Fa un quart de segle, quan l’any 1998 es va fer primera marxa pel tren de Llevant, l’estació de Manacor era un edifici tapiat i degradat. Fins i tot la desapareguda Televisió de Manacor va dedicar un bon grapat de reportatges a denunciar el seu estat d’abandonament. Cinc anys despés, la seva reobertura i l’arribada del tren a Manacor des de Palma eren un fet. Dia 11 de maig de l’any 2003, a les 11.15 h, la locomotora inaugural, d’aquelles primeres que funcionaven amb dièsel, arribava a l’andana engalanada i amb una expectació ciutadana pròpia d’una pel·lícula de Berlanga. Aquella va ser la primera gran victòria del moviment comarcal que amb el retorn del tren fins Artà com a lema, s’havia erigit amb força entre bona part dels manacorins, els llorencins, els serverins, els artenencs i els gabellins. L’objectiu comú era reclamar el retorn i la posada en marxa del sistema de transport públic i sostenible que durant bona part del segle XX va enllaçar el Llevant amb la resta de la xarxa ferroviària de Mallorca. Aquell 2003, i després d’una inversió de més de 33 milioons d’euros, es va fer realitat la recuperació de la línia ferroviària entre Inca i Manacor.
Èxit, però a mitges
Després d’aquella gran fita no s’ha posat en funcionament ni un metre més de les vies ferroviàries que queden per recuperar al Llevant. Durant el segon pacte de progrés que presidí Francesc Antich es va posar la primera pedra de les obres que havien de permetre connectar amb un moder tren-tram les estacions de Manacor i Artà. Era l’any 2010 quan començaren les obres. Es reformaren totes les antigues estacions i es col·locaren travesses i vies. Però l’any 2011 i després de les eleccions autonòmiques que va guanyar José Ramón Bauzá, les obres es varen aturar. I el 2013 es va anunciar la conversió de l’antic corredor ferroviari en l’actual via verda. Ha passat una dècada i durant els vuit anys de presidència de Francina Armengol s’han electrificat totes les vies existents. Però el tren fins Artà és allà on era. Just abans de les passades eleccions la mateixa Armengol va presentar un nou projecte davant l’estació de Manacor. Però ja no hi havia marge perquè les obres començàssin abans de la victòria de la popular Marga Prohens. Ara, damunt la taula de la presidenta hi ha el projecte del tren de Llevant. Des del Govern expliquen que el projecte no està descartat i han d’estudiar la seva execució amb “criteris de demanda, viabilitat econòmica i consens social”. Veurem què passa.