

El projecte compta amb la col·laboració de la conselleria d’Educació i la direcció general de Primera Infància, entre altres organismes públics. De fet, a finals de la setmana passada, el conseller d’Educació i Formació Professional, Martí March, i la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, varen visitar l’escola amb l’objectiu de conèixer les demandes i expectatives dels centres de les Illes Balears. Una feina de la qual Platel diu que n’estan molt agraïts.

L’escola d’Aproscom Fundació és l’única que treballa en base amb aquesta metodologia i l’han feta extensiva a una vintena d’alumnes repartits entre el CEIP Climent Serra i Servera de Porreres, el CC La Salle de Manacor, el CEIP S’Alzinar de Capdepera i l’IES Porreres. Amb tot, Marga Platel explica que “hi ha altres centres que ens ho han demanat, com el Molí de’n Xema, el CEIP Sant Miquel de Son Carrió o Ses Comes, i si la conselleria ens acompanya, estarem encantats de fer-ho”.

Back To Top
Search