Picapedrers, fusters i mestres d'aixa són alguns dels professionals que treballen de manera conjunta amb els ferrers, tot i que alguns ho fan de manera més continuada que d'altres. Ho…

“A vegades, no fa falta que la repressió estigui justificada”
Diumenge 23 arriba al Teatre de Manacor Dissidents, una obra que dona a conèixer les gabellines Magdalena Coll i Maria Vaquer. És un text de Toti Fuster i Rafel Gallego interpretat per Biel Bisquerra, Toti Fuster i Pere Terrasa. També per Bàrbara Nicolau (Manacor, 1982), qui ens explica els detalls.
‘Dissidents’, és una obra centrada en les figures de Magdalena Coll i Maria Vaquer…
Dissidents és una obra que està a cavall entre la ficció i la realitat, són dues trames que es van superposant. Hi ha la trama on podem veure les dues figures reals, que eren dissidents polítiques i religioses; una era espiritista i l’altre metodista cristiana. I a l’altra trama són dos personatges ficticis, na Judit i na Jana, que dintre d’un espai i temps no concret, que no sabem si és present o futur, estan tancades per dissidents polítiques. Elles són les que ens van relatant la història real de na Maria i na Magdalena. Hi ha un contrapunt que ho fa tot més amè, que és la història dels que fugien dels nazis i organitzaven autèntiques festes i orgies. També hi ha la història de la llata, el sistema que servia per teixir i que era un dels motors econòmics de Capdepera que estava en mans de les dones. Aquest va ajudar a teixir tot un sistema de sororitat i de força femenina sense precedents.
En el teu cas, a qui representes?
Na Jana, que ha estat empresonada perquè ha participat en una manifestació. És un personatge més innocent que na Judit. A poc a poc veu que, a vegades, no fa falta que la repressió estigui justificada. Les armes de poder i repressió poden fer allò que vulguin perquè són les que tenen el sistema al seu servei. I a l’altra trama som na Magdalena.
Són dones impulsores del canvi social i dues d’elles, del feminisme al segle XX. Es veu a l’escenari?
Crec que sí. És una barreja de ficció i realitat. Amb els personatges de na Magdalena i na Maria ho veim. Varen viure a moments diferents, però les veim en un interrogatori real en el qual les seves veus astorades, a poc a poc, s’adonen de la gravetat de tot. Creien que no havien fet res malfet, però veuen que la repressió és real i que poden no sortir vives.
Quines són les idees més potents?
La part de ficció reforça, per mi, que estam recordant uns fets que varen succeir i que no hem d’oblidar perquè encara passen a altres indrets del món. És per això que no sabem on estan situades na Judit i na Jana. També poden tornar a passar. El feixisme, la repressió i les estructures de poder sempre estan latents per poder reprimir. Recordam uns fets passats, però a la vegada hi ha una alarma que recorda el passat perquè això no torni a succeir.
El feminisme és un dels temes centrals…
Altra vegada estam en un tema de dona i feminisme. Com més calam en la història, més ens demanam si coneixeríem aquesta història si això hagués passat però els protagonistes haguessin estat homes. Les dues escrivien i veim un moment del grup feminista, en què una era la tresorera i l’altre la secretària. Na Maria llegeix un fragment d’un dels discursos que va escriure i és molt emocionant. A mi encara ara em posa la pell de gallina, encara és vigent i hi ha molta cosa per fer.
Voldries afegir res més?
Aquelles històries tan potents com la història gabellina esdevenen universals. El que és local, quan parla de drets humans, justícia i alliberament esdevé universal.